Montessorischool Capelle

Reigerlaan 64 2903 LL Capelle aan den IJssel

  • Schoolfoto van Montessorischool Capelle
  • Schoolfoto van Montessorischool Capelle
  • Schoolfoto van Montessorischool Capelle
  • Schoolfoto van Montessorischool Capelle

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school neemt sinds schooljaar 2012-2013 naast het NIO onderzoek ook de Cito-Eindtoets af. Voorheen werd in groep 8, passend bij het Montessoriconcept, enkel het NIO onderzoek afgenomen. Ter voorbereiding op de Cito-Eindtoets is in schooljaar 2011-2012 het Drempelonderzoek afgenomen.

Schooljaar 2012-2013. De school doet voor het eerste mee met de Cito-Eindtoets. Dit schooljaar had de school 20 schoolverlaters waarvan 10 met een LWOO advies op basis van intelligentie. Dit verklaart het lage gemiddelde van de Cito-Eindtoets. De overige 10 leerlingen stroomden uit naar VWO, HAVO en VMBO-TL.

Schooljaar 2013-2014. De kwaliteitsslag die de school maakt begint nu ook, na positieve groei van de tussenresultaten, zijn vruchten af te werpen op de eindtoets voor groep 8. De school laat in schooljaar 2013-2014 op haar eindscore een positieve groei zien maar scoort wel nog onder de gestelde norm. De school neemt naast de eindtoets ook de NIO af in de maand november 2013.

Schooljaar 2014-2015. De school laat wederom een positieve groei zien op de Centrale Eindtoets met nu als resultaat een voldoende op de eindopbrengsten. De school voldoet hiermee aan de gestelde kwaliteitsnorm.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Montessorischool Capelle heeft binnen een periode van anderhalf jaar een positieve en relatief snelle ontwikkeling doorgemaakt. Belangrijke verbetertrajecten zijn gerealiseerd. Dit heeft geresulteerd in een positief inspectiebezoek in maart 2013 waarmee een korte periode van intensief toezicht positief is afgesloten. Dit neemt niet weg dat de school een opdracht heeft, waaronder het op peil krijgen van de resultaten van de leerlingen gedurende de schoolperiode. De school heeft een gerichte inzet gepleegd op het professionaliseren van haar onderwijs op individueel-, groeps-, en schoolniveau. Twee belangrijke pijlers hierbij zijn het versterken van het onderwijsaanbod en het verdiepen en verder ontwikkelen van de leerkrachtvaardigheden. Het onderwijsaanbod op de vakgebieden technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen is versterkt met nieuwe methodieken passende bij ons onderwijs. Hierbij heeft de school echter wel enige concessies moeten doen aan haar montessorivisie. De vrije werkkeuze en de vrije werktijd is meer gekaderd dan voorheen. De gerichte inzet op ons onderwijs laat een groei zien in de resultaten en geeft de school een positieve bevestiging van de ingeslagen weg.

Terug naar boven