Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Jonge kinderen moeten zich in de meest brede zin van het woord kunnen ontwikkelen. Dat wil zeggen: initiatieven nemen, kunnen communiceren, samenspelen en samenwerken met anderen, planmatig kunnen denken en handelen. Het kleuteronderwijs op de Koningin Emmaschool is betekenisvol en ontwikkelingsgericht. We werken met leer-en ontwikkelingslijnen als onderligger. De doelen van deze leer- en ontwikkelingslijnen verwerken we in ons aanbod gedurende het schooljaar. We volgen de kinderen in hun totale ontwikkeling door middel van observatielijsten en geven vorm aan ons onderwijs op basis van projecten. Daarbij staat spelend leren centraal. We vinden de kleuterleeftijd een unieke fase waarin we kinderen niet alleen aanspreken op kennis maar ook op alle andere vaardigheden. Om tot optimale ontwikkeling te komen, moeten de kinderen een aantal basisvoorwaarden ervaren.. Deze basisvoorwaarden zijn zelfvertrouwen, welbevinden en nieuwsgierigheid. Ze verdienen veel aandacht en zorg. Een ontwikkelingsgerichte benadering houdt in dat leerkracht de taak heeft om te bemiddelen, te helpen en te sturen zodat de actuele ontwikkeling versterkt wordt. Zo begeleiden we kinderen naar ontwikkelings-en leerprocessen die een stapje hoger liggen, dit noemen we ook wel de ‘naaste ontwikkeling’.
In de groepen 3 t/m 8 staan de basisvakken lezen, rekenen en taal centraal. Deze vakken komen dagelijks aan de orde. Vanaf groep 1/2 wordt wereldoriëntatie gegeven m.b.v. de Noordwijkse Methode. De groepen 5, 6 en 7 krijgen ook verkeer. In alle groepen wordt wekelijks Engels gegeven m.b.v. de methode ‘Groove Me’.
In alle groepen werken we met het programma "Positive Behavior Support" (PBS). PBS is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.
De groepen 3 t/m 8 hebben wekelijks 2x in de week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. We hebben een samenwerking met het Conservatorium van Amsterdam en hebben jaarlijkse meerdere stagiairs die ons muziekonderwijs verzorgen. Daarnaast hebben we tijdens de Noordwijkse Methode aterlierlessen ook aandacht voor de creatieve vaardigheden van onze leerlingen. We zijn een zeer creatieve school en laten dit dan ook graag zien.
Wij vinden een positief schoolklimaat essentieel voor een goed leerklimaat. Als kinderen zich veilig voelen en een goede relatie met de omgeving hebben komen ze tot leren.
Vanaf het moment dat een kind op school komt, wordt de individuele ontwikkeling van gevolgd en vastgelegd. Hierbij worden de verschillende ontwikkelgebieden gevolgd. Hoe is b.v. het contact met de medeleerlingen en leerkracht(-en), waar ligt de interesse, hoe leerbaar is het kind, hoe is de motorische ontwikkeling, de sociaal- en emotionele ontwikkeling, de creatieve ontwikkeling, etc. Veel wordt hierbij vastgelegd in ons digitale leerlingvolg- en registratiesysteem Parnassys. O.a. de resultaten van de Cito- en methodetoetsen voor de vakgebieden technisch- en begrijpend lezen, spelling, taal, rekenen & wiskunde en begrijpend lezen worden hier vastgelegd. In Parnassys worden ook notities en verslagen van gesprekken en de groepsplannen voor het gedifferentieerd onderwijsaanbod voor de hele groep vastgelegd. Bij de groepen 1 en 2 gebruiken we een aparte observatielijst per leerling. De school heeft twee intern begeleiders; een voor de groepen 1 t/m 4 en een voor de groepen 5 t/m 8. De intern begeleiders voeren twee maal per jaar een groepsbespreking waarin alle leervakken doorgesproken worden Vragen die gesteld worden zijn: Waar liggen de onderwijsbehoeften van de groep en wat wordt er gedaan om daaraan tegemoet te komen. Daarnaast hebben zij gedurende het hele schooljaar overleg met de leerkrachten over bepaalde leerlingen.
In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben wij in kaart gebracht wat wij aan mogelijkheden, grenzen en ambities hebben ten aanzien van de ondersteuning van leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Elke leerling is echter uniek, dus zullen we altijd per leerling nagaan welke onderwijsbehoeften de leerling heeft en of en hoe wij daar aan kunnen voldoen. Indien nodig kunnen wij voor extra ondersteuning een beroep doen op het samenwerkingsverband passend onderwijs UNITA in onze regio. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband staat beschreven welke ondersteuning alle scholen zelf moeten bieden (basisondersteuning) en voor welke ondersteuning, onder welke voorwaarden, we bij het samenwerkingsverband terecht kunnen. Voordat we hulp van buitenaf inroepen gaan we aan de slag binnen onze eigen mogelijkheden. We geven hierna beknopt weer op welke wijze de structuur op onze school functioneert: Er zijn twee intern begeleiders; een voor de groepen 1 t/m 4 en een voor de groepen 5 t/m 8.Zij coördineren de zorg en ondersteunen de groepsleerkrachten bij het maken van plannen en organiseren van extra ondersteuning.Zij voeren twee keer per jaar met de groepsleerkrachten groepsgesprekken (n.a.v. de toetsen en de observaties in de groepen).Zij coachen de groepsleerkrachten, observeren in de groepen en voeren kindgesprekken en oudergesprekken en nemen indien nodig diagnostische onderzoeken af.Zij zijn onderdeel van het Management Team en denken mee over het zorgbeleid en het onderwijsinhoudelijk beleid van de school.Zij hebben contacten met externe hulpverleners, RTers en met het Samenwerkingsverband.
Zie verder de schoolgids en het SOP 2018-2019
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen in de toekomst een nog breder aanbod om onze HB leerlingen nog beter te bedienen.
De meeste kinderen op onze school komen uit gezinnen met hoog opgeleide ouders. Veel kinderen, ook de kleuters, zijn cognitief en verbaal sterk. Leerkrachten sluiten aan bij wat hun leerlingen nodig hebben en bij de belevingswereld van het jonge kind. Leerkrachten observeren de ontwikkeling van ieder kind en begeleiden kinderen bij het maken van een volgende stap op hun eigen niveau.