Vondelschool

Oud-Bussummerweg 22 1401 SP Bussum

  • Schoolfoto van Vondelschool
  • Schoolfoto van Vondelschool
  • Schoolfoto van Vondelschool
  • Schoolfoto van Vondelschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vergeleken met het landelijk gemiddelde halen leerlingen van de Vondelschool hogere scores. Een resultaat waar we trots op mogen zijn! De IEP doorstroomtoets is zo ontwikkeld dat er goede aansluiting is bij de belevingswereld van uw kind. Op deze manier zijn de situaties herkenbaar en vertrouwd. Doordat de toets oploopt van makkelijk naar moeilijk, ervaart iedere leerling een succesgevoel wat vertrouwen geeft om lekker verder te werken. Wij zijn van mening dat deze toets goed aansluit bij onze visie van de school. Het is een middel om te voldoen aan kindgericht onderwijs, waar pedagogische doelstellingen centraal staan.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met de combinatie van methodes en thematisch werken biedt de Vondelschool een gedegen pakket van goed en inspirerend onderwijs. Daarbij hoort ook dat we willen laten zien welke leeropbrengsten ons onderwijs oplevert. Dat willen we op individueel en groepsniveau inzichtelijk maken, maar ook schoolbreed. Om de behaalde resultaten in data om te kunnen zetten, observeren we kinderen dagelijks in de klas en geven feedback op hun handelen. We hanteren vanaf groep 3 methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen (Cito Leerling in Beeld).

De kinderen in groep 8 doen de IEP-doorstroomtoets (zie voor meer informatie paragraaf 5.2). Observaties worden vastgelegd in ParnasSys. Uiteraard gaan wij zeer zorgvuldig met deze informatie om.

Op basis van de gegevens uit observaties (werkhouding), methodetoetsen en de gegevens uit het leerlingvolgsysteem komen wij aan het eind van groep 7 tot een indicatie advies voor het voortgezet onderwijs. Halverwege groep 8 volgt het voorlopig advies. Als de score op de IEP-toets hoger is dan het schooladvies, kan het advies na een heroverwegingsgesprek tussen leerkracht, kind en ouders naar boven bijgesteld worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hieronder treft u informatie aan over onze schooladviezen en een onderzoek m.b.t. onze schooladviezen en onze schoolverlaters van het nationaal Cohort Onderzoek. Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs maakt slim gebruik van data die er al zijn. 

Om te komen tot een goed gewogen VO-advies dat recht doet aan het kind, kansrijk is en ruimte biedt voor verdere ontwikkeling, doorlopen wij de volgende stappen:

De formele procedure loopt van begin groep 7 tot halverwege groep 8. 

De volgende data en gegeven nemen wij mee in onze overweging: 

  • Cito M7/E7/M8: rekenen, begrijpend lezen, taalverzorging (spelling, grammatica, werkwoordspelling) en taal.
  • Wij kijken naar de lange termijn ontwikkelingen en dus niet naar uitschieters in de lijn.
  • Wij nemen mee hoe kinderen werken aan projecten, boekenbeurten, topografie, huiswerk etc.
  • Tot slot kijken wij naar 'The bigger picture': werkhouding, luisterhouding, concentratie, ambitie, intrinsieke motivatie etc
  • Wij vragen altijd naar de verwachting van ouder(s)/verzorgers en kind

Leerlingen in groep 7 krijgen een indicatiegesprek.

Leerlingen in groep 8 krijgen in januari een voorlopig advies. Wij geven geen definitieve adviezen meer sinds de komst van de doorstroomtoets. Mogelijke extra gesprekken over het advies vinden pas plaats nadat de uitslag van de doorstroomtoets bekend is. In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Op basis van die toets wordt mogelijk het voorlopig advies aangepast. Een hogere toetsscore is altijd aanleiding om opnieuw te kijken. Maar zoals al beschreven, kijken wij vooral naar doorgaande lijnen en het grotere plaatje. Het belang van het kind staat altijd voorop. Daarvoor is een realistisch advies dat ruimte geeft voor groei van groot belang. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Vondelschool vindt een goed pedagogisch klimaat zeer belangrijk. Dat uit zich in aandacht voor normen en waarden. Wij vinden de sfeer waarin een kind moet opgroeien van groot belang. Wij stellen daarom een vriendelijk en veilig klimaat, met orde en regelmaat, op prijs. Pas als het kind zich veilig voelt, kan het zich ontwikkelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 18 januari 2024 is de Vondelschool bezocht door de Onderwijsinspectie. Het resultaat is een oordeel dat volledig in lijn ligt met onze eigen evaluatie. Wat kinderen, teamleden, IB en directie vertellen, komt overeen met wat inspectie ziet. Wij krijgen een voldoende (inspectie geeft een zeer zwak, onvoldoende of voldoende) met natuurlijk een aantal verbeterpunten. Die stonden al in ons jaarplan voor 2024 en 2025. Daardoor krijgen wij het vertrouwen van de inspecteurs om met onze eigen kritische blik samen te blijven sturen op de verbetering van kwaliteit. Een stevige kwaliteitscultuur niet als uitkomst van, maar als basis voor onderwijsverbetering. Een waardevol en kritisch bezoek dat ons helpt in de ontwikkeling van de school en het ondersteunen van kinderen op weg naar hun toekomst.

Terug naar boven