De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Enquêtetool van Vensters.
De school monitort structureel de sociaal-emotionele ontwikkeling op de volgende manier: Voor groepen 1 en 2 wordt ‘KIJK!’ gebruikt, een digitaal instrument waarmee je de ontwikkeling van jonge kinderen volgt. KIJK! is een werkwijze die leraren en pedagogisch medewerkers ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. Hier kijk je naar basiskenmerken, betrokkenheid en aanwezigheid van factoren die een risico kunnen vormen voor de ontwikkeling. Daarnaast kijk je naar de ontwikkeling van de sociaal emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek. Door deze informatie te combineren en samen met de ouders door te nemen, ontstaat er een helder en betrouwbaar beeld van het sociaal-emotioneel welbevinden en sociale veiligheid van de leerling op school. Voor de groepen 3 t/m 8 worden de meetinstrumenten van het IEP leerlingvolgsysteem gebruikt. Een systeem dat rekening houdt met een compleet kind. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is.
De sociale en emotionele ontwikkeling wordt met IEP-Hart-Handen gevolgd, door deze 2x per schooljaar in januari en juni af te nemen. De Monitor-sociale-veiligheid/ Leerling tevredenheid van Vensters wordt daarnaast ook voor groepen 6 t/m8 afgenomen. Alle leerlingen van groepen 3 t/m 8 vullen 2x per schooljaar het Sociogram in. Het sociogram geeft de onderlinge relaties in de klas weer. Het sociogram kan de leerkracht helpen bij het onderkennen van hiërarchie, de leiders en de kinderen die sociaal geïsoleerd zijn.
Bij het monitoren van de sociaal emotionele ontwikkeling zijn we in ontwikkeling en krijgen we hierbij al een aantal jaren begeleiding van Passend Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen. Onderdelen die hierbij terugkomen zijn het kringgesprek met soms een groepsopstelling en de Ringaanpak.
Kringgesprek/ Pedagogische Tactkring (document Passend Onderwijs)
Structureel is het Kringgesprek (ook wel bekend als de Pedagogische Tact kring) in groep 1 t/m 8. Dit vindt 1x per week plaats. Het kringgesprek gaat over de sfeer in de groep, hoe kunnen we dat met elkaar oppakken, dat het voor iedereen op een fijne manier verloopt: - we op een rustige manier kunnen werken in de klas - we op een goede manier met elkaar op het plein kunnen spelen zodat het voor iedereen OK is.
Afspraak vooraf: We laten iedereen uit praten en praten niet door elkaar (Ook kinderen een beurt geven die geen vinger opsteken). Als je het gesprek niet fijn meer vindt steek je even je rode kaartje op. Blijkt dit onvoldoende dan intensiveren we het kringgesprek tot 2x per week.
Blijkt dit nog niet toereikend, dan stappen we over de de Ringaanpak. Ontoereikend in de zin van: De sfeer is niet voor iedereen fijn, en/of kinderen kunnen niet op een rustige manier werken in de klas, en/of kinderen kunnen niet fijn spelen op het plein en/ of kinderen vinden het niet OK. Het kringgesprek met daaruit voortvloeiende kind gesprekken door de leerkracht of de BPO is dit schooljaar toegepast in groep 5-6. Komend schooljaar (2024-2025) wordt dit voortgezet in groep 7-8.
De Ringaanpak
De Ringaanpak is een groepsdynamische benadering voor een veilige klas. Iedere (nieuwe) groep doorloopt de welbekende fasen van groepsvorming. In de meeste gevallen ontstaat er een prettige sfeer waarin de meeste kinderen zich veilig voelen. Sociale veiligheid is voorwaarde voor een effectief leerproces, goed kunnen samenwerken en initiatief durven tonen. Er zijn echter ook groepen waarin sprake is van negatief leiderschap, met sociale processen die ruimte geven aan roddelen, intimidatie, uitsluiting, ruzie en pesten. Verwoede pogingen van de leerkracht om negatief gedrag te onderdrukken hebben soms onvoldoende effect. De incidenten zijn namelijk een gevolg van een negatief groepsproces. De echte oplossing is gelegen in het actief werken aan het verbeteren van de groepsdynamiek. Dit is de achterliggende gedachte van de ringaanpak. De ringaanpak gaat uit van een groep als een systemisch geheel waarin de groepsleden bepaalde rollen hebben die met elkaar een patroon vormen. Door dit patroon voor de groepsleden zelf inzichtelijk te maken en een beroep te doen op ieders verantwoordelijkheid, wordt het negatieve proces omgebogen. De samenhangende aanpak heeft in verschillende groepen tot een positief resultaat geleid. Wij krijgen begeleiding en ondersteuning van onze vaste begeleider Passend Onderwijs.
Een mogelijk onderdeel van ons protocol is de groepsopstelling. Tijdens deze groepsopstelling worden de onderlinge verhoudingen tussen de leerlingen zichtbaar en ook het welbevinden van het individuele kind. Het complete groepsproces komt in beeld en wordt geëvalueerd, dus kind-leerkracht, leerkracht-kind, kind-kind. De Kustschool heeft bij de Pilot in schooljaar 2020-2021 meegedaan aan een groepsopstelling.
Schooljaar 2023-2024 hebben we het kringgesprek in de middenbouw, onder begeleiding van Passend Onderwijs en de schoolpedagoog, voortgezet. Dit is een groep met heel veel specifieke onderwijsbehoeften, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak. We zetten in op veiligheid en ook in schooljaar 2024-2025 wordt dit voortgezet in groep 7-8.