RK Basisschool De Keerkring

Groenstraat 17 6267 EM Cadier en Keer

  • Schoolfoto van RK Basisschool De Keerkring
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Keerkring
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Keerkring
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Keerkring
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Keerkring

Het team

Toelichting van de school

Op de Keerkring werkt een gemotiveerd team met specialismen:  bij de kleuters werken leerkrachten met veel ervaring. Ze weten kleuters te boeien en uit te dagen. Via spelen wordt er veel geleerd. De lessen worden betekenisvol voor kinderen gemaakt en passen in hun belevingswereld.

In het team is er specialisatie op taal, rekenen, ICT en gedrag.

Deze kennis delen we in overleggen. Leerkrachten vormen samen werkgroepen. Deze groepen werken jaarlijks aan een plan van verbetering voor hun vakgebied.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht komt er in principe een vervanger. De school heeft een contract met Clooser. Clooser krijgt van de school een melding binnen en regelt voor ons de vervanging. Wanneer er geen invalkracht beschikbaar is, wordt er een vraag uitgezet bij Qrabbl. Qrabbl is een organisatie waarbij een kunstenaar, muziekdocent et cetera voor een dag de groep overneemt. De invulling van de dag is educatief maar er wordt geen les gegeven vanuit het lesprogramma. Vervolgens kijken wij ook intern naar een oplossing. Indien al deze mogelijkheden niet voor handen zijn wij genoodzaakt de kinderen naar huis te sturen. Deze stappen volgen wij via een protocol dat door de stichting is opgesteld. Hiervoor verwijzen we naar de bijlage 'Stappenplan binnen stichting kom Leren omtrent vervanging van afwezige leerkrachten'. 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de ochtenden werken we aan de klassieke leervakken als rekenen, lezen en taal.

In de middagen werken we aan wereldoriëntatie en de creatieve vakken. Wereldoriëntatie geven we in thema's, die  gekoppeld zijn aan de thema's van taal. Dit noemen wij op school WO3ST (WO=wereldoriëntatie; ST=Staal, taalmethode; 3=onderzoekend leren). Van groep 1 t/m 8 wordt deze vorm van thematisch werken uitgevoerd. We zijn momenteel bezig om hierin leerlijnen op te stellen en verder te ontwikkelen. Het is een werkvorm die voldoet aan de kerndoelen maar die helemaal door De Keerkring is ontwikkeld en momenteel wordt doorontwikkeld.

Ook werken we met creatiemiddagen, waarin kinderen een keuze hebben om een workshop te volgen. Door middel van een rouleersysteem komen kinderen met allerlei verschillende disciplines in aanraking.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school is een reguliere basisschool, waar de kinderen uit de buurt met plezier naar school gaan.

Indien een leerling specifieke onderwijsbehoeften heeft, dan kijken we samen met ouders en kind of onze school in staat is het kind optimaal te begeleiden in zijn ontwikkeling.

Als team hebben de een goed positief schoolklimaat ontwikkeld, waarin kinderen goed gedijen. 

We zijn goed in het geven van modern en uitdagend onderwijs, dat kinderen voorbereidt op de wereld van morgen. Voor kinderen met leesproblemen of kenmerken van begaafdheid zijn we in staat een goed aanbod te verzorgen.

Passend primair onderwijs in Zuid-Limburg  

Schoolbesturen en hun scholen organiseren voor alle leerlingen passend onderwijs. Thuisnabij en zo inclusief mogelijk. Schoolbesturen geven samen invulling aan de zorgplicht. Het samenwerkingsverband organiseert een dekkend aanbod; voor alle leerlingen een passende plek.  

Er zijn drie samenwerkingsverbanden primair onderwijs in Zuid-Limburg:

Regio Westelijke Mijnstreek:      Beek, Beekdaelen (Schinnen), Sittard-Geleen en Stein.

Regio Maastricht-Heuvelland:    Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul

Regio Parkstad:                        Brunssum, Beekdaelen (Nuth en Onderbanken) Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal.

Schoolondersteuningsprofiel

Elke school heeft een schoolondersteuningsprofiel: een beschrijving van de onderwijsondersteuning die scholen aan leerlingen kunnen bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u terugvinden op de website van de school en het samenwerkingsverband.

OnderwijsondersteuningDe onderwijsondersteuning bestaat uit 5 niveaus:·        

Ondersteuningsniveau 1:          Onderwijs in de groep·        

Ondersteuningsniveau 2:          Ondersteuning in de groep·        

Ondersteuningsniveau 3:          Ondersteuning op school met interne deskundigen·        

Ondersteuningsniveau 4:          Ondersteuning op school met externe specialisten·        

Ondersteuningsniveau 5:          Extra ondersteuning speciaal (basis)onderwijs  

Alle basisscholen bieden de basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1 tot en met 4). Dit doen zij zelf of met behulp van netwerkpartners. Bij verschil van inzicht over de inzet van onderwijsondersteuning in niveau 1 t/m 4, voorziet het samenwerkingsverband in onafhankelijk extern deskundig advies. Ondersteuningsniveau 5 is extra ondersteuning op het speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig.  

Gemeentelijke ondersteuning Jeugdhulp.

Jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk vallen onder verantwoordelijkheid en regie van de gemeenten. Als een kind thuis of op school gemeentelijke ondersteuning nodig heeft, wordt dit aanvullend aan de onderwijsondersteuning ingezet. Dit betreft o.a. (individuele) begeleiding, behandeling en persoonlijke verzorging in het kader van de Jeugdwet.   

Zorgondersteuning

Als een kind zorgondersteuning uit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet nodig heeft, worden met ouders afspraken gemaakt over inzet en omvang tijdens schooltijd.

Knooppunt

Indien een school onvoldoende tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt een knooppunt georganiseerd. In het knooppunt zitten kernpartners (ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplicht en gemeentelijke toegang) en incidentele partners. Partners sluiten aan op maat en naar behoefte.

Aanmelding, zorgplicht en toelaatbaarheid tot speciaal (basis) onderwijs

Ouders melden hun kind schriftelijk (minimaal 10 weken voor de gewenste plaatsing) aan bij een school van voorkeur. Aanmelding betekent niet automatisch plaatsen.Aan een verzoek tot aanmelding geeft een school gehoor. De afspraak is dat niet mondeling wordt doorverwezen. Er is geen uniform aanmeldformulier vanuit het samenwerkingsverband voorgeschreven. Besturen en scholen hanteren eigen formulieren; deze staan altijd op de website van de school.

De plaatsingstermijn start vanaf het moment dat een ouder het kind schriftelijk aanmeldt bij een school. Ouders stellen de school op de hoogte als zij weten of vermoeden dat hun kind ondersteuning nodig heeft.

De school van aanmelding vraagt altijd informatie op bij de school van herkomst of de kinderopvang (bij eerste aanmelding). Deze informatie is noodzakelijk om te beoordelen of de school van aanmelding de ondersteuning kan bieden die het kind nodig heeft.  De school beslist, binnen zes weken na schriftelijke aanmelding, of het kind kan worden toegelaten. Deze periode kan met vier weken worden verlengd. Als de school niet kan plaatsen, zoekt de school (of het schoolbestuur) een passende onderwijsplek op een andere school. Dat kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Belangrijk daarbij is dat een goede balans wordt gevonden tussen de mogelijkheden van het kind, de wensen van ouders en de mogelijkheden van scholen.

Als extra ondersteuning in het speciaal (basis)onderwijs nodig is, dan wordt een toelaatbaarheidstraject gestart via de trajectbegeleider van het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband bepaalt of en voor hoelang een leerling toelaatbaar is tot het speciaal (basis)onderwijs.  

Stapt een leerling over naar een andere school, dan zorgen de betrokken scholen - in overleg met de ouders - voor een goede, soepele overgang en informatieoverdracht volgens de afspraken binnen het samenwerkingsverband.    

Informatie samenwerkingsverbanden  

Voor meer informatie: zie www.passendonderwijszuid.nl         

Hier is ook de medezeggenschap in het samenwerkingsverband (OPR) opgenomen.   

Contactgegevens:   

Samenwerkingsverband Maastricht-HeuvellandAdres:             

Nieuw Eyckholt 290E 6419 DJ Heerlen

Directeur:         Doreen KersemakersTelefoon:          085 - 488 12 80

E-mail:             info-po@swvzl.nl    

Jeugdgezondheidszorg GGD Zuid Limburg   

Het is belangrijk dat álle kinderen en jongeren veilig, gezond en kansrijk kunnen opgroeien. De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de GGD Zuid Limburg steunt ouders en kinderen om dit te bereiken. Al vanaf de zwangerschap tot de leeftijd van 18 jaar zetten wij alles op alles om gezondheidsproblemen te voorkomen. Daarom volgen wij tijdens verschillende gezondheidsonderzoeken de lichamelijke, geestelijke en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook nodigen we uw kind uit voor verschillende vaccinaties en zijn we het hele jaar door beschikbaar voor uw vragen over opgroeien, opvoeden of zorgen om uw kind. Samen bekijken we welke hulp passend is.  

GezondheidsonderzoekUw kind wordt uitgenodigd voor een onderzoek rond de leeftijd van 5 jaar en 10 jaar. Net als in de eerdere onderzoeken die uw kind heeft gehad bij de jeugdgezondheidszorg,  kijken we ook nu naar groei, motoriek, spraak en sociaal-emotionele ontwikkeling. Door uw kind goed te volgen probeert de JGZ eventuele problemen op tijd op te sporen en te helpen voorkomen. Als blijkt dat uw kind extra hulp of zorg nodig heeft, kijken we samen wat daarvoor nodig is. We werken hierin nauw samen met de school en andere organisaties rondom de jeugd. De gezondheidsonderzoeken vinden plaats op een locatie van de JGZ in uw gemeente of op school.  

Toegestaan tijdens schoolurenHet is toegestaan om tijdens schooluren aan het gezondheidsonderzoek deel te nemen. De JGZ heeft hierover afspraken met de school gemaakt.  

Uw informatie is erg belangrijk

U als ouder/verzorger kent uw kind het beste. Om te weten of er dingen zijn waar we extra op moeten letten, vragen we u om van tevoren een vragenlijst in te vullen. Hierin komen allerlei gezondheidsaspecten aan bod. Uiteraard gaan we zorgvuldig om met alle gegevens van u en uw kind.  

Vaccinaties

·         DTP/BMR-vaccinatie: In het kalenderjaar dat uw kind 9 jaar wordt, krijgt het de laatste twee inentingen tegen DTP (difterie, tetanus,          polio) en BMR (bof, mazelen, rodehond). Hiervoor krijgt u een aparte oproep

.·         HPV-vaccinatie: Jongens en meisjes krijgen in het jaar dat ze 10 jaar worden de HPV-vaccinatie tegen 6 vormen van kanker. Ben je          ouder dan 10 jaar en heb je nog geen HPV-vaccinatie gehad, dan kun je die alsnog krijgen. Neem dan contact op met de JGZ.

·         Meningokokken ACWY-vaccinatie: Jongens en meisjes krijgen in het jaar dat ze 14 worden, een vaccinatie tegen meningokokken, typen       

-        A, C, W en Y aangeboden. Ben je tussen 15 en 18 jaar en heb je nog geen vaccinatie gehad, dan kun je die alsnog krijgen. Neem dan          contact op met de JGZ.  

Meer informatie vindt u op www.rijksvaccinatieprogramma.nl/infectieziekten.

MijnKinddossier

Jeugdgezondheidszorg Zuid-Limburg werkt met MijnKinddossier. Dit is een online ouderportaal waarmee u zicht hebt op de zorg van uw kind bij JGZ.In MijnKinddossier kunt u als ouder op elk gewenst moment:

·         Groeidiagrammen en het vaccinatieschema inzien

·         Het door JGZ gegeven advies nalezen

·         Betrouwbare opvoedinformatie lezen

·         De mijlpalen van uw kind bijhouden in een persoonlijk dagboekje

·         Ook kunt u herinneringen van afspraken per sms krijgen.  

Vragen of meer informatie?

Heeft u vragen over de ontwikkeling of het gedrag van uw kind? Is er sprake van leerproblemen of andere problemen? Maakt u zich zorgen? Neem dan contact op met het Team JGZ. We bekijken samen met u wat we eraan kunnen doen. Naast telefonisch contact of per mail kunt u ook de informatie op onze website raadplegen via www.ggdzl.nl of jongeren kunnen digitaal vragen stellen via www.jouwggd.nl.  

Bent u een ouder met kinderen in de leeftijd van 0 t/m 18 jaar zonder vaste verblijfplaats? Ook dan kunt u altijd gebruik maken van de Jeugdgezondheidzorg. U kunt bij ons altijd terecht voor o.a. vragen over opgroeien en opvoeden, vaccinatie en het periodieke lichamelijk onderzoek. Indien uw kind ziek is dient u hiervoor contact op te nemen met de huisarts.  

Contact

Team JGZ HeuvellandE:

InfoJGZ.Heuvelland@ggdzl.nlT:    088 - 880 5044 www.ggdzl.nl

Handle with Care  

De gemeenten in Maastricht Heuvelland en de Westelijke Mijnstreek doen met alle (speciaal) primair onderwijs scholen samen mee aan ‘Handle with Care’. Het doel van Handle with Care is om op school steun te bieden aan leerlingen die thuis geweld meemaken. Als kinderen iets ingrijpends meemaken geeft dat veel stress. Als het stressniveau hoog blijft, kan dit de ontwikkeling van een kind verstoren. Een betrouwbare volwassene, zoals een leerkracht, kan een kind helpen om met die stress om te gaan.  

Onze school doet daarom ook mee aan Handle with Care. De werkwijze is simpel. Als de politie aan de deur komt vanwege huiselijk geweld in een gezin met kinderen, dan sturen zij een melding aan Veilig Thuis. Veilig Thuis stuurt vervolgens een Handle with Care signaal aan leerplicht. Dit signaal bevat alleen:

·         de naam van het kind

·         de geboortedatum van het kind

·         het codewoord Handle with Care.

Leerplicht zoekt op basis van de gegevens de juiste school, en stuurt het Handle with Care-signaal door naar de intern begeleider/directeur, zodat deze samen met de leerkracht extra aandacht en steun aan het kind kan geven.  

Binnen Handle with Care worden dus geen details over het incident thuis gedeeld. De Handle with Care-signalen worden ook niet geregistreerd in het schoolsysteem. Alle informatie met betrekking tot het Handle with Care-signaal wordt na ontvangst gewist.  

Wilt u meer weten over dit project, neemt u dan gerust contact op met Roger Frijns, directeur.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Alle teamleden hebben in schooljaar 2022-2023 de cursus kind gesprekken gevolgd. Wij willen de leerlingen meer eigenaar maken van hun leerproces. Daar zetten wij in op de leerbehoefte vanuit het kind zelf. Tegelijkertijd maken wij gebruik van deze gesprekken om de ondersteuningsbehoefte samen met het kind een plek te geven in de klas en tijdens de lessen. We maken hier onder andere gebruik van het programma weektaak.com dat op de behoefte van ieder kind wekelijks en als het moet dagelijks wordt aangepast.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma's extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen e goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal (VVE gecertificeerd) of op de kinderopvang (VVE gecertificeerd). Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Voor zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.

Onze school is geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met de peuterspeelzaal Pinokkio, die in het gebouw aanwezig is, en met het kinderdagverblijf dat zich op het schoolterrein bevindt.

Terug naar boven