Openbare Basisschool Frankendael

Van Brederodestraat 2A 1759 VJ Callantsoog

  • Op 19 april 2019 hebben wij onze vernieuwde school feestelijk geopend.  Kopgroep bibliotheken en Kappio hebben ook een plek in ons gebouw!
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Frankendael
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Frankendael

Het team

Toelichting van de school

Schooljaar 2023-2024

Leerkrachten:

Groep 1-2: Juf Kiki 

Groep 3-4: Juf Mirjam en juf Lianne

Groep 5-6: Juf Iris en juf Ellyne

Groep 7-8: Juf Madelon 

Verder hebben we in het team:

Conciërge: Juf Angelique

Intern begeleiders juf Petra

Onderwijsassistent juf Jesca

Leerkrachtondersteuner juf Jantina

Administratief medewerker Colinda

Vakleerkracht gym juf Lianne 

Vakleerkracht muziek: meester Herman

Directeur: Renée 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Dit wordt bovenschools geregeld door het bestuur.

Door het grote lerarentekort is het steeds lastiger is om invallers te regelen. We proberen het daarom vooral intern op te lossen. Als er echt geen oplossing te vinden is, doen wij ons best om voor de eerste dag opvang te verzorgen en zullen soms een groep verdelen. Maar we kunnen helaas ook genoodzaakt zijn om een groep thuis te laten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen 1 t/m 8 gymmen twee keer per week in de nabijgelegen sporthal onder begeleiding van de vakleerkracht gym. Gymdagen zijn woensdag en vrijdag. 

Lees hier het document; zo doen wij het op OBS Frankendael

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1/2 wordt gewerkt met thema's. Denk hierbij aan: het restaurant, de boerderij, het ziekenhuis, kleding, wonen. Het zijn onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van uw kind. Thema’s zijn uitermate geschikt om de link te leggen met de samenleving. Het zijn activiteiten zoals reken-, taal-, spel-, constructieve-, creatieve-, muzikale- en bewegingsactiviteiten. Door het thematische onderwijs zijn veel vakgebieden met elkaar verweven en wordt de ontwikkeling tijdens een activiteit op meerdere gebieden gestimuleerd. We werken vanuit de SLO doelen. Deze staan en worden geëvalueerd in onze weekplanning en in ons leerlingvolgsysteem KIJK. 

De invulling van de lestijd is slechts een indicatie. In de praktijk zijn veel vakgebieden met elkaar verweven en wordt de ontwikkeling tijdens een activiteit op meerdere gebieden gestimuleerd

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Om optimaal tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van een groep worden er keuzes gemaakt in de invulling van de onderwijstijd. Dit kan per groep of leerjaar verschillen. Op het gebied van gedrag en sociaal emotionele en burgerschap vorming is er een lastige tijdsindicatie te geven. Wij zijn er ons bewust van dat dit gedurende de dag altijd aanwezig is. 

Binnen onze lessen zoeken wij naar samenhang tussen de verschillende vakken. Hierdoor ontstaat overlap tussen de lesstof. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens de lessen wereldoriëntatie ook aandacht besteed aan begrijpend lezen, woordenschat, kunstzinnige vorming en burgerschap. Om optimaal tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van een groep worden er keuzes gemaakt in de invulling van de onderwijstijd. Dit kan per groep of leerjaar verschillen. De ene groep heeft vanuit resutaten bijvoorbeeld meer onderwijstijd nodig op het gebied van rekenen, dan plannen wij dit extra in. Daarom is de invulling van de lestijd slechts een indicatie.

Naast Burgerschapsvorming geven wij de basisvaardigheden voor taal en rekenen de meeste focus. Ook wordt de methode Levelwerk, voor meerkunners, in de groepen 1 t/m 8 ingezet. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Bij ons op school is de groepsleerkracht primair verantwoordelijk voor de leerling. Hierbij kan een groepsleerkracht ondersteund worden door een gespecialiseerde leerkracht of externe hulp. Wij noemen deze ondersteuning binnen onze school SEN (Special Educational Needs). Leerlingen met ondersteuningsbehoefte krijgen, na overleg met de ouders, extra ondersteuning onder schooltijd.

Ons Aanbod:

  • Taalspecialist
  • Jonge kind specialisten (3)
  • Gedragspecalist
  • Meerkunners gedrag, werkhouding en taakaanpak
  • Motorische ondersteuning (MRT) 
  • Orthopedagoog

Ondersteuning voor leerlingen

De onderwijsbehoeften van leerlingen zijn vastgelegd in het ondersteuningsoverzicht., hierin staan ook het onderwijsaanbod en de evaluatie. Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften is een groeidocument opgesteld met daarin het specifieke onderwijsaanbod en de inzet van extra middelen. Het groeidocument wordt samen met ouders opgesteld en binnen een (OT) ondersteuningsteam, besproken. Bij een OT bespreking zijn ouders, leerkracht, IB, directeur en een orthopedagoog vanuit het Samenwerkingsverband aanwezig. Indien nodig worden er ook andere betrokkenen uitgenodigd. Het aanbod van extra begeleiding is beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, deze is opgesteld met medewerking van een tool van Perpectief op School.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vanuit onze Scholengroep hebben wij samen en dus ook op schoolniveau, de ambitie om meer externe mensen te betrekken binnen ons onderwijs. Net zoals wij dit nu met een orthopedagoog hebben gedaan. Meer expertise in huis, hoe sneller er gehandeld kan worden in het belang van het kind. We denken aan de volgende punten:

  • Fysiotherapeut
  • Logopedist
  • gedragsexpert
  • NT2 groep

Met de Scholengroep zijn wij naar Finland geweest samen met leden van het SWV. Dit heeft ons geïnspireerd om als Scholengroep inclusiever te willen gaan. We gaan op onderzoek uit en op weg naar onze (gezamenlijke) ambitie. 

Wij hebben de ambitie om het aanbod voor de meerkunners te versterken in het reguliere lesprogramma naast de inzet van de al bestaande materialen. Dit gaan wij doen door het inzetten van Levelwerk. ( Zie schoolplan)

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven