Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus

Hoofdweg 2034 2158 MC Buitenkaag

Schoolfoto van Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In principe wordt het onderwijs op onze school gegarandeerd. Bij ziekte van één van de leerkrachten wordt in eerste instantie geprobeerd een vervanger te regelen. We maken hiervoor gebruik van een regionaal systeem. Als het mogelijk is wordt de vervanging ingevuld door de duo-collega. Mocht dit allebei niet lukken, kan het zijn dat de leerkrachtondersteuner voor de groep staat. Wanneer deze oplossing ook niet mogelijk is dan zit er niets anders op dan de kinderen naar huis te sturen. Dit laatste gebeurt echter pas als wij echt geen andere mogelijkheid zien. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met de combinatiegroepen 1-2-3, 4-5-6 en 7-8. 

Wij ervaren vooral veel positieve punten aan een combinatiegroep. Zo heeft het leeftijdsverschil vaak een positieve invloed op de (sociale) ontwikkeling van kinderen; jongere kinderen leren van de oudere kinderen, de oudere kinderen leren veel van het helpen van jongere kinderen. Combinatiegroepen kunnen ook een voordeel zijn voor kinderen die in één of meer vakken achterlopen of juist vooruit zijn. Ze kunnen gemakkelijker aanschuiven bij de instructie van het andere deel van de groep. Zwakke leerlingen uit de hoogste groep krijgen meer uitleg en herhaling, terwijl goede leerlingen uit de laagste groep in aanraking komen met meer uitdagende lesstof. 
Bovendien moeten leerlingen leren omgaan met situaties waarin de leerkracht even geen aandacht voor hen heeft. ‘Uitgestelde aandacht’ heet dat in onderwijsjargon. Soms krijgt een deel van de groep uitleg, terwijl het andere deel zelfstandig werkt. Vervolgens worden deze rollen omgedraaid.
Ook een combigroep 1-2-3 blijkt in de praktijk goed te werken. Tussen groep 2 en groep 3 lijkt soms een grote kloof te zitten, waarbij een leerling bijna van de ene op de andere dag verandert van een kleuter, dat veel mag spelen, naar het schoolkind dat zich bezig houdt met rekenen, lezen en schrijven. Door te kiezen voor een combinatiegroep 1-2-3 verloopt de overgang van spelen naar leren daarentegen heel natuurlijk. Kleuters die al graag wat willen weten van letters en cijfers, vinden voldoende aansluiting en leerlingen uit groep 3, die nog graag spelen, krijgen daar ook de ruimte voor.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Een kind in groep 1-2-3 valt in de doelgroep van het jonge kind. Jonge kinderen leren voornamelijk door te spelen. Binnen een rijke speelleeromgeving ontdekken zij de wereld om hen heen, leren zij over zichzelf en anderen. We werken vanuit thema’s om de interesse en betrokkenheid van de kinderen te vergroten. De speelleeromgeving in groep 1-2-3 bestaat uit hoeken waar rekenen, taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek centraal staan, zoals de huishoek, bouwhoek, constructiehoek, het atelier, zand- en waterhoek en materialenhoek.   Uitgaande van de SLO-leerdoelen (Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling) worden activiteiten en speelleerhoeken zo ingericht dat kinderen gestimuleerd worden om op verschillende manieren en met diverse materialen te kunnen experimenteren, leren en ervaren. Daarbij is samenwerkend leren/coöperatief leren een onderdeel dat niet mag ontbreken. De gedachte hierachter is dat zowel de “zwakke” als de “sterke” kinderen hiervan leren en dat kinderen niet alleen leren van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar. De zwakke leerlingen, doordat ze uitleg krijgen en aangemoedigd worden. De sterke leerlingen, omdat zij de stof op een hoger niveau leren beheersen als ze het aan anderen uitleggen. Niet alleen de lesstof is dus belangrijk, maar ook de samenwerking. 

De groep 3 kinderen krijgen daarnaast ook instructie en oefening op het gebied van leren lezen, spellen, schrijven en rekenen. Dit gebeurt m.b.v. de methodes Veilig leren lezen, Pennenstreken en Semsom.  

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alles-in-1

De leerlingen van de groepen 4 t/m 8 werken projectmatig d.m.v. de methode 'Alles-in-1'. Deze projecten omvatten alle vakgebieden behalve rekenen, schrijven en gym en zijn gerangschikt in vijf domeinen: aardrijkskunde, cultuur, geschiedenis, techniek en natuur. Per schooljaar komen er vijf projecten, één uit elk domein, aan bod. 

Bij Alles-in-1 worden taal, spelling en lezen gekoppeld aan de thematische teksten, verhalen en gedichten. Zo worden de woorden en begrippen binnen een logische context uitgelegd. De leerkracht gebruikt de methode als leidraad en selecteert nauwkeurig lessen en opdrachten die aansluiten bij de doelen van de groep. Aan de hand van cognitieve, praktische, creatieve, schriftelijke, mondelingen en digitale opdrachten werken de leerlingen aan herkenbare onderwerpen, zodat hun kennis, vaardigheden en wereldbeeld verrijkt wordt. 
Daarnaast wordt in groep 5 t/m 8 de methode 'Alles apart' ingezet om de taal- en spellingregels aan te leren en te oefenen. 

Rekenen

Voor het rekenonderwijs gebruiken we in groep 1-2-3 de methode Semsom. Deze rekenmethode is speciaal gemaakt voor de kinderen in de onderbouw. De methode integreert doelgericht bewegen en spelen in iedere les. Onderzoek toont aan dat bewegend en spelend leren bijdraagt aan een betere motivatie, een hogere concentratie en het beter onthouden van de lesstof. Semsom sluit goed aan bij Wereld in Getallen 5 (WIG 5), de methode waar we in groep 4 t/m groep 8 mee werken. De didactiek van WIG 5 is gebaseerd op de laatste didactische inzichten en resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Met behulp van drie didactische modellen, het hoofdfasenmodel, het drieslagmodel en handelingsmodel, brengen de onderwijsbehoeften van de leerlingen aan het licht. Elk blok telt drie  basisweken en één week voor remediëren, herhalen, verrijken en de toets. In iedere les staat één doel centraal, dat d.m.v. een filmpje in een herkenbare, realistische context wordt geplaatst. Zo blijft rekenen niet beperkt tot een vak op school, maar komen de onderwerpen terug in hun eigen belevingswereld. Deze methode is ideaal voor combinatiegroepen, omdat elke les uit een deel instructie en zelfstandig werken bestaat. Wanneer één groep instructie van de leerkracht krijgt, kan de andere groep zelfstandig aan de, reeds uitgelegde, rekenopdrachten werken.

Leesbevordering

Wij zijn er van overtuigd dat leesplezier de basis is van een goede leesvaardigheid. Bij ons op school besteden we dan ook veel aandacht aan leesbevordering. (Voor)lezen vergroot je woordenschat, taalvaardigheid, kennis en inlevingsvermogen. Daarnaast stimuleert het luisteren, concentratie en fantasie. Maar lezen biedt bovenal spanning/ of ontspanning en dus plezier! De school beschikt over een eigen bibliotheek. De leerlingen kunnen vier keer in de week hun boek ruilen. Leesactiviteiten die bij ons op het rooster staan, zijn voorlezen, stil lezen, tutorlezen, toneellezen, samenlezen, racelezen, het leescircuit en de boekenkring. Daarnaast gebruiken we voor de leesontwikkeling vanaf groep 3 de methode ‘Veilig Leren Lezen’ en vanaf groep 4 de methode ‘Estafette’. In Estafette zijn allerlei type teksten verweven, waaronder informatieve teksten, recepten, moppen, gedichten en krantenartikelen. Op deze manier worden diverse genres en tekstsoorten aangeboden. Natuurlijk doen we jaarlijks ook mee aan de Kinderboekenweek. Daarnaast kiezen we elk jaar nog twee weken waarin het lezen centraal staat. U kunt hierbij denken aan ‘de week van de poëzie’, ‘de Nationale Voorleesdagen’ en ‘de week van de schrijver’.

Engels

We werken met de methode Blink Engels, ook wel bekend als ‘Groove.me’. De basis van deze methode is popmuziek. Muziek brengt leerlingen in beweging. Het helpt ze over de drempel, zodat ze durven te praten en schrijven in een nieuwe taal. In de onderbouw helpen Bobo,  the rockstar en Okki, the DJ de kinderen met het leren van woorden en korte zinnetjes. In de bovenbouw wordt er gebruik gemaakt van popsongs van nu. Popmuziek werkt motiverend: leerlingen zijn nieuwsgiering naar hun idolen en willen het Engels kunnen begrijpen. Daarnaast wekt muziek emotie op waardoor de leerlingen de lessen makkelijker onthouden én door muziek stappen kinderen ongemerkt over de drempel om zelf Engels te durven zingen en praten. In deze methode komen alle vaardigheden aan bod: luisteren, lezen, spreken, schrijven én zingen.


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de St. Willibrordus leert het kind leren. Wij bieden zowel op groeps- als individueel niveau een leer- en ontwikkelingsklimaat waarin kinderen zich kunnen ontplooien op cognitief, sociaal-emotioneel en creatief gebied.  

Het geloof in eigen kunnen, de wil om zelfstandig te handelen en waardering van en voor anderen, vormen een belangrijke basis waarop het kind positief-reflecterend, zelfstandig en sociaalvaardig kan functioneren in de maatschappij.  

Wij streven naar samenwerking met alle betrokkenen rondom het kind. Daarbij is goed partnerschap met ouder(s) en/of verzorger(s) essentieel. We informeren hen pro-actief. Samen met alle partners, binnen en buiten de school, realiseren wij onze doelen.

Het kind staat centraal

Wij willen de leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op dat wat de maatschappij van ze verwacht. Op de St. Willibrordus vinden we het daarom belangrijk dat de leerling leert begrijpen hoe je leert. Leren is bewust en actief bezig met je eigen leerproces. Daarom proberen we de leerlingen geleidelijk aan de verantwoordelijkheid te geven over zijn of haar eigen ontwikkeling. Het gaat hierbij over grip krijgen op en sturing kunnen geven aan de leerdoelen die je wilt (en soms ook moet) bereiken.  

De betrokkenheid van ouders is bevorderlijk voor het leren en welbevinden van leerlingen. Wij werken dan ook vanuit de driehoek ‘school-ouders-leerling’. Dit is terug te zien tijdens de gesprekkencyclus, waarbij – vanaf groep 4 - niet alleen de ouder(s), maar ook de leerling aanwezig is.

Een goed contact met de ouder(s) en/of verzorger(s) is voor ons essentieel. Wij informeren hen proactief. Samen met alle partners, binnen en buiten de school, realiseren wij onze doelen.

Ons motto is: 'Samen leren we meer!'

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als team leggen we de nadruk op hoe het brein werkt. Hierbij maken we gebruik van wetenschappelijk onderlegde methodes. We passen onze didactiek hierop aan zodat we het beste uit ieder kind kunnen halen. 

Daarnaast kijken we met het gehele team welke kinderen baat hebben bij extra ondersteuning door onze leerkrachtondersteuner.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken samen met kinderopvang 'Babino' uit Abbenes. De kinderen die naar de voor- of naschoolse opvang gaan, worden met een auto gehaald en/of gebracht. 

Terug naar boven