Openbare Basisschool Klim-Op

Lijstersingel 22A 2902 JD Capelle aan den IJssel

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Klim-Op
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Klim-Op
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Klim-Op
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Klim-Op
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Klim-Op

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Voor onze school is een correctienorm van toepassing. In de afgelopen jaren waren de resultaten van de eindtoets allemaal voldoende.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gebruikt om de leerontwikkeling van de kinderen te volgen.

Daarnaast worden de tussenresultaten gebruikt om ons onderwijsaanbod te evalueren.

De tussenresultaten kunnen een aanleiding zijn om ons aanbod aan te passen aan de behoeften van de betreffende groep (en).

Naar aanleiding van de tussenresultaten worden de groepsplannen opgesteld met daarin de gewenste vaardigheidsscores.

In deze groepsplannen wordt ook beschreven hoe we dit gaan realiseren.

Dit is een cyclisch proces.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. 

Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

- Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.

- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. De school baseert het schooladvies op toetsresultaten van alle schooljaren, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag.

- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Klim-Op is een Vreedzame school.

In dit programma zit heel duidelijk een uitwerking van onze visie:

Leren doen we samen en samen zijn we verantwoordelijk.

Dit geldt voor het eigenaarschap van het leerproces voor leerlingen maar ook voor het omgaan met elkaar.

Alle betrokken mensen bij de Klim-Op zijn dus verantwoordelijk voor het proces van leren en het op een goede manier omgaan met elkaar.

De leerkracht heeft hierin een voorbeeldrol.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Samen verantwoordelijk
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Afgelopen jaar heeft de inspectie een deelonderzoek uitgevoerd op onze school als onderdeel van het bestuursonderzoek.

Er is gekeken naar het onderdeel "zicht op ontwikkeling", dit onderdeel is beoordeeld als: "GOED".

Terug naar boven