Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In het schoolondersteuningsprofiel staat de organisatie en werkwijze van onze leerlingenzorg beschreven.
Het doel van onze leerlingenzorg is het onderwijs zoveel mogelijk afstemmen op de ontwikkeling, de kansen en de capaciteiten van elk kind in het bijzonder. Daarvoor is een goede professionele organisatie nodig.
De leerkracht is de belangrijkste pijler bij het signaleren van wat wel en niet goed gaat bij de leerling en bij het uitvoeren van de concrete plannen om de leerling te ondersteunen. De intern begeleider is de coördinator van de ondersteuning binnen de school.
De school als geheel en niet in de laatste plaats de ouders spelen een even belangrijke rol in de ondersteuning.
Het plan voor die ondersteuning is gebaseerd op de visie van de school op onderwijs en ondersteuning, en op de wettelijke kaders die hiervoor gelden. De school staat hierin niet alleen; alle Lithora scholen zijn onderdeel van het Samenwerkingsverband Kind-op-1.
Hoofdstuk 1 bestaat uit algemene gegevens, onze missie en visie en een beschrijving van de organisatie van ons onderwijs. Tevens gaan we uitgebreid in op de kenmerken van onze leerlingen. In hoofdstuk 2 beschrijven we hoe we onze leerlingen volgen. Hoofdstuk 3 gaat over onze handelingsgerichte werkwijze. In hoofdstuk 4 gaan we dieper in op leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte en in hoofdstuk 5 beschrijven we hoe we dit door verschillende ondersteuningsniveaus vormgeven. Hoofdstuk 6 geeft een overzicht van de partners waarmee we samenwerken.
Dit school specifieke plan geeft aan leerkrachten, ouders en externen inzicht in hoe wij op onze school invulling geven aan de zorg. Het maakt integraal onderdeel uit van ons schoolplan en onze schoolgids. Alle protocollen waar wij in dit plan naar verwijzen zijn op school en in de Sharepoint in te zien.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij vinden het belangrijk om onze visie in de praktijk te brengen. "We vieren de verschillen en gaan uit van mogelijkheden".
Soms zijn er in het onderwijs kleine aanpassingen nodig, of extra begeleiding, zodat een leerling op zijn/haar vertrouwde basisschool verder kan leren, spelen en ontwikkelen.
De leerkracht en de intern begeleider evalueren continue wat de kinderen nodig hebben om verder te ontwikkelen en hoe wij aan deze onderwijsbehoefte kunnen voldoen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.