Katholieke Montessorischool

J.J.H. Verhulstlaan 13 1401 CS Bussum

Schoolfoto van Katholieke Montessorischool

Het team

Toelichting van de school

Het team van de KMS bestaat uit 25 enthousiaste leerkrachten, een ICT-er, een remedial teacher, een intern begeleider, een onderwijsassistent, een administratief medewerker, een coördinator 'evenementen, cultuur en facilitair' en een conciërge. De remedial teacher en intern begeleider zijn verantwoordelijk voor de zorg in de school. Naast groepsleerkrachten zijn er eigen vakleerkrachten voor programmeerlessen, Wetenschap&Technologie-lessen en bewegingsonderwijs. Verder werken we met externe vakdocenten voor dans, tekenen en muziek. Met de inzet van vakleerkrachten, zowel intern als extern, verhogen we de kwaliteit van het aanbod. Een leraar die met passie aan een specifiek vakgebied met de kinderen werkt, kan deze het beste overbrengen en kinderen enthousiasmeren. Zo ontstaat meesterschap. 

Feedback die we ontvingen van het Singer museum in Laren spreekt voor zich:

“De museumdocenten hebben genoten van de leerlingen van de KMS. Ook het tekenen op zaal (door te tekenen zie je pas echt goed) was ontzettend leuk. De leerlingen waren gemotiveerd en hadden talent! (Als museum vinden we het ook heel mooi om te lezen dat er een tekendocent op de school werkzaam is ??).”

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van afwezigheid van een leerkracht organiseren we zoveel mogelijk vervanging. Daarbij zijn er de volgende mogelijkheden

- Andere leerkracht van de school komt extra werken of er worden dagen geruild.

- Een onderwijsassistent of 4e jaars student vervangt (onder toezicht collega).

- Er komt een vervanger van een externe invalpool.

- De kinderen van de groep worden verdeeld over de andere groepen (dit is beperkt mogelijk).

- In uiterste situatie moeten de kinderen thuis blijven en wordt (indien mogelijk) gedeeltelijk onderwijs online aangeboden. Dit hangt o.a. af van de duur van afwezigheid en of eigen leerkracht in staat is onderwijs op afstand te bieden. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor de gymlessen van de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van gymzalen die de gemeente ter beschikking stelt: aan de Huizerweg en Willem Kalfflaan. De kleuters op het hoofdgebouw gebruiken de speelzaal en de kleuters van de dependance Kwakers maken gebruik van de gymzaal aan de Huizerweg.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Vanaf groep 1 werken we met thematisch onderwijs, daarbinnen worden taal- en rekendoelen behandeld. Ook krijgt de sociaal-emotionele ontwikkeling veel aandacht, gedurende de gehele dag. In leerjaren 1 en 2 wordt veel gewerkt met montessorimaterialen. Spelen en werken wordt nauw gecombineerd. Op verschillende plaatsen in het lokaal of op de gang zijn kinderen bezig met spelen, bouwen, handvaardigheid, verfijning van motoriek, cijfers en letters. Het zelf kiezen, klaarleggen, zelfstandig werken, stelt eisen aan het organisatievermogen van het kind. Het leert voorbereiden, indelen, werk overzien, werk afmaken en het werk weer opruimen. Zo ontwikkelt het kind naast een speelhouding ook een werkhouding. De leerkracht verzorgt lesjes op diverse niveau's aan groepjes kinderen en zorgt er zo voor dat ieder kind telkens weer een stapje verder komt. Zie ook paragraaf 2.3.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bij onze manier van werken, zijn kinderen dagelijks 2 tot 3 uur zelfstandig aan het werk, en wordt dit afgewisseld met instructies in groepjes en activiteiten met de gehele groep. Er is een periode van 1,5 uur ononderbroken werktijd waarbij de leerkracht rondes loopt en kinderen individueel helpt. Een kind kiest zelf waaraan het op dat moment werkt. Richtlijn is een weektaak en daarnaast kan een kind zelf werkjes toevoegen. De leerkracht volgt samen met het kind de voortgang van zijn werk. We maken onderscheid tussen lijn van de leerkracht en lijn van het kind

Op de KMS wordt in de leerjaren 3-8 gewerkt met de thematische aanpak van Leskracht. Leskracht is een kind- en doelgerichte aanpak met wereldoriëntatie en taal aan de basis. Door met thema's te werken, komen verschillende vakken in samenhang aan bod en het resultaat is onderwijs dat kinderen meer bij blijft. Het stimuleert kinderen onderzoekend te leren, samen te werken en vaardigheden als reflecteren en presenteren worden geregeld geoefend. 

Kunstzinnige en creatieve vorming: 

- tekenen: alle leerlingen van groepen 5-8 krijgen om de week een uur tekenles van een vakdocent tekenen. Deze sluit met de opdrachten zoveel mogelijk aan bij het lopende thema van Leskracht.

- muziek: alle leerlingen van groepen 3-8 krijgen om de week een halfuur muziekles van een vakdocent muziek.

Verder wordt er bij het werken met thema's een beroep gedaan op de de creatieve vaardigheden. Ook geven we lessen volgens Virtual Thinking Strategies (VTS) aanpak waarbij met open vragen over kunst, vaardigheden als waarnemen, kritisch denken en (visuele) geletterdheid worden geoefend.

In alle groepen worden verder programmeerlessen en lessen wetenschap&technologie gegeven door leerkrachten van de KMS die zich hier in gespecialiseerd hebben. Voor deze lessen is een lokaal specifiek ingericht. 

Bewegingsonderwijs: alle groepen 3-8 hebben wekelijks een uur bewegingsonderwijs van een vakdocent. De groepen 1-2 hebben om de  week gymles van een vakdocent en verder van de groepsleerkracht. Daarnaast is er ook voor alle groepen (1-8) een uur dansles, gegeven door een vakdocent dans. Gymles vindt plaats in een gymzaal waar we lopend of fietsend heengaan. De kleuters op het hoofdgebouw hebben gymles in de eigen speelzaal, de kleuters van de Kwakers in de gymzaal op de Huizerweg, op het eigen plein of in de hal. Dansles wordt in de speelzaal binnen de school gegeven

Engelse les wordt gevolgd door leerlingen van de groepen 7/8 en dit staat eenmaal per week op het rooster.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsplan (SOP) van de KMS (gebaseerd op het schoolondersteuningsplan van Unita, 2018-2022) staat beschreven hoe de school het onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vormgeeft en wat haar ondersteuningsmogelijkheden en -grenzen zijn.  Het schoolondersteuningsprofiel is tevens het document op basis waarvan de KMS kan beargumenteren of het wel of niet aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerling kan voldoen binnen de wettelijke bepalingen rondom zorgplicht en passend onderwijs.

De KMS zorgt er enerzijds voor dat alle leerkrachten geschoold zijn op het gebied van Montessori onderwijs; anderzijds implementeert de school onderwijskundige zaken zoals handelingsgericht werken (HGW) en diagnosticeren met groepsoverzichten en groepsplannen.  De KMS hanteert het SOP als uitgangspunt van haar pedagogisch en didactisch handelen in het kader van passend onderwijs. Voor elke leerling met speciale ondersteuningsbehoeften is een gedocumenteerd ondersteuningsarrangement vastgesteld.  

Verantwoord omgaan met verschillen 

De KMS wil verantwoord en doelgericht omgaan met verschillen tussen leerlingen. Dit houdt in dat er zowel aandacht is voor de kinderen die aan de onderkant dreigen uit te vallen, als voor die kinderen die meer aankunnen. Voor deze leerlingen past de school, naar gelang hun behoeften, de inhoud van de leerstof aan. Ook wordt zo mogelijk gezorgd voor passende hulpmiddelen, variatie in onderwijstijd, instructie en verwerking. Bedoeld is in te grijpen voordat een kind uitvalt en zoveel mogelijk ondersteuning te bieden binnen de eigen groep. De KMS is zich aan het ontwikkelen in en/of heeft al ervaring met het werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op de volgende gebieden:

(ernstige) dyslexie  -   dyscalculie   -   hoogbegaafdheid   -   ADD/ADH   -   autistisch spectrum 

Is er sprake van specifieke onderwijsbehoeften van een kind op (een van) bovenstaande gebieden, dan wordt in overleg met de ouders gekeken hoe de school aan deze onderwijs-behoeften tegemoet kan komen.

Om onderpresteerders te signaleren maakt de school gebruik van de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten test) in leerjaar 4 en 7. En vanaf dit schooljaar gaan we het DHH (Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafden) inzetten. 

Op school is expertise aanwezig op gebied van o.a. dyslexie, dyscalculie en hoogbegaafdheid. Ook zijn er leerkrachten die een opleiding op het gebied van gedragsproblematiek hebben gevolgd. Voor kinderen die extra tijd/instructie nodig hebben, wordt remedial teaching aangeboden (gr 3-7). Sinds 2019 werken we met Levelwerk (3-8) en Levelspel (1-2) voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Verder biedt Leskracht veel mogelijkheden voor kinderen om zich verder te verdiepen. Indien nodig passen we ons aanbod aan het individuele kind aan. 

Grenzen specifieke ondersteuning 

Het tegemoetkomen aan specifieke onderwijsbehoeften omvat altijd meer dan alleen de basisondersteuning. Om de grenzen te bewaken en aan te geven wat voor de school nog haalbaar is, zijn er specifieke protocollen en kwaliteitskaarten opgesteld voor deze gebieden. De onderwijsbehoeften kunnen zo specifiek zijn dat het onderwijsleerproces aan alle leerlingen van de groep te veel onder druk komt te staan. Hoewel de KMS openstaat voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, moet er wel aan twee voorwaarden zijn voldaan:

  • De school moet de extra onderwijsbehoeften kunnen hanteren.
  • De specifieke onderwijsbehoefte van het individuele kind mag niet ten koste gaan van de andere leerlingen.   

Is dat laatste het geval, dan zal er expertise moeten worden ingeroepen vanuit het samenwerkingsverband Unita om door middel van bovenschoolse zorg te komen tot een passende en werkbare oplossing. De school bepaalt of het haalbaar is om aan de specifieke onderwijsbehoeften tegemoet te komen. Wat enerzijds wenselijk is voor het kind en anderzijds haalbaar is voor de school moet voortdurend op elkaar worden afgestemd. De school heeft hierin de beslissende stem. Indien vastgesteld wordt dat de school niet tegemoet kan komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van het kind, dan zal de school samen met de ouders en in overleg met Unita op zoek gaan naar een passender vorm van onderwijs binnen de regio van het samenwerkingsverband.  Eventuele plaatsing van een leerling op het SBO/SO vindt slechts plaats in overeenstemming met de ouders. Voor kinderen met een ernstige lichamelijke ziekte (bijv. reuma, spierziekten, chronische ziekten e.d.) is het mogelijk om bovenschoolse ondersteuning aan te vragen bij het samenwerkingsverband.    

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor meer- en hoogbegaafden kinderen willen we een rijker en beter passend aanbod bieden, de begeleiding beter afstemmen en beter de zogenaamde onderpresteerders signaleren. Hiertoe volgen de HB-specialisten een opleiding die specifiek gericht is op meer- en hoogbegaafdheid binnen het montessorionderwijs.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Gedurende de tijd dat kinderen in groep 1-2 zitten, volgen we hen op de volgende wijze:

  1. Bij de start is er een intakegesprek met ouders van nieuwe leerlingen waarbij een vooraf ingevuld intakeformulier wordt besproken om een zo goed mogelijk beeld van het kind te krijgen.
  2. Vroegtijdige signalering & beslisboom: Hoewel kleuters een sprongsgewijze ontwikkeling doormaken is vroegtijdige signalering van belang. Bij  twijfel  of een kind door kan naar het volgende leerjaar, maken we gebruik van een beslisboom. De leerkracht betrekt de intern begeleider hierbij. Mocht er twijfel bestaan of een kind kan doorstromen naar het volgende leerjaar, dan worden in februari de ouders betrokken bij deze vraag en afweging. De leerkracht legt uit waarom zij twijfelt en waaraan de komende periode extra aandacht besteed moet gaan worden wil het kind wel goed kunnen doorstromen. 
  3. In Parnassys worden de volgende leerlijnen ingevuld: taal, rekenen, motoriek en spel. Gezien de populatie van de KMS werken wij met extra doelen voor taal en rekenen. 
  4. De leerkracht verzorgt instructies volgens het principe van handelingsgericht werken (HGW) waarbij de leerkracht het lesgeven en handelen afstemt op de ontwikkeling van het kind. Dat gebeurt op drie verschillende niveaus. De leerkracht begint met een introductieles aan een groepje kinderen en geeft daarbij het leerdoel aan. Vervolgens wordt de instructie toegespitst op de ontwikkeling van deze kinderen. Daarnaast geeft de leerkracht lessen aan de hele groep (de kinderen zitten meestal in de kring) waarbij kringgesprek of coöperatieve werkvormen (samenwerkend leren) worden ingezet. De lessen worden gekoppeld aan het thema van de betreffende periode. Er wordt gewerkt met een periodeplan waarin de doelen per vakgebied in de betreffende periode zijn beschreven en hoe we deze willen bereiken.

Terug naar boven