Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar meten we hoe de leerlingen presteren in verhouding tot het landelijk gemiddelde. Dat doen we tijdens twee toetsperioden: in januari en juni. We gebruiken hiervoor toetsen van Cito. Met dit systeem kunnen we de ontwikkeling van de leerlingen gedurende een langere periode volgen. In de groepen 3 t/m 8 worden de Citotoetsen Begrijpend Luisteren, Begrijpend Lezen, Taalverzorging, Spelling en Rekenen en Wiskunde afgenomen. Ook worden de AVI en DMT (drie minuten toets) voor technisch lezen afgenomen. Op deze manier wordt het niveau van de individuele leerling aan objectieve normen getoetst. Cito is onafhankelijk van de methodes die wij gebruiken.
Kinderen die onder het gemiddelde scoren krijgen extra begeleiding en ondersteuning binnen de groep en soms buiten de groep. De kinderen die boven het gemiddelde scoren krijgen binnen de groep verdieping en verrijking aangeboden.
Naast de scores kijken we ook naar de vaardigheidsgroei die een leerling in zijn/haar ontwikkeling heeft gemaakt. Ook dit item kan aanleiding zijn om een leerling meer/andere aandacht te geven.
Door analyse van de uitslagen stellen de leerkrachten doelen en interventies op. Vervolgens bepalen zij het lesaanbod, passend bij de gestelde leerdoelen en de mogelijkheden van de leerlingen voor de komende periode.
In groep 1/2 wordt gewerkt met de SLO leerdoelen.
De stap naar het voorgezet onderwijs is voor de leerlingen uit groep 8 en hun ouders een spannend moment. Daarom proberen wij hen zo veel mogelijk te betrekken bij de stappen en voorbereidingen die genomen moeten worden.
Prestaties en inzet van de basisschoolperiode vormen voor de leerkrachten, interne begeleiders en directie het uitgangspunt voor het schooladvies. Ons leerlingvolgsysteem vormt hierbij een belangrijk instrument. In maart krijgen de kinderen van groep 8 het definitieve advies van de basisschool voor vervolgonderwijs. Ouders en leerlingen zijn vrij in het kiezen van een school, maar het schooladvies van de basisschool zal daarin leidend zijn. De rapportage aan het voortgezet onderwijs geschiedt door het schriftelijk uitbrengen van het schooladvies en het onderwijskundig rapport. Een onderwijskundig rapport is een beknopte samenvatting van de schoolloopbaan van de leerling.
Gedurende het schooljaar vinden de volgende activiteiten rondom de schoolkeuze plaats:
Groep 6:
* Aan het eind van het schooljaar wordt aan de hand van het leerlingvolgsysteem een eerste denkwijze met de ouders gedeeld.Groep 7:
Juni:
* Resultaten van de Cito toetsen worden besproken met de ouders. Tijdens dit gesprek krijgen de leerlingen een denkrichting voor een voorlopig advies. Dit is altijd een dubbel advies; vmbo b-vmbo k, vmbo k-mavo, mavo-havo of havo-vwo.Groep 8:
Januari:
* Eén keer in de twee jaar wordt er op school een algemene informatieavond gehouden over de overstap naar het voortgezet onderwijs.
* Veel scholen van het VO organiseren voorlichtingsavonden en open dagen.
* Deze maand krijgen de leerlingen het voorlopig schooladviesFebruari:
* In de eerste helft van februari maken de leerlingen maken de doorstroomtoets.Maart:
* Halverwege maart krijgen de leerlingen de uitslag van de doorstroomtoets. Komt er uit de toets dat de leerling best een niveau hoger kan instromen op de middelbare school? Dan wordt het schooladvies naar boven bijgesteld. Bij een lagere score verandert er niets.
* Uiterlijk 24 maart ontvangt de leerling het definitieve schooladvies.
* Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich met hun definitieve advies aan bij de middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Al onze leerlingen verdienen aandacht en zorg. Sommige leerlingen hebben iets meer specifieke zorg of ondersteuning nodig. Dit zijn bijvoorbeeld leerlingen die moeite hebben met het leren of hier juist erg snel in zijn. We streven ernaar om de leerlingen die het nodig hebben extra instructie of andere oefenstof te geven.
Onze leerkrachten stemmen, binnen hun mogelijkheden, het onderwijs af op de ontwikkeling en de onderwijsbehoeften van het kind.
Mocht uw kind specifieke zorgbehoeften hebben en u bent hiervan op de hoogte, dan vernemen wij dat graag bij de aanmelding. In een eerste gesprek zullen we afstemmen of de zorg die uw kind behoeft ook door ons team, bij ons op school, geboden kan worden.
Voor ons is het van belang dat ieder kind op de juiste plek onderwijs krijgt. Dat verstaan wij onder Passend Onderwijs. Mocht onze school niet de juiste plek zijn voor uw kind dan zullen wij samen een passende plek zoeken.Passend onderwijs
Ondersteuning en begeleiding
De dienstverlening van het samenwerkingsverband richt zich op begeleidingsvraagstukken van scholen en schoolbesturen rondom passend onderwijs en arrangeren. Daarnaast levert het samenwerkingsverband ondersteuning, expertise en advisering bij de invulling scholen/schoolbesturen bij de zorgplicht. Het samenwerkingsverband zet gerichte expertise in van professionals vanuit het Centraal Coördinatiepunt ten behoeve van arrangeren. Het consulententeam PaO, draagt bij aan expertiseontwikkeling van passend onderwijs en bijbehorende vraagstukken voor professionals in het samenwerkingsverband. Dit alles wordt geborgd door inzet van de volgende activiteiten:
Cyclische gespreksvoering passend onderwijs en arrangeren
De consulenten van het samenwerkingsverband ondersteunen en adviseren de scholen in hun uitvoering van de wet op passend onderwijs. Tijdens de cyclische gesprekken worden, aan de hand van doelgroepenindeling, de leerlingstromen besproken. Daarnaast wordt periodiek met scholen over de ontwikkeling van indicatoren PaO gesproken. Die zich vertalen naar afspraken die in het lopende schooljaar aandacht behoeven met betrekking tot de doorontwikkeling van passend onderwijs en samenwerking in de keten.
Ontwikkel- evaluatie gesprekken
De consulent voert twee keer per jaar een ontwikkel- evaluatiegesprek met de onder hem/haar vallende scholen.
Dit om:
* De werkprocessen en samenwerking tussen de school en de consulent binnen het samenwerkingsverband te evalueren.
* Met de school te reflecteren op de voortgang en ontwikkeling van de indicatoren passend onderwijs. Met als doel de voortgang te optimaliseren en waar nodig zaken aan te scherpen en door te ontwikkelen. Maar ook de samenwerking en de ondersteuning/begeleiding op elkaar af te stemmen. Van deze gesprekken wordt een verslag gemaakt. Waarin een compacte weergave van de ontwikkeling in afgelopen periode en vooruitblik op de vertaling van de uitkomsten en afspraken die binnen het gevoerde gesprek op de werk- en begeleidingsafspraken zijn gemaakt.Centraal coördinatiepunt (CCP)
Het centraal coördinatiepunt biedt ondersteuning aan schoolbesturen bij hun invulling van de onderzoeksfase binnen de Zorgplichtroute. Waarbij in de aanmeldroute ingezet wordt op professionele begeleiding m.b.t. diverse afstemming en gespreksvoering tussen scholen, ouders en ketenpartners uit de regio als het gaat om aanmeldingen voor kinderen bekend met een extra ondersteuningsvraag. Samen met alle betrokkenen en met de inzet van het expertiseplatform wordt de ondersteuningsvraag helder in kaart gebracht en wordt een gezamenlijke uitkomst geduid. Vervolgens worden de randvoorwaarden geregeld die nodig zijn voor de realisatie van de meest passende en kansrijke onderwijsplek en ondersteuningsaanbod. Er wordt een helder perspectief geschetst voor de leerling en de afspraken die daarbij horen uitgerold.
Expertiseplatform
Het expertiseplatform is een onderdeel van het centraal coördinatiepunt. Dit platform is ingericht om scholen te ondersteunen bij het duiden van diverse vraagstukken met betrekking tot leerlingen waarbij sprake is van extra ondersteuningsvraag en/of waarbij sprake is van een mogelijke verwijzing naar SO/SBO.
TLV procedure
Voor plaatsing van een leerling in het speciaal (basis) onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Deze wordt afgegeven door het samenwerkingsverband na een zorgvuldig gelopen traject met school, ouders, consulent en eventuele overige betrokkenen. De TLV wordt afgegeven op basis van toetsing van de duiding van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en de juiste matching met de beoogde oplossingsrichting. Aanvullende informatie kunt u lezen op de website van het samenwerkingsverband www.passendonderwijshaarlemmermeer.nl.
Zorgoverleg
Meerdere malen per jaar vindt er op alle scholen in de Haarlemmermeer overleg plaats tussen de intern begeleider, de schoolcoach van Altra en de jeugdverpleegkundige van de gemeenschappelijke gezondheidsdienst (GGD). Het doel van dit overleg is vroegtijdig signalering en beoordeling van problematiek en verwijzing naar passende hulpverlening. Alle leerlingen waarover zorgen zijn, kunnen ter consultatie worden ingebracht. Indien uw kind besproken wordt, wordt u als ouder daarvan op de hoogte gebracht. Ook leerlingen die een schoolwisseling achter de rug hebben, worden in het eerstvolgende zorgoverleg besproken. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kunt u dit kenbaar maken bij de directie.
In januari 2021 heeft de inspectie met directie en IB van basisschool St. Willibrordus een onlinegesprek gevoerd in het kader van het themaonderzoek “Kwaliteitsverbetering en de leerlingenpopulatie”. Met dit onderzoek wil de inspectie meer zicht krijgen op de keuze en uitwerking van belangrijke thema’s voor kwaliteitsverbetering op basisscholen. De keuze, uitwerking en evaluatie van deze thema’s kunnen samenhangen met het beeld dat de school heeft van de leerlingenpopulatie en specifieke groepen, zoals leerlingen die extra ondersteuning krijgen of leerlingen die vallen onder het onderwijsachterstandenbeleid. Voorafgaand aan het bezoek is het directe voorbereidingsdocument ingevuld door directie i.s.m. IB. Het voorbereidingsdocument wordt tijdens het gesprek doorgenomen, waarbij school vooral vertelt en inspecteur feedback geeft. De gesprekspunten waren corona en onderwijs, kwaliteitsverbetering en leerlingpopulatie/leerlingzorg. De inspecteur reageerde positief op de beweegreden voor formatief werken en hoe school hier kwaliteitsverbetering in ziet. Het is goed dat school dit graag wil borgen en daar de tijd voor neemt i.p.v. allemaal speerpunten af te werken. Naar aanleiding van het gesprek heeft de inspectie besloten dat de school door kan met het basisarrangement.