De Olijfboom

Pelikaanweg 4 2903 ER Capelle aan den IJssel

  • Schoolfoto van De Olijfboom
  • Schoolfoto van De Olijfboom
  • Schoolfoto van De Olijfboom

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het cursusjaar 2022-2023 zijn 63 leerlingen uit groep 8 overgegaan naar het voortgezet onderwijs. In sommige gevallen geven we een gemengd advies, bijv. een mavo-havo of havo-vwo advies. In dat geval worden kinderen geplaatst in een klas met het hoogste advies en rekenen we ze dus ook als zodanig mee.  

De uitslag van de Centrale Eindtoets (CET) is één van de aspecten waar een school op beoordeeld wordt door de inspectie. In 2023 was de score van de Olijfboom 537,1 (landelijk 535,3).

Jaar Score (De Olijfboom) Score (landelijk) 2022 537.8 535.2 2023 537,1 535.3

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken niet-methodegebonden toetsen om de tussenresultaten van onze leerlingen vast te stellen. We gebruiken hiervoor de toetsen van Leerling in beeld, (de voormalige Cito-toetsen). Leerling in beeld geeft ons zicht op vaardigheden op het gebied van: rekenen, begrijpend lezen, taalverzorging (spelling, interpunctie en grammatica), technisch lezen en Engels, afhankelijk van de jaargroep. Deze toetsen zijn methode-onafhankelijk en worden in januari/februari en juni afgenomen. Het resultaat van deze toetsen is voor leerkrachten één van de manieren om zicht te krijgen op de ontwikkeling van het kind, maar duidelijk is dat (de ontwikkeling van) een kind niet slechts te vangen is in een cijfer of score. Ons uitgangspunt is dat het onderwijs gericht is op de brede ontwikkeling van het kind als persoon en dat omvat veel meer dan een cognitief resultaat. Het resultaat van leerlingen wordt ook niet in de eerste plaats vergeleken met het resultaat van andere leerlingen maar met eigen, eerder behaalde resultaten. Het gesprek met de kinderen hierover kan zo ook een middel zijn om hen inzicht te geven in hun ontwikkeling en ook te stimuleren en motiveren om daaraan te werken.  

De genoemde toetsen zijn voor ons geen doel, maar een middel om het onderwijsaanbod zo passend mogelijk te maken. Daarnaast geven de resultaten op groeps- en schoolniveau ons inzicht in ons functioneren, waarmee we ons voordeel doen. Omdat deze toetsen landelijk worden afgenomen, is het ook mogelijk de resultaten van De Olijfboom te vergelijken met de resultaten van andere scholen in Nederland. Om de toetsresultaten zo zuiver mogelijk te houden is het beleid op school dat er inhoudelijk niet geoefend wordt voor de toetsen. Wel wordt, als dat nodig is, vooraf uitleg gegeven over de wijze van vraagstelling bij de Cito-toetsen.  

Graag willen we ook nog het verschil tussen methode en niet-methodetoetsen toelichten. Via het ouderportaal van ParnasSys kunt u de cijfers van de methodetoetsen zien. De methodetoetsen zijn beheersingstoetsen. Dit betekent dat er met deze toetsen wordt bekeken of de kinderen de lesstof die ze net hebben geleerd, voldoende beheersen. Niet-methodegebonden toetsen (de voormalige Cito- en huidige Leerling in beeld-toetsen) zijn vaardigheidstoetsen. Er staan ook opgaven in die makkelijker of moeilijker zijn dan de lesstof. De normering is ook anders, omdat de uitslag wordt vergeleken met die van alle kinderen in Nederland uit hetzelfde leerjaar.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ieder schooljaar weer melden leerlingen uit groep 8 zich in maart aan bij een school voor voortgezet onderwijs. Voor die keuze gemaakt wordt, krijgen alle leerlingen een schooladvies. Het schooladvies van de basisschool is wettelijk leidend bij plaatsing van leerlingen op het voortgezet onderwijs. De verantwoordelijkheid voor de schoolkeuze ligt bij u als ouders. We stellen dit advies op in samenwerking met de leerkrachten van groep 7, groep 8 en de teamleider van de bovenbouw. Leerlingen die uit lijken te stromen buiten het reguliere voortgezet onderwijs, worden ook besproken met de intern begeleider van de bovenbouw.  

Als school en ouders zijn we partners als het gaat om de ontwikkeling van uw kind. We betrekken u graag gedurende de schoolloopbaan van uw kind en dus vanzelfsprekend ook tijdens de schooladviesprocedure. Daarom delen we hoe die procedure eruitziet en vinden we het oudergesprek over het advies heel belangrijk. We willen beide het beste voor het kind en in de meeste gevallen sluiten onze visies op elkaar aan. Soms is dat niet zo en dan is het gesprek de plek waar we dat met elkaar delen. Als school delen we onze afwegingen en u als ouders deelt met ons hoe u uw kind ziet in de thuissituatie. Zo proberen we altijd gezamenlijk tot een passend advies te komen waar we beide achter kunnen staan.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven