Basisschool het Avontuur

Ankersweg 52 C 6122 ET Buchten

  • Basisschool Het Avontuur is gevestigd in een modern gebouw.
  • Schoolfoto van Basisschool het Avontuur
  • Schoolfoto van Basisschool het Avontuur

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In een kleine school speelt de factor toeval een rol naarmate de geteste groep kleiner is. Bij een kleine groep leerlingen is één lagere score al snel bepalend voor de gemiddelde score van een groep. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zicht op ontwikkeling

Onze school volgt de ontwikkeling van onze leerlingen zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Zo start onze informatie doordat de leraren een warme overdracht hebben met de (voor)schoolse voorziening die de leerling bezocht heeft.

Onze school verzamelt vanaf groep 3 met behulp van het Cito leerling- en onderwijs-volgsysteem systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van onze leerlingen. Vanaf schooljaar '23-'24 gaat onze school een nieuw leerlingvolgsysteem gebruiken: CITO leerling in Beeld.

Planmatig werken

We volgen de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften op leerling-, groep- en schoolniveau via het Cito leerlingvolgsysteem en via de registratiesystemen van onze methodes. De dagelijkse (vervolg) doelen van de leerkracht na observatie en analyse van de resultaten is een belangrijke component. Daarnaast nemen we twee keer per jaar CITO toetsen af, waarvan de resultaten worden besproken door leerkracht en intern begeleider aan de hand van de diepte analyse. Met behulp van het CITO leerlingvolgsysteem signaleren we ook verschuivingen en trends in de resultaten. Naar aanleiding hiervan worden vervolgbeslissingen genomen ten aanzien van de inhoud en vormgeving van het onderwijsleerproces,  zoals aanpassing van het programma of actie in een bepaalde groep in samenspraak met de leerkracht.                                                                            

  • In groep 1 en 2 observeren de leerkrachten en onderwijsondersteuners dagelijks het gedrag en de manier van spelen en werken van het jonge kind. De ontwikkeling van de leerlingen wordt geregistreerd in "mijn kleutergroep", een volgsysteem om de ontwikkeling van jonge kinderen te observeren en registreren. 
  • In groep 3 t/m 8 worden de halfjaarlijkse Cito-toetsen afgenomen m.b.t. de leergebieden technisch lezen,  begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, spelling, taalverzorging (eind groep 6, 7 en 8). Via deze toetsen meten we de eigen vaardigheidsgroei en monitoren we welke vorderingen de leerlingen hebben gemaakt t.o.v. leeftijds- en groepsgenoten.                                                   
  • Groep 8 maakt de Centrale Eindtoets Primair Onderwijs. Hiervan krijgen ouders een uitgebreide rapportage per onderdeel.                     
  • De sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt o.a. in beeld gebracht via Viseon voor Kleuters (groep 1 en 2) en Viseon 2. 0 (groep 3 t/m 8). De resultaten worden geanalyseerd op leerling, - groeps- en schoolniveau en waar nodig worden passende interventies ingezet.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kansrijk schooladvies 2022

Het ministerie van OCW heeft scholen gevraagd om net als in 2022 'kansrijk' te adviseren. De minister vindt het belangrijk dat leerlingen het voordeel van de twijfel krijgen en op de plek terecht komen die het beste past bij hun capaciteiten, ontwikkeling en interesses. 

We hebben de leerlingen acht jaren gestimuleerd en uitgedaagd zich zo goed mogelijk in brede zin te ontwikkelen. Samen met het kind en de ouders zoeken we naar het onderwijstype dat het best bij het kind past. 

Aan het eind van groep 6 wordt er met de leerlingen en de ouders verkend welk uitstroomniveau op dat moment het best passend lijkt te zijn bij de ontwikkeling van de leerling. Na de eerste ronde CITO-toetsen in januari (M-meting) in groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit advies wordt samengesteld door de groepsleerkracht en de intern begeleider op basis van de didactisch- en sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling, werkhouding, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen die hij/zij gedurende zijn/haar schoolloopbaan laat zien. 

In groep 8 ontvangen de leerlingen en de ouders vóór 1 maart het definitieve schooladvies, wederom samengesteld door de groepsleerkracht en de intern begeleider op basis van bovengenoemde aspecten. Op basis van dit schooladvies kunnen de ouders hun kind inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs.

Elk schooljaar staat een goede overdracht voor elke leerling voorop. Een goed gevuld overdrachtsdossier, dat waar nodig persoonlijk wordt overgedragen van het primair onderwijs (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO), is van groot belang. Ook een tijdige verkenning voor die leerlingen waarbij het nog niet duidelijk is welke school een passende vervolgstap kan bieden is van belang. Binnen ons samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt tussen het primair onderwijs (de basisscholen) en het voortgezet onderwijs. Dit zijn afspraken over het tijdspad, informatie over het overdrachtsdossier en de vastgestelde procedure voor aanvraag LWOO(Leerwegondersteunend onderwijs) en PRO (Praktijkonderwijs). 

Bezwaar tegen schooladvies:

Als ouders het niet eens zijn met het ontvangen schooladvies, kunnen zij bij het schoolbestuur een klacht indienen. Informatie over de klachtenregeling van INNOVO  is opgenomen in deze schoolgids incl. een link naar de website INNOVO - Klachten en klachtenprocedure

Basisschool het Avontuur ligt vlak bij de grens naar België (Maaseik). Ieder jaar gaan er vanuit groep 8 een aantal leerlingen naar het vervolgonderwijs aldaar. Hierdoor ontstaat een hiaat in het volgen van deze leerlingen omdat de Belgische scholen geen terugkoppeling verzorgen naar de Nederlandse scholen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Met plezier naar school
  • Veilig voelen op school
  • Respect voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek was in november 2015. Het definitieve rapport van feb. 2016 is opgenomen als bijlage. 

Op basis van het rapport is Het Avontuur een basistoezicht toegekend.

De leeropbrengsten, gegevens uit het oudertevredenheidsonderzoek, maatschappelijke ontwikkelingen en de Inspectie-indicatoren vormen de basis voor deze plannen

Terug naar boven