Barbaraschool

Rijnzichtlaan 3 3981 BS Bunnik

Schoolfoto van Barbaraschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De indicatoren waarop het schooladvies zijn gebaseerd zijn:

- alle observaties van de leraren uit het onderwijsteam (groepen 6,7 en 8) en de intern begeleider

- de wens en het beeld van de leerling zelf en van de ouders

- Gegevens uit interne leerlingbesprekingen, waarbij ook motivatie, werkhouding en zelfstandigheid aan de orde komen.

- Gegevens uit het CITO-LVS (leerlingvolgsysteem) van de betreffende leerling 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Plaats van de tussenresultaten in het onderwijs.

De uitslagen van de tussentoetsen van Leerling in beeld geven ons informatie over de effectiviteit van ons onderwijs. De resultaten worden in het onderwijsteam besproken en de aanpak of werkwijze in de groep kan zo nodig aangepast worden. We kijken waar we als groep, bouw of school andere afspraken over kunnen maken en wat we extra in kunnen zetten. (materiaal/methode)  De resultaten geven ook informatie over de individuele ontwikkeling van het kind. Deze gegevens worden bijgehouden in Leeruniek. In dit programma evalueren we de tussentijdse toetsen en wordt een aanpak voor het komende half jaar beschreven.  Naast het maken van halfjaarlijkste toetsen worden er methodetoetsen afgenomen. Het doel hiervan is te kijken waar een leerling staat tov van de lesstof. Indien toetsen nog lastig zijn is er een stukje herhaling nodig, weten we dat een leerling het lesdoel behaald heeft en verder kan met een volgend doel.

De tussenmetingen van Leerling in beeld zijn beperkt van aard. Ze meten maar een klein deel van het totale onderwijs. De Barbaraschool zoekt naar betere manieren om formatief te handelen. 

Formatief handelen is een proces van doelen benoemen, succescriteria formuleren, tussentijds evalueren. Beoordelen van een eindproduct kan daar ook bij horen, eventueel aangevuld met een summatieve toets.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In schooljaar 2022-2023 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets.  

De uitgangspunten van de doorstroomtoets vanuit het ministerie zijn:

  • Alle leerlingen gelijke kansen door hoge verwachtingen  
  • Onder-advisering voorkomen  
  • Het gaat niet om hoger of beter, maar om passend schooladvies  
  • Schooladvies is leidend in het advies, de doorstroomtoets is een laatste check School stelt het advies bij wanneer een leerling de doorstroomtoets beter gemaakt heeft.
  • Alleen als de bijstelling niet in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te wijzigen. 
  • 80% van de leerlingen met een bijgesteld advies maakt dat bijgestelde advies waar 

Tijdpad Barbaraschool

  • Juni groep 7: pré-advies gevormd door de leerkrachten van groep 6,7 en 8, IB en directeur
  • November groep 8:afname laatste toets van het reguliere leerlingvolgsysteem  
  • Januari groep 8: formulering voorlopig advies door leerkracht van groep 8, IB en directeur.
  • Tussen 5 en 16 februari: afname van de doorstroomtoets.Uitslag uiterlijk 15 maart 
  • Eind maart: centrale aanmeldweek regulier VO

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Blij zijn met wie je bent. Weten wat je kan en wat je nog moet leren. Het leren met alle vertrouwen aangaan. Relaties met anderen met alle vertrouwen aangaan. Dat gunnen we elk kind.

Op de Barbaraschool dragen we daar bewust aan bij. Dit doen we onder anderen door het aanleren van de 7 gewoontes van Stephen Covey. We maken gebruik van beproefde observatie en registratiemiddelen, aanpakken en methodes.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfbewustzijn
  • Sociaal bewustzijn
  • Zelfstandig samenleven

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Samenvatting van de belangrijkste oordelen:

De Barbaraschool heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.

- De School behaalt over drie jaar bezien voldoende cognitieve eindresultaten.

- Het aanbod is goed: het biedt leerlingen steeds meer mogelijkheden om ook vaardigheden in de brede zin te ontwikkelen.

- Leraren hebben de onderwijsbehoeften van de leerlingen voldoende in beeld.

- De school biedt een veilige, respectvolle, positieve omgeving voor leerlingen en leraren. Zij gaat regelmatig na of leerlingen zich veilig voelen en   handelt adequaat bij problemen op dit gebied.

- De school kent in toenemende mate een professionele kwaliteitscultuur. De leraren handelen vanuit een gezamenlijke visie en dragen bij aan     de kwaliteitsverbetering. 

Terug naar boven