Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In de school bewaken we met elkaar de leervorderingen en het welbevinden van onze leerlingen. De inhoud van ons onderwijsleerproces in relatie tot datgene wat we willen bereiken heeft onze constante zorg. In ons meerjarenbeleidsplan omschrijven wij onze inspanningen om het onderwijsleerproces steeds te evalueren, aan te passen en te verbeteren. Om na te gaan of gewenste resultaten worden bereikt hebben wij regelmatig leerlingbesprekingen, klassenbezoeken en voeren wij onderstaande 'controles' uit:
- Regelmatig controleren van het gemaakte werk.
- Dagelijks observatie van kinderen in de werksituatie.
- Snappet 3.0 dagelijks/wekelijks analyseren n.a.v het gemaakte werk. Eventueel streefniveaus en aanpassingen in het werkpakket veranderen.
- Snappet dagelijks/wekelijks aanpassen op kindniveau.
- Deelonderzoeken bij hapering in de ontwikkeling d.mv. Snappet 3.0.
- Doorstroomtoets groep 8.
- De ontwikkeling van onze leerlingen t.a.v. het landelijk gemiddelde wordt m.b.v. het IEP leerlingvolgsysteem (LVS) gevolgd. Twee keer per jaar worden deze onafhankelijke toetsen afgenomen. Het LVS geeft ons een goed inzicht in de cognitieve ontwikkeling van een leerling, de groep en de school. Zodat wij ons handelen hier optimaal op kunnen aanpassen. Snappet wordt ernaast gelegd om eventuele niveaus, verlengde instructies en gerichte werkpakketten klaar te zetten per kind.
Binnen Schoolmonitor staat onze borging op kwaliteitszorg binnen de Frankendael beschreven.
Zie hier voor meer informatie: VO op de Frankendael
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
- Op OBS Frankendael heerst een veilig klimaat en hebben wij duidelijke regels en afspraken. Veiligheid is een voorwaarde voor de ontwikkeling van kinderen.
- OBS Frankendael staat voor erkenning en waardering voor jezelf en de ander waarbij de ontwikkelingskansen en talenten voor alle kinderen centraal staan.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.