Camminghaschool

Camminghalaan 27D 3981 GD Bunnik

  • Schoolfoto van Camminghaschool
  • Schoolfoto van Camminghaschool
  • Schoolfoto van Camminghaschool
  • Schoolfoto van Camminghaschool

Het team

Toelichting van de school

Naast vakleerkrachten zijn in onze school de volgende rollen/functies aanwezig:

Intern begeleider/begaafde specialist

Onderwijsadviseur

Specialist Jonge Kind

Rekenspecialist

Intern Coördinator Opleiden (begeleidt stagiaires)

Orthopedagoog 

Leerspecialist

Leesspecialist



 



 



 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer personeel verlof heeft, zoeken we naar een oplossing. Hierbij is ons uitgangspunt het onderwijs naar de leerlingen te continueren. We proberen dit intern met personeel of via de invalpool op te lossen. 

Bij kortdurende ziekte hanteren we de volgende volgorde:

1. Interne leerkracht vervangt de zieke leerkracht of via de invalpool wordt er een leerkracht toegewezen.

2. Leerlingen worden verdeeld over de overige groepen, indien mogelijk.

3. Een klas wordt naar huis gestuurd, omdat ze geen onderwijs kunnen volgen. De school is dan verantwoordelijk voor de opvang indien ouders niet zelf de opvang kunnen regelen. Bij het naar huis sturen van een klas wordt gekeken of deze al eerder geen onderwijs heeft kunnen volgen. Mocht dit het geval zijn, wordt intern met leerkrachten geschoven, zodat een andere groep geen onderwijs volgt. 

Ook bij langdurende ziekte is ons uitgangspunt om het onderwijs naar de leerlingen te continueren. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs geven we invulling door middel van leerpleinen. Een leerplein is een leer- en werkomgeving (lokaal en werkruimte erbuiten) waarin meerdere heterogene basisgroepen met elkaar samenwerken en leren. Per leerplein zijn de leerkrachten en de leerkrachtondersteuners/onderwijsassistenten met elkaar verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle leerlingen op het leerplein. Dit betekent dat groepsdoorbroken instructies worden gegeven op niveau, leerdoelen en behoeften van de leerlingen. Daarnaast werken leerkrachten en leerlingen regelmatig leerpleinoverstijgend. 



Op de Camminghaschool hebben we de volgende leerpleinen, elk bestaande uit drie groepen.: 

Leerplein 1/2, leerplein 3/4, leerplein 5/6 en leerplein 7/8,



Leerplein 1/2 en leerplein 3/4 vormen samen leerplein 1/4. Binnen leerplein 1 t/m 4 wordt gewerkt aan dezelfde thema's en in gezamenlijke hoeken om de doorgaande lijn op de leerpleinen zo goed mogelijk vorm te geven.


Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2 krijgen de leerlingen onderwijs in grote kringen, kleine kringen, tijdens speel-werkmomenten in de rijke leerhoeken, bewegingsonderwijs en buitenspeelmomenten. Alle activiteiten zijn in een thema ingebed. Er is onderwijsaanbod in de cognitieve vakken, maar ook in kunst- en cultuurdisciplines (muziek, beeldend, dans, drama, literair), levensbeschouwing en wereldoriëntatie.
In de kleine kring krijgen kinderen onderwijs aangeboden dat specifiek aansluit bij hun onderwijsbehoefte, waarbij de leerkracht in één op één of in een kleine groep met de kinderen aan het werk gaat.

Bij het spelen in rijke leerhoeken wordt er een aanbod ontworpen dat aansluit bij de leerdoelen van het kind. In deze hoeken staan het ontdekken en stimuleren centraal. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd, die hierboven per vakgebied is weergegeven, is een grove indicatie. De leertijd voor de verschillende vakgebieden hangt af van het leerjaar, de onderwijsbehoeften van de leerling en de onderwijsbehoeften van de groep.
Ons onderwijs voor taal/lezen, wereldoriëntatie, kunst en cultuur, burgerschap, levensbeschouwing en Engels wordt a.d.h.v. thema's geïntegreerd vormgegeven. Buiten de thema's om krijgen leerlingen vanaf groep 3 rekenonderwijs, spellingonderwijs en grammatica, bewegingsonderwijs en onderwijs in sociaal-emotionele ontwikkeling en executieve vaardigheden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We willen zoveel mogelijk kinderen het juiste onderwijs bieden en daarin kijken naar mogelijkheden. Leerkrachten zijn met elkaar in staat om passend onderwijs te bieden op de leerpleinen met de expertise die we binnen de school hebben. Mocht er meer nodig zijn, dan maken we gebruik van de expertise die we binnen de stichting hebben en/of we maken gebruik van het samenwerkingsverband ZOUT (Zuid Oost Utrecht) voor extra ondersteuning. Is het aanbod voor het kind niet meer passend te krijgen op onze school, zoeken we met elkaar een passende school voor het kind.

Naast dat er zorg is voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om de basisleerstof te beheersen, hebben we ook expertise in huis om kinderen te begeleiden die meer uitgedaagd moeten worden. Zij hebben vaak begeleiding nodig op het gebied van leren leren, executieve functies en omgaan met falen. Dit kunnen we op school. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om met gelijkgestemden onderwijs te volgen in de Flexklas (wekelijks vanaf groep 5). De Flexklas is een tijdelijke interventie (0,5-1 jaar) waar zelfregulerend leren centraal staat. De leerkrachten en de voortrekkers meer- en hoogbegaafdheid screenen d.m.v. observaties en opbrengsten welke leerlingen dit het meest nodig hebben. Deze klas is een samenwerking tussen de Fectio-scholen van gemeente Bunnik en vindt op woensdag tussen 8.30 en 12.00 uur plaats op de basisschool De Vonk in Odijk. In totaal zijn er 15 plekken beschikbaar voor vier scholen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op de leerpleinen werken de leerkrachten intensief samen om alle leerlingen op het plein de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben. De intensiviteit van de ondersteuning die een leerling vraagt, kan hierin verschillen. Wanneer de ondersteuning in de reguliere lessen en verlenging hierop niet voldoende blijken te zijn, dan heeft de leerling intensievere ondersteuning nodig in de vorm van extra interventies. Hierbij kunt u denken aan een plan op maat waar we gebruik maken van een specialist. 

Om deze ondersteuning nog passender te maken heeft het team van de Camminghaschool zich een aantal doelen gesteld voor komend jaar:

- Op de leerpleinen wordt in begeleiding en aanbod van leerstof voldoende gedifferentieerd, waardoor alle leerlingen onderwijs kunnen krijgen die past bij hun onderwijsbehoefte. Hierin groeperen we de ondersteuning. 
- Op ieder leerplein is een collega de voortrekker op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, die met de voortrekkers van de andere leerpleinteams en met de intern begeleider het onderwijs aan leerlingen met meer- en hoogbegaafdheid monitoren.

- Er wordt samengewerkt met ketenpartners: de voorschoolse educatie, Jeugdzorg van Centrum voor elkaar, GGD en het samenwerkingsverband ZOUT.

- Het aanbod voor de leerlingen die vroegtijdig de einddoelen van groep 8 beheersen wordt gecontinueerd en versterkt.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk dat er een goede verbinding tussen de kinderopvang en school is, zodat er voor de kinderen een soepele overgang is als zij naar school gaan. Er vindt dan ook regelmatig overleg plaats tussen school en de kinderopvang. De school ontvangt een overdrachtsformulier van de kinderopvang als de leerling 3 jaar en 10 maanden is.  

Terug naar boven