St.Willibrordusschool

Hoofdweg 2034 2158 MC Buitenkaag

Schoolfoto van St.Willibrordusschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar meten we hoe de leerlingen presteren in verhouding tot het landelijk gemiddelde. Dat doen we tijdens twee toetsperioden: in januari en juni. We gebruiken  hiervoor toetsen van Cito. Met dit systeem kunnen we de ontwikkeling van de leerlingen gedurende een langere periode volgen. In de groepen 3 t/m 8 worden de Citotoetsen Begrijpend Luisteren, Begrijpend Lezen, Taalverzorging, Spelling en Rekenen en Wiskunde afgenomen. Ook worden de AVI en DMT (drie minuten toets) voor technisch lezen afgenomen. Op deze manier wordt het niveau van de individuele leerling aan objectieve normen getoetst. Cito is onafhankelijk van de methodes die wij gebruiken. 

Kinderen die onder het gemiddelde scoren krijgen extra begeleiding en ondersteuning binnen de groep en soms buiten de groep. De kinderen die boven het gemiddelde scoren krijgen binnen de groep verdieping en verrijking aangeboden.

Naast de scores kijken we ook naar de vaardigheidsgroei die een leerling in zijn/haar ontwikkeling heeft gemaakt. Ook dit item kan aanleiding zijn om een leerling meer/andere aandacht te geven.

Door analyse van de uitslagen stellen de leerkrachten doelen en interventies op. Vervolgens bepalen zij het lesaanbod, passend bij de gestelde leerdoelen en de mogelijkheden van de leerlingen voor de komende periode.  

In groep 1/2 wordt gewerkt met de SLO leerdoelen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De stap naar het voorgezet onderwijs is voor de leerlingen uit groep 8 en hun ouders een spannend moment. Daarom proberen wij hen zo veel mogelijk te betrekken bij de stappen en voorbereidingen die genomen moeten worden.  
Prestaties en inzet van de basisschoolperiode vormen voor de leerkrachten, interne begeleiders en directie het uitgangspunt voor het schooladvies.  Ons leerlingvolgsysteem vormt hierbij een belangrijk instrument. In maart krijgen de kinderen van groep 8 het definitieve advies van de basisschool voor vervolgonderwijs. Ouders en leerlingen zijn vrij in het kiezen van een school, maar het schooladvies van de basisschool zal daarin leidend zijn. De rapportage aan het voortgezet onderwijs geschiedt door het schriftelijk uitbrengen van het schooladvies  en het onderwijskundig rapport. Een onderwijskundig rapport is een beknopte samenvatting van de schoolloopbaan van de leerling.  

Gedurende het schooljaar vinden de volgende activiteiten rondom de schoolkeuze plaats:
Groep 6:         
Aan het eind van het schooljaar wordt aan de hand van het leerlingvolgsysteem een eerste denkwijze met de ouders gedeeld. 
Groep 7:        
Juni: Resultaten van de Cito toetsen worden besproken met de ouders. Tijdens dit gesprek krijgen de leerlingen een denkrichting voor een voorlopig advies. Dit is altijd een dubbel advies; vmbo b-vmbo k, vmbo k-mavo, mavo-havo of havo-vwo.
Groep 8:        
Januari: Eén keer in de twee jaar wordt er op school een algemene informatieavond gehouden over de overstap naar het voortgezet onderwijs. Veel scholen van het VO organiseren voorlichtingsavonden en open dagen. Deze maand krijgen de leerlingen het voorlopig schooladvies         Februari: In de eerste helft van februari maken de leerlingen maken de doorstroomtoets.        
Maart: Halverwege maart krijgen de leerlingen de uitslag van de doorstroomtoets. Komt er uit de toets dat de leerling best een niveau hoger kan instromen op de middelbare school? Dan wordt het schooladvies naar boven bijgesteld. Bij een lagere score verandert er niets.
Uiterlijk 24 maart ontvangt de leerling het definitieve schooladvies.
Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich met hun definitieve advies aan bij de middelbare school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven