<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Sint Joseph wordt gewerkt in combinatiegroepen. De combinatiegroepen wisselen soms naar gelang het leerlingaantal.
In de onderbouw wordt thematisch gewerkt: het spel of de activiteiten die worden aangeboden of verricht zijn in een bepaald onderwerp verbonden.
Thematisch werken is een manier van werken waarbij begrippen rond een bepaald onderwerp, maar ook bekende en nieuwe begrippen met elkaar worden verbonden dat past bij de ontwikkelingsfase en het spel van het kind. Veel onderwerpen worden door de leerkracht zelf (al dan niet aansluitend op de actuele ervaringen van de kinderen of de leefwereld van de groep) vormgegeven. De onderwerpen sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen, alle zintuigen kunnen worden ingezet, het is een sociaal proces en er is mogelijkheid tot experimenteren.
De kinderen van de Sint Joseph gaan iedere dag 5.5. uur naar school. Zij hebben dagelijks een half uur pauze. De onderwijstijd wordt verdeeld over verschillende vakken. Hierbij wordt gekeken naar het specifieke aanbod per leerjaar en de tijd die nodig is om de leerlingen hun doelen te laten behalen. Bepaalde vakken (WO) worden in samenhang aangeboden, indien nodig worden vakken geïntensiveerd.
Leerlingen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Verder moeten leerlingen in de eerste vier schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur onderwijs krijgen. In de laatste vier schooljaren (bovenbouw) is dit 3.760 uur. Scholen mogen naar eigen inzicht 240 uur verdelen over de onder- en bovenbouw zodat het totaal uitkomt op 7.520 uur. Er is regelgeving in voorbereiding waardoor scholen meer ruimte krijgen om eigen invulling te geven aan de verplichte onderwijstijd.
De Sint Joseph staat open voor alle kinderen met hun eigen kwaliteiten en talenten uit de omgeving. We vinden het belangrijk dat een iedere leerling zich prettig voelt op school en zich ontwikkelt.
Wat is het schoolondersteuningsprofiel?
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe de leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden en welke middellen de school hiervoor ter beschikking heeft. Het contact met ouders komt ook aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.
Doelgroepen en mogelijkheden:
* Dyslexie, herkennen, duurdiagnose, protocol en begeleidingsplan. structurele aanpak en indien nodig extra ondersteuning
* Pestgedrag, aanpak in de school preventief met behulp van de Kanjertraining
* Meerkunners en hoogbegaafdheid, herkennen en aansluiten bij onderwijsbehoeften in de klas. Eventueel extra ondersteuning van de Plusklas in Warmenhuizen of de specialisten van Blink Uit
* PDD-NOS, herkennen, bieden van veiligheid en een vaste structuur
* ADHD, herkennen, opstellen begeleidingsplan, eventueel met extra ondersteuning
* Dyscalculie, herkennen, opstellen begeleidingsplan, eventueel met extra ondersteuning
Meer informatie vindt u in het POS 2022-2023.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
.
We delen het gebouw met de peuterspeelzaal “Villa Grut”, dat valt onder stichting Kappio kinderopvang. We vinden het heel belangrijk dat de kinderen van de peuterschool en de kinderen groep 1-2 van en met elkaar leren. Er wordt gebruik gemaakt van elkaars materiaal en speelruimte. Ook wordt er gezamenlijk aan thema’s gewerkt. Op deze wijze kan er een doorgaande lijn van 2 tot 12 jarige worden gerealiseerd.