De Olijfboom

Pelikaanweg 4 2903 ER Capelle aan den IJssel

  • Schoolfoto van De Olijfboom
  • Schoolfoto van De Olijfboom
  • Schoolfoto van De Olijfboom

In het kort

Toelichting van de school

De leerlingen, medewerkers, het schoolgebouw en de omgeving: samen vormen ze de school. Daarom is deze school uniek. Hoe de dynamiek en de sfeer op school zijn, dat kan alleen de school je vertellen. Met hún verhaal bij hun eigen cijfers en bij cijfers van bijvoorbeeld DUO en de Inspectie van het Onderwijs. Kortom, je krijgt een betrouwbaar beeld van de school en van wat de school doet aan goed onderwijs.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid
  • Verbinding
  • Vakmanschap
  • Groei

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Door de sluiting van een school van onze zelfde schoolvereniging zijn er in augustus 2013 ruim 85 kinderen op onze school bijgekomen: dit is de achtergrond van de 'explosieve' groei.
Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
410
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Er is voor- en naschoolse opvang geregeld . Onze partner is hierbij Elorah.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

De kinderen op de Olijfboom verdienen een school waar het rustig en veilig is, en iedereen waardig met elkaar omgaat. Dit gaat niet vanzelf. Goed gedrag zal weloverwogen en met veel inspanning moeten worden aangeleerd.

Schoolbrede regels en routines zijn voor ons noodzakelijk én een belangrijk middel om een veilig en goed werk- en leerklimaat te creëren voor alle leerlingen. Een veilige, georganiseerde omgeving is een voorwaarde voor kinderen om tot leren te komen en op een goede manier autonomie en zelfstandigheid te ontwikkelen.  Schoolbrede afspraken zorgen daarnaast voor eenheid en eenduidigheid. Leerlingen met gedragsproblemen varen wel bij een eenduidige aanpak en daarnaast verbetert het gedrag van alle leerlingen.  

Soms kan het idee ontstaan dat regels en routines gelijkstaan aan ‘pedagogische onderdrukking’ van kinderen. Het is juist andersom. Regels en routines gaan vooral over het voorkomen van problemen en zijn daarbij een cruciaal middel.

We verwachten van u als ouders, als u uw kinderen op onze school aanmeldt, dat u achter deze afspraken staat en achter de leerkrachten staat of gaat staan. Bekend is dat gedrag verbetert (of: probleemgedrag afneemt) als ouders en school hierin als partners samenwerken.

Terug naar boven