Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten zijn voor de Mienskip een belangrijk meetmoment, waarbij de leerkrachten analyses maken van het onderwijs dat zij hebben aangeboden en het resultaat daarvan. Naar aanleiding van deze analyses vinden gesprekken plaats met de intern begeleider en eventueel de taal- of rekencoördinator. Dit cyclische proces vindt 4 keer per jaar plaats en neemt een belangrijke plaats in binnen het opbrengstgericht werken op de Mienskip.
De Mienskip heeft een grote uitstroom naar hoger en wetenschappelijk onderwijs.
Gedurende 4 schooljaren worden de schoolverlaters intensief gemonitord.
De conclusie is dat de kinderen na 4 schooljaren voor 98% op het geadviseerde niveau onderwijs volgen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Mienskip staat ieder kind centraal. Het welbevinden van de leerlingen staat voorop, omdat we er van overtuigd zijn dat ontwikkeling en leren pas echt mogelijk zijn wanneer je je goed voelt. De Mienskip werkt aan de brede vorming van kinderen en zorgt voor een schoolklimaat waar opvoeding en onderwijs samengaan. We hebben ten doel leerlingen toe te rusten om bewuste keuzes te kunnen maken en een plek in de samenleving in te kunnen nemen die past bij de eigen interesses, talenten en capaciteiten.
In schooljaar 2022 is de Mienskip bezocht door twee inspecteurs van de onderwijsinspectie voor kwaliteitsonderzoek. De twee onderwijsinspecteurs hebben onze school gewaardeerd met een GOED. Het onderzoeksrapport, welke uit de twee dagen voortvloeide, kunt u hiernaast raadplegen. Het onderzoeksrapport staat tevens op de website van het ministerie van onderwijs - onderwijsinspectie.
De Mienskip werkt planmatig. gestructureerd en heeft de 'zaken' GOED op orde. De school is ambitieus en er heerst een kwalitatief hoge kwaliteitscultuur.
Naast de onderwijsinspectie hebben ook twee juryleden van de Excellente scholen de Mienskip bezocht. Zij concluderen dat de Mienskip op gebied van eigenaarschap bevorderen de Mienskip het perdicaat Excellente school zeker verdient. De wijze waarop wij onze leerlingen betrekken bij het eigen leren (d.m.v. afstemmen onderwijsaanbod, talentgericht werken, driehoeksgesprekken, digitaal portfolio en het formatief handelen) is een voorbeeld voor andere scholen.