Belangrijke data:
De data van studiedagen, projecten, schoolreisjes, spreekavonden, ouderavonden etc. kunt u in de bijlage van onze schoolgids vinden. Deze worden ook altijd in de nieuwsbrief vermeld.
Bewegingsonderwijs:
De gymlessen worden bij ons op school gegeven door een vakdocent. Tijdens de lessen komen sport, spel en toestellen aan bod. Sportiviteit vinden we belangrijk en staat in de lessen centraal. Regelmatig doen we mee aan sportactiviteiten die georganiseerd worden door Sportief Capelle. De groepen 1-2 hebben gymles in het speellokaal, de groepen 3-8 hebben gym in de gymzaal naast de school.
Buitenschoolse activiteiten:
Er vinden jaarlijks enkele sportactiviteiten plaats, zoals een korfbaltoernooi, een voetbaltoernooi en diverse naschoolse activiteiten georganiseerd door School Breed Capelle (BSN). U krijgt hiervoor bijtijds via school de nodige informatie zodat uw kind zich hiervoor ook kan opgeven als hij of zij wil meedoen.
Bijzondere activiteiten:
Door het jaar heen worden er verschillende activiteiten georganiseerd, zoals excursies, het vieren van Christelijke feestdagen, Sinterklaas, de zangavond, het identiteitsproject, de sportdag, de musical van groep 8 en acties voor een goed doel.
Cloudwise:
Op onze school werken wij met COOL van cloudwise. Dankzij het COOL platform hoeven leerlingen maar één keer in te loggen. Dat kan zelfs alleen met plaatjes. Doordat leerkrachten digitaal kunnen meekijken, houden ze de regie in de klas. Ze zien hoever de leerlingen met de lesstof zijn of dat ze juist met hele andere dingen bezig zijn.
Engels:
In alle groepen wordt het vak Engels gegeven. We maken daarvoor gebruik van de methode Take it Easy.
Fruit eten:
Vlak voor of na de kleine pauze wordt er wat gegeten en gedronken. We vragen u om uw kind fruit of een gezond tussendoortje mee te geven. Voor de jongere kinderen is het prettig als u het ‘hapklaar’ meegeeft.
Gevonden voorwerpen:
Gevonden voorwerpen zoals jassen, bekers, sjaals of mutsen worden verzameld in een bak. De bak wordt 2 keer per jaar geleegd, bruikbare spullen worden dan aan een goed doel gegeven.
Goede doelen:
We vinden het belangrijk dat de kinderen ook een stukje verantwoordelijkheid leren voor kinderen op andere plaatsen van de wereld die het minder goed hebben dan zij. Daarom organiseren wij elk schooljaar acties voor het goede doel.
Gymspullen:
Voor de gymlessen heeft uw kind nodig
- gymschoenen met blanke zolen en profiel (klittenband of elastiek is erg handig)
- vanaf groep 3 een gympakje of sportbroekje met shirt (eventueel met naam)
De gymspullen worden op school bewaard. Regelmatig, meestal rond iedere vakantie, worden de gymtassen meegegeven naar huis zodat de spullen gewassen kunnen worden.
Hoofdluis:
Alle kinderen krijgen een luizenzak om hun jas in te stoppen, toch komt het wel eens voor dat er hoofluis wordt geconstateerd. Om de kans daarop zo klein mogelijk te houden vragen we u het volgende:
- -controleer regelmatig het haar van uw kind- behandel het haar nauwkeurig zodra u hoofdluis constateert
- -meld het zo spoedig mogelijk op school- gebruik altijd de luizentas op school, dit voorkomt niet altijd dat uw kind luis krijgt maar wel dat de luis zich via de jassen aan de kapstok verder kan verspreiden.
Na iedere vakantie controleert een team van ‘luizenmoeders’ de kinderen op school. Wanneer zij luizen aantreffen bij uw kind, wordt u door hen op de hoogte gebracht. We vragen u dan dringend om uw kind op te halen en te behandelen, dit om de kans op verspreiding van luizen zo klein mogelijk te maken.
Mobiele telefoons:
Leerlingen mogen wel mobiele telefoons mee naar school nemen, onder schooltijd willen we dat deze uitstaan en niet gebruikt worden. Voor elke leerling van de bovenbouwunit is er een eigen vakje in een telefoontas waar ze hun mobiel in kunnen doen.
Schoolfotograaf:
De schoolfotograaf komt elk jaar op school. Er wordt een portretfoto en een groepsfoto gemaakt. Wanneer u meerdere kinderen bij ons op school heeft, kunnen ze naast de portretfoto ook samen op de ‘broertjes en zusjesfoto’.
Schoonmaak:
De dagelijkse schoonmaak van de school wordt gedaan door een schoonmaakbedrijf. Daarnaast organiseren we twee keer per jaar (na de kerstvakantie en vlak voor de zomervakantie) een avond om de extra schoonmaakklussen aan te pakken. We vinden het belangrijk dat de kinderen kunnen werken en spelen in een schone omgeving, daarom vragen we u om één keer per schooljaar mee te helpen bij een schoonmaakavond.
Snappet:
De leerlingen van groep 4 tot 8 verwerken de leerstof van rekenen, spelling, taal, begrijpend lezen en studievaardigheden via Snappet. De kinderen werken op Snappet met hun chromebook, dit werkt adaptief (past zich aan), zodat leerlingen op hun eigen niveau het lesdoel verwerken. Daarnaast krijgen ze direct feedback op hun gemaakte werk. Doordat de leerlingen werken in hun eigen werkpakket, krijgen ze inzicht in het gemaakte werk. Op deze manier maken wij de leerlingen steeds meer betrokken bij en verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Doordat de leerkracht het gemaakte werk kan zien in een dashboard, heeft de leerkracht direct zicht op het proces in de klas en kan snel bijsturen als dat nodig is. Doordat de lessen in Snappet gelijk zijn nagekeken, kan de leerkracht de focus leggen op het voorbereiden van de lessen.
Stagiaires:
Regelmatig komen op onze school studenten die in opleiding zijn voor een functie als leerkracht of onderwijsassistent. Ze worden in diverse groepen geplaatst in overleg met de betreffende leerkrachten.
Verjaardagen:
De verjaardag van uw kind is een bijzondere dag, we vieren dit in de eigen groep. Als uw kind allergisch is voor bepaalde voedingsmiddelen kunt u dat doorgeven aan de leerkracht. Deze informatie wordt opgenomen in onze leerling-administratie. We vragen u een eenvoudige traktatie mee te geven aan uw kind.
Verzekering en aansprakelijkheid:
De school heeft een uitgebreide WA-verzekering die de wettelijke aansprakelijkheid van personeel en helpende ouders regelt. Er is ook een Scholierenongevallen verzekering afgesloten. Deze verzekering dekt lichamelijk letsel door ongeval en geldt tijdens de officiële schooluren, ook tijdens excursies en schooluitjes.
Verkeerd gebruik schoolmaterialen:
Het komt weleens voor dat materialen zoals tablets en chromebooks en gebruiksmaterialen door verkeerd gebruik van leerlingen kapot gaan. Als school zijn wij daar niet voor verzekerd. Als ouders wordt u daarvan op de hoogte gesteld om in overleg met de school op zoek te gaan naar een passende vergoeding van de schade.
Wonderlijk gemaakt:
We geven ook aandacht aan de seksuele vorming van de kinderen. Daarvoor gebruiken we de methode Wonderlijk gemaakt. Deze methode is geschreven vanuit een christelijke levensvisie. In Wonderlijk gemaakt krijgt seksuele vorming een plek binnen de christelijke opvoeding. We kiezen voor een breed perspectief op seksualiteit: in Wonderlijk Gemaakt zijn de lichamelijkheid, seksualiteit, weerbaarheid en ethische kanten nauw verbonden. In de lessen zijn vier rode draden verweven:
- zelfbeeldontwikkeling: gericht op kennis en een positief beeld van zichzelf in verwondering richting de Schepper en het (h)erkennen van de eigen seksualiteit
- aanleren van sociale normen: aan de hand van het begrip ‘privé’ (de intieme plaatsen van ons en andermans lichaam zijn niet publiek) en respectvolle omgang met elkaar
- werken aan weerbaarheid: het kunnen beoordelen van verdachte situaties door een ja- of nee-gevoel, een goed of een slecht geheim en dat durven te vertellen aan de juiste mensen
- uitdragen van duurzame relaties van liefde en trouw: door aandacht voor vriendschap, verliefdheid, verkering en huwelijk dragen we de normen van relaties in liefde en trouw over.
Voor ouders is er van deze methode een boekje beschikbaar. Dit boekje geeft ouders inzicht in de opbouw van de methode Wonderlijk gemaakt. Per les worden handvatten gegeven voor het gesprek van ouders met hun kinderen over de onderwerpen die op school aan de orde komen en ook voor het gesprek tussen ouders onderling. In veel lessen komen tips rondom weerbaarheid aan bod.
Groen schoolplein:
Door de aanleg van ons “groene” schoolplein worden de kinderen positief gestimuleerd om te spelen en te ontdekken, maar het zijn wel natuurlijke materialen waar ze soms vies van kunnen worden.