Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast de leerkrachten en een Intern begeleider is er ook een onderwijsassistent aanwezig. De leerkrachten hebben verschillende specialisaties bijvoorbeeld op gebied van: ICT, kunst en cultuur, techniek, hoogbegaafdheid en gedrag. Er is een Interne Contact Persoon (vertrouwenspersoon).
De gymlessen worden verzorgd door een gespecialiseerde leerkracht.
De ondersteuningsstructuur
Het leren van kinderen verloopt op een natuurlijke wijze. Elk kind ervaart weleens dat het leren de ene keer wat gemakkelijker gaat en de andere keer wat moeilijker. Meestal vinden kinderen hun eigen tempo en niveau weer terug met veel vertrouwen vanuit de omgeving en wat extra oefening en ondersteuning.
Soms is er meer aan de hand. Er bestaan leerstoornissen die langere tijd belemmerend kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan dyslexie. Kinderen kunnen ook belemmerd worden door een aandacht stoornis of autismeverwante stoornis. In dergelijke gevallen is een vroege signalering belangrijk. De leerkrachten maken daarom gebruik van toetsen en signaleringsinstrumenten. Op de school zijn verschillende gespecialiseerde leerkrachten en een intern begeleider die samen met ouders zoeken naar de aanpak die voor dit kind werkt. Immers, elk kind is uniek. Wanneer een kind meer ondersteuning nodig heeft dan de school te bieden heeft, kan er een 'arrangement' aangevraagd worden. De school kan daarmee extra uren van een leerkracht of specifiek materiaal inzetten. Meestal lukt het zo om de zorg die nodig is te bieden. De Barbaraschool is onderdeel van het Samenwerkingsverband ZOUT (Zuid-Oost-Utrecht). Schoolbesturen en scholen voor (speciaal) basisonderwijs werken in het samenwerkingsverband aan passend onderwijs. Op de Barbaraschool is het onze wens om alle kinderen het juiste onderwijsaanbod te kunnen bieden. Ouders en school kunnen samen beslissen dat het speciaal onderwijs voor een kind een beter passende plek lijkt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We blijven ons ontwikkelen om het leerpotentieel van ALLE leerlingen optimaal te benutten. Ons onderwijsaanbod richt zich steeds meer op leerlijnen en leerdoelen. Alle leerlingen kunnen zo een ononderbroken leerlijn volgen, meer op eigen tempo, eigen niveau en soms naar eigen leerstijl.
Voor leerlingen met een andere thuistaal is er een extra aanbod. De school wordt hierbij begeleid door NT2 coaches van de stichting Fectio