Basisschool Onder De Wieken

Julianastraat 45 4328 AR Burgh-Haamstede

Schoolfoto van Basisschool Onder De Wieken

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de leerlingen in groep 1-2 met het leerlingvolgsysteem van Mijn KleuterGroep. 

In groep 3 t/m 8 volgen we de ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van Hoofd - Hart en Handen met IEP LVS.

IEP LVS wordt twee keer per jaar afgenomen. We bespreken de ontwikkeling op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau.

Op leerlingniveau wordt er gekeken wat de volgende stap is in de ontwikkeling van de leerling. Hier proberen we de leerlingen zoveel mogelijk bij te betrekken. De ontwikkeling wordt twee keer per jaar weergegeven in een portfolio. Dit wordt ook besproken met de ouders. Regelmatig worden er leerkracht-kindgesprekken gevoerd.  

We bespreken ook wat opvalt voor de hele groep en kiezen welke onderdelen in de periode die volgt extra aan bod moeten komen.

Op schoolniveau bespreken we welke onderdelen bij welke vakken opvallend zijn en kiezen dan een schoolbrede aanpak om de opbrengsten te verhogen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 7 krijgen de leerlingen een pré-advies. Dit advies wordt besproken tijdens een gesprek met de leerling en de ouders. Leerpunten worden meegenomen tijdens dit gesprek. 
Wanneer de leerling in november van groep 8 zit wordt de Midden-toets afgenomen van IEP. Deze toets geeft inzicht aan welke leerdoelen het kind de volgende periode tot de doorstroomtoets kan werken. Deze leerpunten worden verwerkt in een plan van aanpak en wederom besproken met de leerling en de ouders.
Half november krijgen de leerlingen het voorlopig advies. 
Op 6 en 7 februari 2024 maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets op papier. In de week van 18 maart volgt het definitieve advies. 
De week van 25 maart staat vast als landelijke aanmeldweek voor het VO. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze visie werken wij met de leerlingen aan een veilige en gezonde leef- leer- en speelomgeving, waarin iedereen zichzelf mag zijn. Wij willen dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige, verantwoordelijke mensen die op een goede en fijne manier met de ander omgaan. 

Kinderen komen tot ontwikkeling als we tegemoet komen aan de basisbehoefte om je veilig te voelen. Het welbevinden van het kind in de groep staat centraal. We werken met de Kanjertraining en Rots & Water om kinderen vaardigheden aan te leren in het omgaan met elkaar. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven