Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
-
SBO De Cirkel is bedoeld voor kinderen in de basisschoolleeftijd, van circa 4-13 jaar.
Wij ontwikkelen ons richting een Integraal Kind Centrum (IKC), bedoeld voor kinderen met ondersteuningsbehoeften bij spelen, leren en werken. Ons profiel richt zich met name op ondersteuning en facilitering bij meer dan gemiddelde behoefte aan structuur, duidelijkheid, rust en werken vanuit de relatie. Problematieken als autisme, adhd en vormen van emotieregulatie vormen voor ons een uitdaging om mee te werken. Met schoolbrede benaderingswijzen en inrichting van de school proberen wij dit zo goed mogelijk vorm te geven. Daarin kunnen wij veelal goede ontwikkelingsresultaten behalen, ook zijn er grenzen aan wat wij kunnen bieden. Deze komen vooral in zicht wanneer de sociale/fysieke veiligheid onder druk staan.
Bij de intakegesprekken vinden wij het belangrijk om goed zicht te vormen op verwachtingen en mogelijkheden. Openheid, duidelijkheid en vertrouwen in elkaar zijn belangrijke aspecten wanneer er met elkaar wordt kennis gemaakt en de samenwerking gaat starten. Tijdens de schoolloopbaan volgen wij de ontwikkeling van het kind nauwgezet en communiceren daarover met zekere regelmaat met de ouders en/of hulpinstanties. Dit wordt gedaan aan de hand van een begeleidingsplan, inclusief het ontwikkelingsperspectief. Afhankelijk van de situatie worden er vervolgacties bepaald, continuering, bijstellen of doorplaatsen naar nog meer specialistische hulp en onderwijs.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.