Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen 1 t/m 8 gymmen twee keer per week in de nabijgelegen sporthal onder begeleiding van de vakleerkracht gym. Gymdagen zijn woensdag en vrijdag.
Lees hier het document; zo doen wij het op OBS Frankendael
In de groepen 1/2 wordt gewerkt met thema's. Denk hierbij aan: het restaurant, de boerderij, het ziekenhuis, kleding, wonen. Het zijn onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van uw kind. Thema’s zijn uitermate geschikt om de link te leggen met de samenleving. Het zijn activiteiten zoals reken-, taal-, spel-, constructieve-, creatieve-, muzikale- en bewegingsactiviteiten. Door het thematische onderwijs zijn veel vakgebieden met elkaar verweven en wordt de ontwikkeling tijdens een activiteit op meerdere gebieden gestimuleerd. We werken vanuit de SLO doelen. Deze staan en worden geëvalueerd in onze weekplanning en in ons leerlingvolgsysteem KIJK.
De invulling van de lestijd is slechts een indicatie. In de praktijk zijn veel vakgebieden met elkaar verweven en wordt de ontwikkeling tijdens een activiteit op meerdere gebieden gestimuleerd
Om optimaal tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van een groep worden er keuzes gemaakt in de invulling van de onderwijstijd. Dit kan per groep of leerjaar verschillen. Op het gebied van gedrag en sociaal emotionele en burgerschap vorming is er een lastige tijdsindicatie te geven. Wij zijn er ons bewust van dat dit gedurende de dag altijd aanwezig is.
Binnen onze lessen zoeken wij naar samenhang tussen de verschillende vakken. Hierdoor ontstaat overlap tussen de lesstof. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens de lessen wereldoriëntatie ook aandacht besteed aan begrijpend lezen, woordenschat, kunstzinnige vorming en burgerschap. Om optimaal tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van een groep worden er keuzes gemaakt in de invulling van de onderwijstijd. Dit kan per groep of leerjaar verschillen. De ene groep heeft vanuit resutaten bijvoorbeeld meer onderwijstijd nodig op het gebied van rekenen, dan plannen wij dit extra in. Daarom is de invulling van de lestijd slechts een indicatie.
Naast Burgerschapsvorming geven wij de basisvaardigheden voor taal en rekenen de meeste focus. Ook wordt de methode Levelwerk, voor meerkunners, in de groepen 1 t/m 8 ingezet.
Ons Burgerschapsonderwijs is niet alleen deze tijd van indicatie. Burgerschap daar ben je de hele dag mee bezig.
Bij ons op school is de groepsleerkracht primair verantwoordelijk voor de leerling. Hierbij kan een groepsleerkracht ondersteund worden door een gespecialiseerde leerkracht of externe hulp. Wij noemen deze ondersteuning binnen onze school SEN (Special Educational Needs). Leerlingen met ondersteuningsbehoefte krijgen, na overleg met de ouders, extra ondersteuning onder schooltijd.
Ons Aanbod:
- Taalspecialist
- Jonge kind specialisten (3)
- Gedragspecalist (scholengroep)
- Meerkunners/ hoogbegaafdhei (3)
- Motorische ondersteuning (MRT)
- Orthopedagoog
Ondersteuning voor leerlingen
De onderwijsbehoeften van leerlingen zijn vastgelegd in het ondersteuningsoverzicht., hierin staan ook het onderwijsaanbod en de evaluatie. Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften is een groeidocument opgesteld met daarin het specifieke onderwijsaanbod en de inzet van extra middelen. Het groeidocument wordt samen met ouders opgesteld en binnen een (OT) ondersteuningsteam, besproken. Bij een OT bespreking zijn ouders, leerkracht, IB, directeur en een orthopedagoog vanuit het Samenwerkingsverband aanwezig. Indien nodig worden er ook andere betrokkenen uitgenodigd. Het aanbod van extra begeleiding is beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, deze is opgesteld met medewerking van een tool van Perpectief op School.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanuit onze Scholengroep hebben wij samen en dus ook op schoolniveau, de ambitie om meer externe mensen te betrekken binnen ons onderwijs. Net zoals wij dit nu met een orthopedagoog hebben gedaan. Meer expertise in huis, hoe sneller er gehandeld kan worden in het belang van het kind. We denken aan de volgende punten:
- Ergotherapeut
- Logopedist
- Gedragsexpert
Met de Scholengroep zijn wij naar Finland geweest samen met leden van het SWV. Dit heeft ons geïnspireerd om als Scholengroep inclusiever te willen gaan werken. We gaan een aanvraag doen op ons huidige plan om deze met wat wijzigingen verder te mogen uitwerken en planmatig kunnen verlengen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.