School voor speciaal Basisonderwijs De Cirkel

Zevensprong 5 2907 TK Capelle aan den IJssel

Schoolfoto van School voor speciaal Basisonderwijs De Cirkel

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij doen er alles aan om het onderwijs te laten doorgaan bij verlof van één of meer teamleden. Dat wordt gerealiseerd door het inzetten van andere teamleden, bij voorkeur een collega-leerkracht / leerkrachtondersteuner, directielid of onderwijsassistent. In uiterste situatie kan er gekozen worden voor bijzonder verlof voor de leerlingen, dan wel dat de leerlingen thuis aan hun dagtaken werken. In deze situaties wordt er voor ouders de mogelijkheid tot noodopvang aangeboden. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

-

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

SBO De Cirkel is bedoeld voor kinderen in de basisschoolleeftijd, van circa 4-13 jaar.

Wij ontwikkelen ons richting een Integraal Kind Centrum (IKC), bedoeld voor kinderen met ondersteuningsbehoeften bij spelen, leren en werken. Ons profiel richt zich met name op ondersteuning en facilitering bij meer dan gemiddelde behoefte aan structuur, duidelijkheid, rust en werken vanuit de relatie. Problematieken als autisme, adhd en vormen van emotieregulatie vormen voor ons een uitdaging om mee te werken. Met schoolbrede benaderingswijzen en inrichting van de school proberen wij dit zo goed mogelijk vorm te geven. Daarin kunnen wij veelal goede ontwikkelingsresultaten behalen, ook zijn er grenzen aan wat wij kunnen bieden. Deze komen vooral in zicht wanneer de sociale/fysieke veiligheid onder druk staan.

Bij de intakegesprekken vinden wij het belangrijk om goed zicht te vormen op verwachtingen en mogelijkheden. Openheid, duidelijkheid en vertrouwen in elkaar zijn belangrijke aspecten wanneer er met elkaar wordt kennis gemaakt en de samenwerking gaat starten. Tijdens de schoolloopbaan volgen wij de ontwikkeling van het kind nauwgezet en communiceren daarover met zekere regelmaat met de ouders en/of hulpinstanties. Dit wordt gedaan aan de hand van een begeleidingsplan, inclusief het ontwikkelingsperspectief. Afhankelijk van de situatie worden er vervolgacties bepaald, continuering, bijstellen of doorplaatsen naar nog meer specialistische hulp en onderwijs. 

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven