Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De score is naar verwachting. Deze kinderen hebben te maken gehad met twee schooljaren die onderbroken zijn door corona. Ondanks deze onderbreking zien we dat de kinderen naar verwachting hebben gescoord.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In ons onderwijs maken we gebruik van formatieve en summatieve toetsen. Per lesblok van een aantal weken wordt aan het begin bepaald wat de leerling al kan en weet en wat de leerling nog moet leren (formatieve toetsing). Dit alles wordt inzichtelijk gemaakt met alle leerkrachten van het leerplein en wordt kort en bondig genoteerd op een overzicht. Na elk blok wordt er middels summatieve toetsing geëvalueerd door de leerkrachten wat de successen zijn en wat nog extra aandacht behoeft.
Twee keer per jaar nemen we Cito LOVS (Leerling in beeld) af om de vaardigheidsgroei van de kinderen te meten. Deze gegevens geven inzicht in waar de leerlingen zich in hebben ontwikkeld en wat extra aandacht behoeft. Twee keer per jaar wordt er door de leerpleinteams een analyse gemaakt en ons onderwijs waar nodig aangepast.
De leerkrachten van groep 5/6, 7/8 en intern begeleider bepalen a.d.h.v. de observaties en leeropbrengsten welk vervolgonderwijs het beste aansluit bij de leerling. Eind groep 7 wordt er een pre-advies gegeven aan de leerling.
Vervolgens krijgt de leerling in groep 8 in januari het voorlopige advies van de leerkracht. Dit wordt met alle betrokken leerkrachten van leerplein 7/8 besproken.
Na de doorstroomtoets in februari krijgt de leerling halverwege maart het definitieve advies van de leerkracht. Eind maart kan de leerling zich aanmelden op een school voor voortgezet onderwijs.
Ouders worden in groep 7 en 8 uitgebreid geïnformeerd over deze procedure.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We willen als school dat iedereen zich thuis en veilig voelt. We vinden het belangrijk dat kinderen ontdekken wie ze zijn en leren hoe je participeert in een gemeenschap. We vinden het belangrijk dat kinderen zelfcompassie ontwikkelen, waardoor het kind zijn eigenwaarde behoudt. Je bent een goed persoon die fouten maakt. Dat mag, want dan leer je. We werken met de methode De Vreedzame School en zetten lessen in voor executieve functies om de sociale ontwikkeling te stimuleren.
Onze kinderen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Wij vinden het van belang om de leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden en hen wereldburger te laten worden. Hierbij is kennis over de wereld en maatschappelijke vraagstukken van belang. We willen leerlingen niet alleen cognitieve kennis, maar juist ook door concrete ervaringen en door activiteiten in de nabije omgeving kennis laten maken met de wereld om hen heen.
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen onze leerlingen kennis, vaardigheden en verantwoordelijkheidsbesef (attitude) meegeven om zich staande te kunnen houden in de maatschappij.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.