Vondelschool

Oud-Bussummerweg 22 1401 SP Bussum

  • Schoolfoto van Vondelschool
  • Schoolfoto van Vondelschool
  • Schoolfoto van Vondelschool
  • Schoolfoto van Vondelschool

Het team

Toelichting van de school

Op de Vondelschool vinden we het belangrijk om naast de sociaal emotionele en cognitieve ontwikkeling ook aandacht besteed wordt aan de creatieve vakken. We hebben vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs, muziek, drama en beeldende vorming. Daarnaast is er een collega die lessen verzorgt om de digitale geletterdheid te vergroten. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We hanteren voor verlof de CAO-PO. 

Helaas zijn er steeds minder invallers beschikbaar binnen het basisonderwijs. In geval van ziekte of verlof van personeel wordt in eerste instantie binnen ons eigen personeelsbestand naar een oplossing gezocht. Dit doen we door teamleden te vragen extra te gaan werken of door ambulante teamleden te vragen een klas over te nemen. Wanneer de afwezigheid ad hoc is en het niet mogelijk is vervanging te regelen, verdelen we leerlingen. Uiteraard worden de ouders hierover altijd geïnformeerd. Indien er ook hierdoor geen oplossing ontstaat, zullen we kinderen een dag of dagdeel thuis moeten laten blijven. Het spreekt voor zich dat dit niet de voorkeur heeft en dat we dit ook echt tot een minimum proberen te beperken. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Inrichting van het onderwijs  

Vanaf groep 3 tot en met 8 werken de kinderen in homogene groepen van ongeveer dezelfde leeftijd volgens het leerstofjaarklassensysteem. Er zijn op de Vondelschool alleen voor groep 1-2 combinatiegroepen; hierin zitten kinderen van verschillende leeftijden. Op deze manier beïnvloeden zij elkaar spelenderwijs in sociaal, emotioneel en intellectueel opzicht. Groep 1-2 en groep 7-8 houden, in principe, twee jaar dezelfde leerkracht. Op de Vondelschool wordt zowel met methodes gewerkt als met thema’s. Vanaf groep 3 geven we instructies en oefeningen voor lezen, spellen, taal en rekenen.  

Methodes

De methodes die we gebruiken zijn:

Taal: Veilig Leren lezen, PIT, Nieuwsbegrip

Rekenen: Getal & Ruimte Junior

Schrijven: Pennenstreken

Engels: Stepping Stones

Wereldoriëntatie: Topondernemers.

Deze methodes zijn de leidraad die een volledig aanbod van de basisvaardigheden garanderen. Bij de methodelessen werken wij met een verschillend aanbod aan instructies om rekening te houden met de diverse onderwijsbehoeften van de kinderen.  

Thematisch werken

Het werken met thema’s biedt kinderen de mogelijkheid hun kennis en vaardigheden toe te passen en te verbreden. In de groepen 1-2 wordt het totale aanbod van basisvaardigheden vormgegeven met behulp van thema’s. Werken aan een thema vindt in de groepen 1-2 gedurende de gehele dag plaats en in de groepen 3 tot en met 8 een aantal uren per week, met behulp van de methodiek Topondernemers. In periodes van zes tot acht weken staat binnen groep 3 tot en met 8 één bepaald onderwerp centraal. We werken in de school tijdens deze blokken in alle groepen met hetzelfde thema. In twee jaar komen alle thema’s aan bod. Kinderen zullen zodoende in hun schoolloopbaan 3 keer hetzelfde thema krijgen dat steeds meer verbreedt en verdiept.

Er is dan voor jonge kinderen aandacht bij kwesties die dichtbij staan zoals de dokter, familie, de supermarkt of de boerderij. In de bovenbouw zien we aspecten die verder van ze af staan zoals de andere culturen, eerlijk voedsel of historische steden. In doorlopende leerlijnen zijn de leerdoelen helder en sluiten ze aan bij wat kinderen nodig hebben. We gaan uit van de nieuwsgierigheid van de kinderen en een veilig klimaat waarin het mogelijk is om samen met elkaar van alles te ontdekken. Voor de jongste kinderen gebeurt dit vooral vanuit spel. Voor de oudere kinderen wordt spel steeds meer onderzoekend leren.  

Onderwijsbehoeften en interne begeleiding: handelingsgericht werken

Binnen de Vondelschool zijn intern begeleiders werkzaam met speciale aandacht voor de begeleiding van kinderen en leerkrachten. Deze intern begeleiders maken hierop beleid en zijn verantwoordelijk voor de organisatie en de bewaking van dit proces en voor het leerlingvolgsysteem. Dit is een programma dat leerkrachten inzicht geeft in de ontwikkeling van leerlingen op individueel en op groepsniveau. De intern begeleiders zijn de spil binnen de extra aandacht voor leerkrachten en kinderen en vervullen een coachende en begeleidende rol bij de leerkrachten. De intern begeleiders geven leiding aan de groeps- en leerlingbespreking. Ze denken mee over de onderwijsbehoeften van kinderen en over het pedagogisch-didactisch handelen dat daarbij hoort. We hanteren hierbij de cyclus en uitgangspunten van handelingsgericht werken. Handelingsgericht werken is een systematische manier van werken waarbij het aanbod is afgestemd op de onderwijsbehoeften van kinderen. 

De intern begeleiders hebben regelmatig overleg met de directeur over ondersteuning in de groepen en daarbuiten. Zij dragen zorg voor het implementeren van de zorgstructuur en het genereren van schoolbrede data van de leeropbrengsten.  

Twee keer per jaar vindt een groepsbespreking plaats. In deze bespreking wordt gekeken in hoeverre de doelen die vooraf zijn gesteld ook behaald zijn, met name voor kinderen waarvoor specifieke aandacht is georganiseerd. De intern begeleiders en de leerkrachten evalueren de genomen maatregelen en maken naar aanleiding daarvan nieuwe afspraken voor de volgende periode. Deze afspraken worden vastgelegd in het groepsoverzicht. De laatste groepsbespreking in het jaar is bedoeld als evaluatie van het gehele schooljaar en dient als basis voor de groepsoverdracht. Kinderen die meer nodig hebben kunnen worden besproken in de leerlingbespreking op verzoek van de leerkracht of de intern begeleider. Indien de situatie hierom vraagt bespreken we eventuele vervolgstappen samen met ouders.  

Het kan zijn dat de extra begeleiding toch niet of nauwelijks resultaat biedt. In dat geval wordt de leerling (na toestemming van de ouders) ingebracht in het multidisciplinair overleg (MDO) van het samenwerkingsverband Unita. Multidisciplinair betekent samenwerken met professionals uit verschillende disciplines of vakgebieden. Een multidisciplinair overleg (MDO) wordt door Unita aangestuurd door de trajectbegeleider. Dat is een onderwijsspecialist: een ambulant begeleider of school/kinderpsycholoog of orthopedagoog, toegewezen door het samenwerkingsverband. Aan het overleg nemen de ouders, de leerkracht en de intern begeleider ook deel. Daarnaast kunnen nog een of meer andere externe deskundigen op verzoek van de ouders deelnemen aan het MDO. De externe deskundige kan bijvoorbeeld een fysiotherapeut zijn, een jeugdarts of een hulpverlener jeugdzorg. In het MDO wordt gezamenlijk besproken wat de onderwijs- en de opvoedbehoeften zijn van de leerling: wat heeft deze leerling nodig om met plezier te leren? Ook wordt bepaald wat de ondersteuningsbehoeften zijn van de leerkracht en van de ouders: wat hebben zij nodig om dit kind te bieden wat hij/zij nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen?  

Samen worden de conclusies tot nu toe en vervolgroutes besproken. Mogelijk vervolg is het zoeken van externe ondersteuning. Te denken valt aan schoolmaatschappelijk werk, logopedie etc.  

Soms komt het voor dat een kind directe zorg nodig heeft die niet kan wachten tot de eerstvolgende leerlingbespreking. IB-er en leerkracht zullen dan ad hoc een gesprek met ouders en/of interne/externe specialisten voeren. Ook nadat we ons optimaal hebben ingezet om aan de onderwijsbehoefte tegemoet te komen, kan blijken dat een kind baat heeft bij ander onderwijs of begeleiding dan wij als school kunnen bieden. Uiteraard geven we bij ouders aan als onze grens van zorg in het onderwijs is bereikt.  

Groepen op school

Onze leerlingen worden volgens leerstofjaarklassen (op basis van leeftijd) gegroepeerd. Alleen de leerlingen van groep 1 en groep 2 zitten samen in een combinatieklas.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bij groep 3 is taal en lezen als één onderdeel ingevuld.

Voor alle groepen telt 45 minuten voor looptijd naar gym en omkleden.

Schrijven valt onder taal, ongeveer 60 min bij groep 3 en 4 en 30 bij hogere groepen.

Kunstzinnige en creatieve vorming is beeldende vorming; handvaardigheid en tekenen en muziek.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het kader van passend onderwijs hebben we ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) in nauwe samenwerking met het samenwerkingsverband Unita opgesteld. Hierin beschrijven we het basisaanbod en de basisondersteuning die we elke leerling kunnen bieden. Indien we een leerling niet de ondersteuning kunnen bieden die het nodig heeft, gaan we, samen met ouders en Unita, op zoek naar een geschikte andere school. 

Niet alle ondersteuningsvragen zijn onderwijs gerelateerd. Dus ook met de afdeling Jeugd en Gezin, Gooi en Vechtstreek werken wij samen:

Elk kind in Nederland heeft recht op jeugdgezondheidszorg; op (gratis) advies, voorlichting en ondersteuning bij het gezond opgroeien en opvoeden. In de regio Gooi en Vechtstreek kunnen kinderen en hun ouders hiervoor terecht bij Jeugd en Gezin. Dat kan op elk gewenst moment. Daarnaast krijgen kinderen regelmatig een afspraak aangeboden. Op welke momenten worden kinderen in de basisschoolleeftijd uitgenodigd? En met welke vragen kun je bij Jeugd en Gezin terecht? Meer informatie hierover kun je lezen in onderstaande tekst.  

Afspraken op consultatiebureau

Op 5 en 10-jarige leeftijd worden alle kinderen uitgenodigd voor een onderzoek op het consultatiebureau. In principe word je samen met je kind uitgenodigd in je eigen woonplaats, op het consultatiebureau dat je daarvoor ook bezocht. Als je kind niet in jullie woonplaats naar school gaat, dan nodigen wij jullie uit op het consultatiebureau dichtbij de school. Tijdens de afspraak heb je een gesprek met de jeugdverpleegkundige en wordt je kind gewogen en gemeten. Bij 5-jarigen vindt ook een ogen- en orentest plaats. Bij 10-jarigen gebeurt dit alleen als hier vragen of zorgen over zijn. 

Uitnodiging voor vaccinaties

In het kalenderjaar waarin kinderen 9 jaar worden, ontvangen zij een oproep voor twee vaccinaties; één tegen difterie, tetanus en polio (DTP) en één tegen bof, mazelen en rodehond (BMR). Daarnaast ontvangen kinderen in het jaar waarin zij 10 worden een oproep voor de vaccinatie tegen 6 vormen van kanker. Deze HPV-vaccinatie bestaat uit een serie van twee prikken. Wanneer je kind nog niet alle prikken heeft gekregen, kun je voor de ontbrekende vaccinaties terecht bij Jeugd en Gezin. Groei en ontwikkeling. Bij vragen over de groei en ontwikkeling van je kind kun je altijd met Jeugd en Gezin contact opnemen. Bijvoorbeeld bij vragen over spraak/taal, voeding, leefstijl, moeilijk gedrag, pesten, veiligheid, seksualiteit, zindelijkheid etc. In de meeste gevallen kan de jeugdarts of jeugdverpleegkundige met je meedenken en voorlichting of advies geven. In sommige gevallen verwijzen zij door. 

Opvoedtips en cursussen

Ook voor vragen over de opvoeding kun je bij Jeugd en Gezin terecht. De jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en gezins- en opvoedcoaches kunnen tips en hulp bieden om het opvoeden makkelijker te maken. Daarnaast bieden zij in een aantal gemeenten workshops en opvoedcursussen aan. Extra afsprakenNaar aanleiding van vragen en/of zorgen kunnen extra afspraken worden gemaakt. Dit kan op jouw verzoek, dat van je kind, de leerkracht of intern begeleider. Naast de afspraken rond 5 en 10 jaar kunnen kinderen dus op elke leeftijd een afspraak krijgen bij de jeugdverpleegkundige of jeugdarts. MijnJeugdenGezinVia het klantportaal www.MijnJeugdenGezin.nl kun je zelf online een afspraak maken, verzetten of afzeggen. Je kunt hier ook de groeicurven van je kind bekijken en een overzicht van de vaccinaties inzien. Het inloggen gaat via DigiD, zodat de privacy is gewaarborgd. 

BereikbaarheidJeugd en Gezin Gooi en Vechtstreek is op werkdagen tussen 8.00 en 13.00 uur bereikbaar via telefoonnummer (035) 692 63 50. Je kunt ook een e-mail sturen naar info@jggv.nl of voor meer informatie kijken op www.jggv.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen de komende jaren inzetten op het versterken van de basiskwaliteit en het behouden en verankeren van het fundament dat de Vondelschool kenmerkt. In samenwerking met Unita zoeken wij naar mogelijheden om ons aanbod voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong uit te breiden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat de overgang van voorschoolse voorzieningen naar groep 1 zo soepel mogelijk verloopt. Zo vindt er bijvoorbeeld informatie-uitwisseling plaats met de meeste peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in de omgeving. Daarnaast hanteren we een stappenplan bij het instromen, waarbij ouders en kind nauw betrokken zijn. Eerst een kennismaking met de leerkracht om rustig in de klas te kijken en daarna nog vijf dagdelen om te komen wennen. Ook vanaf de vierde verjaardag is er ruimte om het naar school gaan rustig op te bouwen. Na zes weken onderwijs volgt er een startgesprek met ouders om de start en het welbevinden van het kind op school te bespreken. Ons aanbod voor het jonge kind is er op gericht dat kinderen zich spelenderwijs, in een rijke leeromgeving kunnen ontwikkelen. Door een betekenisvolle context te bieden (de werkelijkheid naar binnen te halen) gebeurt dit in het verlengde van hun leefwereld. Concreet betekent dit dat wij thematisch werken, waarbij spel, motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling, taal en rekenen verweven zijn met elkaar. We volgen hierbij de leerdoelen voor het jonge kind van SLO.

Terug naar boven