Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Schoolvakken/Methoden:
- Rekenen: Pluspunt (vanaf groep 5 digitaal)
- Taal/spelling: Staal (vanaf groep 3)
- Lezen: Veilig leren lezen (groep 3) & Karakter (vanaf groep 4)
- Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip (vanaf groep 4)
- Schrijven: Pennenstreken, Schrijfmix en Schrijfdans
- Wereldoriëntatie: Blink (vanaf groep 3 - groepsdoorbrekend)
- Engels & Fries: eigen curriculum (groepsdoorbrekend)
- Sociaal-emotionele ontwikkeling: Vreedzame school
- Verkeer: Veilig Verkeer Nederland
- Muziek: 123Zing
- Bewegingsonderwijs: Basislessen bewegingsonderwijs - Stroes en van Gelder
- Executieve functies: Breinhelden
- Vormingsonderwijs: Vakdocent HVO en GVO
- Verrijkingsmateriaal: Levelwerk, Pittige torens
Executieve functies:
Op de Mienskip besteden wij aandacht aan de ontwikkeling van de executieve functies van de kinderen. De executieve functies zijn de vaardigheden die nodig zijn om te leren. Van belang is dat kinderen weten wat die executieve functies zijn en hoe je die kunt trainen. Op deze wijze kunnen ze de executieve functies verder ontwikkelen. Wij trainen dit met het onderwijsconcept Breinhelden.
Digitale geletterdheid:
Op de Mienskip zijn ICT-materialen aanwezig. Zo zijn er onder andere: iPads, een 3D-printer en robots (Dash & Dot, Beebots, Meccanoid). Vanaf groep 3 beschikt iedere leerling over een iPad. Vanaf groep 5 krijgt de iPad een prominentere rol in het onderwijsprogramma. In deze snel veranderende, digitale maatschappij vinden wij het belangrijk dat kinderen digitaal vaardig zijn.
Bouwen aan ambitie:
De Mienskip werkt vanuit domeinen, doelen en thema's. Om een thema nog meer uit te diepen, zoeken we ook expertise van buiten de school. Vanuit het project Bouwen aan Ambitie worden contacten gelegd met lokale ondernemers en bedrijven. Waar het kan bezoeken wij die verschillende bedrijven of nodigen wij ze uit voor een gastles. Zodoende komt het thema nog meer tot leven. Te denken valt aan een: verpleger/verpleegster, kapper, timmerman, imker, kapitein, actrice, politieagent, brandweerman etc. Hier wordt onderzoekend en ontdekkend leren ingezet.
Verlengde leertijd (groep doubleren)
We gaan ervanuit dat de kinderen de school in acht jaar doorlopen. Een enkele keer moet een uitzondering worden gemaakt en is extra leertijd zinvol. Wanneer we in maart/april vermoeden dat een leerling extra leertijd nodig heeft, bespreken we dit met de ouders. Uiterlijk in juni nemen we een besluit over het schoolvervolg. Het advies van de school is bindend.
Versnelde leertijd (groep overslaan)
Bovenstaand traject wordt ook gevolgd als we vermoeden dat het kind de schoolloopbaan kan verkorten.
Splitsen van groepen
In verband met de groepsgrootte en/of formatie is het soms nodig om een groep te splitsen. Bij de indeling van de kinderen wordt o.a. gekeken naar de zorgbehoeften, sociale-emotionele ontwikkeling, verdeling jongens/meisjes, leeftijd, broertjes/zusjes. U mag ervan uitgaan dat de leerkrachten een weloverwogen beslissing nemen. De groepsindeling wordt via Social Schools bekend gemaakt.
In de onderbouw worden de volgende domeinen integraal aangeboden binnen de uitgevoerde vakken:
1. Kunst en Expressie
2. Mens en Maatschappij
3. Sport en Spel
4. Taal en cultuur
5. Natuur en Techniek
De school werkt met domeinen. De schoolvakken zijn onderverdeeld onder de volgende domeinen:
1. Geïntegreerd aanbod (Natuur en Techniek, Mens en Maatschappij, Kunst en Expressie)
2. Sport en Spel
3. Taal en Cultuur (Engels & Fries)De dag ziet er in grote lijnen als volgt uit:
8.15-9.15 uur Rekenvaardigheid
9.15-10.15 uur Taalvaardigheid (taal/spelling)
10.00-10.30 uur Pauze/gezond gedrag
10.30-11.30 uur Lezen
11.30-12.00 uur Werken in domeinen
12.00-12.30 uur Pauze/gezond gedrag
12.15-13.45 uur Werken in domeinen
De school is sterk in het aanbieden van zorg op verschillende niveaus. Van leerlingen die meer uitleg en begeleiding nodig zijn tot leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Verdieping op taalproblematiek en begeleiding.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.