RK Basisschool De Keerkring

Groenstraat 17 6267 EM Cadier en Keer

  • Schoolfoto van RK Basisschool De Keerkring
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Keerkring
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Keerkring
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Keerkring
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Keerkring

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk om de leerdoelen en leerwensen van de leerlingen in beeld te krijgen. De leerling eigenaar laten zijn van zijn eigen leerproces is aanleiding geweest om andere lesstof aan te voeren of met een andere aanpak de lessen vorm te geven. We kozen een nieuwe taal/spellingmethode (Staal) en koppelden de thema's van wereldoriëntatie en taal. We gebruiken de 21st Century Skills, curriculum.nu en diverse afwisselende werkvormen in ons onderwijs en nu zien we kinderen met meer betrokkenheid, motivatie en aandacht werken.

Aan het einde van het schooljaar 2020/2021 hebben we de Eindtoets Route 8 afgenomen. De resultaten hiervan zijn niet rechtstreeks te vergelijken met de resultaten van de Cito Eindtoets van de voorgaande schooljaren. In de bijlage 'Schoolrapportage 2021' vindt u de resultaten van de Route 8 Eindtoets van 2020/2021.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We nemen methodegebonden toetsen af en toetsen onze leerlingen 2 x per jaar methode-onafhankelijk d.m.v. citotoetsen.

Deze landelijke toetsen nemen wij af om te checken of de kinderen de opgedane kennis ook in een andere context kunnen toepassen.

Daarnaast gebruiken wij de toetsen om te zien of ons onderwijs kwalitatief op orde is. Wij kunnen deze toetsuitslagen namelijk vergelijken met de landelijke normen.

Onze tussenopbrengsten zijn ruim voldoende tot goed. Deze passen bij de populatie leerlingen die onze school bezoekt.

Naast het toetsen van de cognitieve vakken, vinden wij de ontwikkeling van de leerling als mens minstens zo belangrijk.

Wij besteden veel aandacht aan het leren presenteren van eigen werk, het reflecteren op de eigen werkhouding en het gedrag.

Samenwerken, leren oplossen en kennis opdoen over de wereld is een wezenlijk onderdeel op onze school

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Werkwijze groep 8 naar VO schooljaar 2023-2024  

Stap 0: preadvies eind groep 7 Schooljaar 2022-2023

  • De leerlingen maken aan het eind van het schooljaar de E-afname van Cito. E staat voor eind.
  • De leerkracht interpreteert de gegevens van Cito en de methodegebonden toetsen. Daarnaast wordt gekeken naar een aantal belangrijke kindkenmerken, zoals de werkhouding, motivatie, huiswerkattitude en concentratie. Vanuit deze gegevens wordt een preadvies geformuleerd.
  • Op school is een schooladviescommissie samengesteld. Deze bestaat uit de groepsleerkracht(en), de intern begeleider, locatieleider of directeur.
  • De schooladviescommissie voert een overleg over de preadviezen. Deze worden vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys in de notitie ‘uitstroomprofiel’.
  • De leerkracht van groep 7 bespreekt het preadvies met de ouders. Dit oudergesprek wordt vastgelegd in ParnasSys.
  • De gegevens van de gehele groep worden tevens verwerkt in de volgkaart PO-VO.    

Stap 1: ouderavond VO 30 Oktober 2023

  • Deze ouderavond is bedoeld voor de leerlingen en de ouders van groep 8.
  • De leerkracht van groep 8 zal toelichting geven over de inrichting van het VO.
  • Oud-leerlingen worden uitgenodigd om uit eigen ervaring te vertellen hoe zij de overstap ervaren hebben. 

Stap 2: Afname Cito-toets B8

  • Begin november worden de Cito-toetsen B8 afgenomen.    

Stap 3: de leerkracht geeft de kinderen op voor de doorstroomtoets

  • De leerkracht geeft de kinderen medio oktober op voor doorstroomtoets Route 8.   

Stap 4: oudergesprekken voorlopig advies 22 en 23 januari 2024

  • In de groepsbespreking tussen de leerkracht van groep 8, IB en directie worden de voorlopige adviezen doorgesproken.
  • Zij bepalen welke leerlingen naar aanleiding van vastgestelde criteria SWV in aanmerking komen voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO). Deze leerlingen worden besproken in het zorgteam. De adviezen van alle leerlingen worden vastgesteld. Hierna worden de voorlopige adviezen met de ouders en het kind besproken.
  • In de week van 22 januari 2024 vinden de voorlopige adviesgesprekken met ouders en kind plaats. Naar aanleiding van de B8 toets wordt gekeken of bijstelling nodig is.

Stap 5: afname doorstroomtoets Route 8 op 6 en 7 februari 2024

  • Met de Route 8 doorstroomtoets kan het kind laten zien wat hij/zij in acht jaar op de basisschool heeft geleerd op het gebied van taal en rekenen.
  • De toets wordt digitaal afgenomen.
  • De toets is adaptief. Dit betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van het kind. Op deze manier krijgt het kind nooit te makkelijke of moeilijke vragen. Het kind wordt constant uitgedaagd.
  • Het kind neemt op woensdag 7 februari deel aan de doorstroomtoets.
  • De afname duurt de hele ochtend.
  • Wanneer het kind op de doorstroomtoets lager scoort dan het voorlopig advies, blijft het eerste advies behouden.
  • Wanneer het kind hoger scoort op de doorstroomtoets, zal er een vervolggesprek plaatsvinden.
  • Voor kinderen met dyslexie zijn er ondersteuningsmogelijkheden. Voorlezen van teksten is een functie die in elk computerprogramma wordt ondersteund. Daarnaast is het mogelijk om het lettertype te vergroten.
  • De rapportage ontvangen ouders via school.
  • De uitslagen worden uiterlijk op 15 maart verwacht.   

Stap 6: het Onderwijskundig Rapport (OKR) Maart

  • De leerkracht maakt het onderwijskundig rapport per kind in ParnasSys.
  • De intern begeleider leest alle onderwijskundige rapporten door, voordat ze gedeeld worden met de ouders.
  • In alle situaties waar de uitslag van het voorlopig advies overeenkomt of lager is dan het advies op de doorstroomtoets worden ouders en leerlingen middels een brief op de hoogte gesteld. In dat geval geldt dat het voorlopig advies een definitief advies wordt.
  • Uiterlijk 22 maart dienen de OKR's ondertekend retour te zijn bij de leerkracht.    

Stap 7: Oproepen voor oudergesprekken groep 8 bij heroverweging

  • Heroverweging vindt plaats indien de doorstroomtoets een hoger advies geeft dan het voorlopig schooladvies.
  • De definitieve adviesgesprekken vinden plaats van 18 t/m 22 maart 2024. De desbetreffende ouders ontvangen hiervoor een uitnodiging.
  • Het kind is aanwezig tijdens het gesprek. 

Stap 8: Inschrijven bij VO-school tijdens de landelijke aanmeldweek vanaf 25 maart t/m 29 maart

  • De ouder zorgt ervoor dat het kind wordt ingeschreven bij een VO-school.
  • Het inschrijfformulier is te vinden op de website van de VO-school.
  • Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het opsturen/afleveren van het inschrijfformulier.
  • Er dient gecontroleerd te worden bij de VO-school of de inschrijving in goede orde is ontvangen.
  • De basisschool zorgt na inschrijving voor een veilige gegevensoverdracht in de vorm van een OKR die via een beveiligde verbinding wordt uitgewisseld na akkoord van ouders door middel van een handtekening.

Stap 9: Warme overdracht met het VO Mei/juni/juli

  • Ouders geven middels een ondertekend formulier toestemming voor een warme overdracht met de ontvangende VO-school.
  • De leerlingen worden door de groepsleerkracht van groep 8 in een gesprek overgedragen aan het VO. Indien noodzakelijk sluit de IB’er aan. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Keerkring is een school die open en transparant is in alle opzichten. De sfeer is er een waarin veiligheid voorop staat, waardoor kinderen de zekerheid hebben dat ze nooit afgewezen worden om wie ze zijn. Kinderen worden écht gezien en écht gehoord.. Als team stralen we nieuwsgierigheid uit. We zijn nieuwsgierig naar onze leerlingen, naar hun ouders en naar de omgeving waarin wij ons bevinden. Als school zijn we actief onderdeel van de gemeenschap waar we ons verbonden mee voelen. We staan met toewijding, humor en warmte klaar voor iedereen die bij ons komt.  In een school als de onze is alles bespreekbaar en wordt niemand afgewezen om wie hij is. Complimenten geven is heel belangrijk en fouten maken mag, net als het geven van feedback. De manier waarop we met elkaar omgaan, kenmerkt zich door respect voor elkaar en verantwoordelijkheid voor elkaars welzijn. Binnen duidelijke kaders krijgt iedereen de ruimte om zijn eigenheid tot uitdrukking te brengen. Op de Keerkring vieren we de verschillen en koesteren we de overeenkomsten. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • positief klimaat, bekrachtigen
  • denkvaardigheden
  • samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie voor het Primair Onderwijs.

De inspectie voor het Primair Onderwijs is gehuisvest in Eindhoven. De inspectie heeft met name een controlerende taak naar het Primair Onder­wijs. De inspectie ziet erop toe, dat een school de wettelijke maatregelen toepast en dat de school werkt zoals bedoeld in de Wet op het Primair Onderwijs.

Adres- en contact-gegevens van de inspectie:

Hoofdkantoor: Inspectie van het Onderwijs

Postbus 2730 3500 GS Utrecht

Het telefoonnummer is 088-669 60 60.

Het inspectierapport:

Dit rapport beschrijft de oordelen van de inspectie over de kwaliteit van het onderwijs op basisschool De Keerkring. Het was duidelijk dat het schoolteam en directie zich herkenden in deze bevindingen

Op 9 september 2020 heeft er een gesprek plaatsgevonden door de inspectie met BS De Keerkring in het kader van het stelselonderzoek naar kwaliteitsverbetering en de leerlingenpopulatie. 

In augustus 2019 zijn we gestart met het herijken van de nieuwe visie. Op dit moment wordt er gewerkt aan:

1. Kwaliteitszorg

2. uitdagend onderwijs in de taallessen, creatiemiddagen en onderzoekend leren. (WO3ST)

3. Engels in de groepen 1-8

4. Kindgesprekken

5. Burgerschap


    

Terug naar boven