Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten in het onderwijsleerproces worden gemeten met Cito-toetsen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, woordenschat en rekenen en wiskunde. We gebruiken deze resultaten om tussentijds het onderwijsleerproces in de volle breedte te evalueren en het onderwijsaanbod bij te stellen. Waar nodig passen wij onze aanpak aan om het resultaat te verbeteren.
Op OBS West worden de resultaten op verschillende niveaus geanalyseerd:
- Leerling: per leerling worden de resultaten gemonitord en
daar waar nodig wordt het aanbod bijgesteld.- Leerjaar/parallel/groep: voor ieder leerjaar wordt een analyse
gemaakt per toets, teneinde te achterhalen of er bijstellingen nodig zijn in
het onderwijs voor dat leerjaar. Indien nodig worden er aanpassingen gedaan.- School: op schoolniveau houden we goed in de gaten of het
onderwijs op niveau is. Indien de schoolresultaten op een vakgebied
achterblijven dan volgt een opdracht aan het vak-leerteam om te onderzoeken wat er
speelt en wat er nodig is.
Alle leerlingen zijn op grond van het schooladvies geplaatst op de Voortgezet Onderwijs scholen van hun keuze.
Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school.
Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
- Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. De school baseert het schooladvies op toets resultaten van alle schooljaren, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag.
- Leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 14 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 14 maart van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 17 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen mogen zichzelf zijn
Kinderen mogen zichzelf zijn op OBS West. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor de ontwikkeling van elk individu en van de groep waarin wordt geleerd en gewerkt.
Leraren stimuleren actief de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen. Hierbij zorgen zij voor afstemming op de leer- en ontwikkelbehoeften en talenten.
De leraar is de leider en begeleider van leerlingen op school. Zo leren zij hoe ze hun eigen ontwikkeling vorm kunnen geven.
De school beschouwt ouders als partner bij het vormgeven van de ontwikkeling van hun kind op school. Binnen de school vindt de ontwikkeling van elk kind plaats binnen voor iedereen bekende regels en kaders (beschreven in o.a. de schoolgids en het schoolondersteuningsprofiel).
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.