Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast de leerkrachten en een Intern begeleider is er ook een onderwijsondersteuner en onderwijsassistent aanwezig. De leerkrachten hebben verschillende specialisaties bijvoorbeeld op gebied van: ICT, kunst en cultuur, techniek, hoogbegaafdheid en gedrag. Er is een Interne Contact Persoon (vertrouwenspersoon).
De gymlessen op de vrijdag worden verzorgd door een gespecialiseerde leerkracht, de andere gymlessen worden verzorgd door bevoegde leerkrachten.
De ondersteuningsstructuur
Het leren van kinderen verloopt op een natuurlijke wijze. Elk kind ervaart weleens dat het leren de ene keer wat gemakkelijker gaat en de andere keer wat moeilijker. Meestal vinden kinderen hun eigen tempo en niveau weer terug met veel vertrouwen vanuit de omgeving en wat extra oefening en ondersteuning.
Leerlingen kunnen belemmeringen of beperkingen ervaren in hun ontwikkeling. Het is dan van belang de signalen goed in kaart te brengen. De leerkrachten maken daarom gebruik van toetsen en signaleringsinstrumenten. Op de school zijn verschillende gespecialiseerde leerkrachten en een intern begeleider die samen met ouders zoeken naar de aanpak die voor dit kind werkt. Immers, elk kind is uniek. Wanneer een kind meer ondersteuning nodig heeft dan de school te bieden heeft, kan er een 'arrangement' aangevraagd worden. De school kan daarmee extra uren van een leerkracht of specifiek materiaal inzetten. Meestal lukt het zo om de zorg die nodig is te bieden. De Barbaraschool is onderdeel van het Samenwerkingsverband ZOUT (Zuid-Oost-Utrecht). Schoolbesturen en scholen voor (speciaal) basisonderwijs werken in het samenwerkingsverband aan passend onderwijs. Op de Barbaraschool is het onze wens om alle kinderen het juiste onderwijsaanbod te kunnen bieden. Ouders en school kunnen samen beslissen dat het speciaal onderwijs voor een kind een beter passende plek lijkt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We blijven ons ontwikkelen om het leerpotentieel van alle leerlingen optimaal te benutten. Ons onderwijsaanbod richt zich steeds meer op leerlijnen en leerdoelen. Alle leerlingen kunnen zo een ononderbroken leerlijn volgen, meer op eigen tempo, eigen niveau en soms naar eigen leerstijl.
Wij hebben als school geen kinderopvang, voor-vroegschoolse educatie of peuteropvang inpandig. Wel werken we samen met verschillende peuterscholen en kinderopvang om de overgang naar school soepel te laten verlopen.