Goede contacten met ouders vinden wij van groot belang omdat school en ouders dezelfde doelen nastreven: de sociaal emotionele én de cognitieve ontwikkeling van (hun) kinderen. Ouders zien we daarom als gelijkwaardige gesprekspartners. Voor de leraren zijn de bevindingen van de ouders essentieel om het kind goed te kunnen begeleiden. Voor de ouders is het van belang dat zij goed geïnformeerd worden over de ontwikkeling van hun kind. Hiervoor gebruiken wij naast de mondelinge informatie tijdens contactmomenten ook het leerlingportfolio.
Onze uitgangspunten zijn:
1. Ouders betrekken bij schoolactiviteiten
2. Leraren zijn op de hoogte van de opvattingen en verwachtingen van de ouders
3. Ouders ontvangen informatie over de actuele gang van zaken
4. Ouders betrekken bij (extra) zorg (zie ook tekst Handle with Care)
5. Ouders (en hun kinderen) adequaat voorbereiden op het vervolgonderwijs
6. Ouders adequaat op de hoogte stellen over de ontwikkeling van hun kind
7. Leraren stimuleren ouders tot onderwijsondersteunend gedrag in de thuissituatie
Uitwerking richtlijn gebruik smartphone in de klas
In onze op-en-top digitale wereld zijn smartphones en privé-apparaten niet meer weg te denken, ook niet in het klaslokaal. Echter, om de concentratie en het leerproces niet te verstoren, hanteren wij een duidelijke smartphone richtlijn aan de hand van de landelijke richtlijn. Hierin staat dat het gebruik van deze apparaten tijdens onderwijstijd niet is toegestaan, behalve voor onderwijsdoel-einden, medische noodzaak of bij fysieke beperkingen.
Bij aanvang van de schooldag schakelen de leerlingen hun apparaten uit en worden op een centrale plek in de klas opgeborgen.
Als school bepalen we gezamenlijk sancties voor overtredingen, variërend van waarschuwingen tot passende consequenties. Het personeel gebruikt privé-apparaten volgens het algemene beleid, met erkenning van noodzakelijkheid zoals bij Multi-Factor Authenticatie (MFA) om het veilig inloggen in de verschillende privacygevoelige systemen te waarborgen.
In een gedragsprotocol hebben we, in afstemming met de MR, afspraken over het gebruik van mobiele devices vastgesteld.
Informatie m.b.t. huiswerk
Eerst het kind, dan de leerling! Vanuit deze visie en wetenschappelijke inzichten omtrent de executieve functie bij leerlingen tot 10 jaar geven wij op BS Franciscus geen structureel huiswerk mee in de leerjaren 1 t/m 6. In deze leerjaren krijgt u wel van ons regelmatig via ISY suggesties ter ondersteuning voor de ontwikkeling van uw kind om samen te doen. Bijvoorbeeld tips om het leesplezier te bevorderen, gezelschapsspelletjes, educatieve spellen-apps, educatieve tv-programma’s, enz. Leerlingen van leerjaar 7 krijgen 2 á 3 keer per week huiswerk en in leerjaar 8 krijgen de leerlingen iedere dag huiswerk. Het huiswerk wordt zoveel mogelijk afgestemd op het niveau van de leerlingen. In de laatste twee leerjaren leren ze plannen d.m.v. agendagebruik en leren ze hoe ze moeten leren. Dit met het oog op de overstap naar het Voortgezet Onderwijs. Op onze website kunt u meer hierover lezen.
Handle with Care
De Zuid-Limburgse gemeenten doen met alle (speciaal) primair onderwijs scholen samen mee aan ‘Handle with Care’. Het doel van Handle with Care is om op school steun te bieden aan leerlingen die thuis geweld meemaken, waarbij politie aanwezig is geweest. Als kinderen iets ingrijpends meemaken geeft dat veel stress. Als het stressniveau hoog blijft, kan dit de ontwikkeling van een kind verstoren. Een betrouwbare volwassene, zoals een leerkracht, kan een kind helpen om met die stress om te gaan. Onze school doet daarom ook mee aan Handle with Care. De werkwijze is simpel. Als de politie aan de deur komt vanwege huiselijk geweld in een gezin met kinderen, dan sturen zij een melding aan Veilig Thuis. Veilig Thuis stuurt vervolgens een Handle with Care signaal aan leerplicht.
Dit signaal bevat alleen:
- de naam van het kind
- de geboortedatum van het kind
- het codewoord Handle with Care.
Leerplicht zoekt op basis van de gegevens de juiste school, en stuurt het Handle with Care signaal door naar de intern begeleider/directeur, zodat ze samen met de leerkracht extra aandacht en steun aan het kind kunnen geven.
Binnen Handle with Care worden dus geen details over het incident thuis gedeeld. De Handle with Care signalen worden ook niet geregistreerd in het schoolsysteem. Alle informatie met betrekking tot het Handle with Care signaal wordt na ontvangst gewist.
Wilt u meer weten over dit project, neemt u dan gerust contact op met Natascha Reijnders, intern begeleider bs Franciscus.
Bij vragen of voor onafhankelijk advies kunt u terecht bij ouderorganisatie Ouders & Onderwijs.