De St.-Jansschool is een basisschool met inspirerend eigentijds onderwijs. Wij werken met unitonderwijs. Units bestaan uit mentorgroepen met leerlingen van verschillende leerjaren.
Onderwijs op maat
Met de keuze voor het werken in units willen we tegemoet komen aan onze wens om goed te kunnen aansluiten bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de kinderen, zowel op individueel als op groepsniveau. Dat geldt voor alle kinderen: zowel voor het meer- en hoogbegaafde kind als voor het kind dat meer ondersteuning nodig heeft in de zin van extra instructie of verwerking. Binnen ons unitonderwijs leren de kinderen zelfstandig te werken én samen te werken.
Instructies en verwerkingen
De instructies worden zoveel mogelijk aan één leerjaar gegeven. De verwerkingen vinden soms plaats onder toezicht van een andere leerkracht van dezelfde unit. De groepssamenstellingen wisselen gedurende de dag zodat er ruimte is voor de organisatie van deze instructies en verwerkingen.
Bemensing
Om onderwijs op maat te kunnen realiseren zijn er per unit elke dag twee leerkrachten beschikbaar. Gedurende een aantal dagdelen, is er soms een onderwijsassistente en/of een stagiaire beschikbaar. Kortom, er zijn meer handen in de klas. Leerkrachten kunnen zich vaak richten op één lesonderdeel: of op de instructie of op de verwerking.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Binnen elke unit zijn verschillende leerkrachten samen verantwoordelijk voor goed onderwijs. Zij werken nauw samen en volgen de ontwikkeling van de kinderen. Zij maken daarbij gebruik van elkaars kwaliteiten. Dat is goed voor ons onderwijs en onze kinderen.
Samenvattend zien wij in unitonderwijs de volgende voordelen:
- Leerlingen en leerkrachten leren met en van elkaar.
- Het samenwerken wordt bevorderd.
- Leerkrachten kunnen zich focussen op één lesonderdeel: óf op de instructie óf op de verwerking.
- Meerdere leerkrachten volgen dagelijks de kinderen. In één unit werken een aantal leerkrachten nauw samen en volgen en bespreken de ontwikkeling van de kinderen.
- Er wordt gebruik gemaakt van elkaars kwaliteiten.
- Groepen kinderen kunnen flexibel worden ingedeeld. Wij kunnen zo beter rekening houden met de verschillen tussen de leerlingen.
- Binnen elke unit zijn verschillende leerkrachten samen verantwoordelijk voor kwalitatief goed onderwijs. Zij maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Lessen kunnen samen voorbereid en nabesproken worden.
Organisatie
Wij werken op onze school met drie units.
De kinderen van de kleutergroep vormen de unit onderbouw. Er wordt door deze unit regelmatig samengewerkt met zowel de peuters als met de kinderen uit groep 3. De kinderen van de groepen 3, 4 en 5 vormen de unit middenbouw en de kinderen van de groepen 6, 7 en 8 vormen de unit bovenbouw. Alle kinderen krijgen gedurende het gehele schooljaar een eigen mentor (of mentoren bij duo-partners). Deze mentor(en) is/zijn ook het eerste aanspreekpunt voor ouders en deze mentor(en) heeft/hebben het kind duidelijk in beeld.
De ruimten
De kleutergroep maakt gebruik van het kleuterlokaal en het lokaal van het peuterprogramma (uitgezonderd twee dagdelen dat deze ruimte in gebruik is door Nummereen, onze samenwerkingspartner voor het peuterprogramma en de naschoolse opvang).
De unit middenbouw heeft de beschikking over een instructielokaal en een klein en groot leerwerkplein op de begane grond. Het instructielokaal wordt vooral gebruikt door de leerlingen van groep 3. Op het grote leerwerkplein hebben alle kinderen een eigen vaste werkplek.
De unit bovenbouw heeft de volledige bovenverdieping tot haar beschikking. Deze bovenverdieping bestaat uit drie lokalen en een groot leerwerkplein.
Inhoud van het onderwijs
Binnen het unitonderwijs maken wij gebruik van methodes. Op de ochtenden bieden de leerkrachten de kernvakken (taal/lezen; rekenen, etc.) aan. Op bepaalde momenten van de middagen werken wij thematisch: wij stellen dan op schoolniveau een bepaald thema centraal middels onze geïntegreerde methode Blink Wereld. Deze methode omvat de vakgebieden natuur, aardrijkskunde en geschiedenis.