Basisschool het Avontuur

Ankersweg 52 C 6122 ET Buchten

  • Basisschool Het Avontuur is gevestigd in een modern gebouw.
  • Schoolfoto van Basisschool het Avontuur
  • Schoolfoto van Basisschool het Avontuur

Het team

Toelichting van de school

Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Wij hebben een positief, open, kritisch en leerbaar team dat zegt en doet wat we zeggen. Wij werken vanuit een gezamenlijk opgestelde visie waar we ons allemaal in kunnen vinden.

Ook wij leren iedere dag opnieuw!

Ons team bestaat uit:

Unit 1:

Groep 1:
Daisy Brouns
daisy.brouns@innovo.nl

Groep 2/3A:
Peggy Kollar
peggy.kollar@innovo.nl

Groep 2/3B:
Mijke Hoofs
mijke.hoofs@innovo.nl

Onderwijsondersteuner in unit 1:
Gytha Thomassen
gytha.thomassen@innovo.nl

Unit 2:

Groep 4:
Lucy Beekman
lucy.beekman@innovo.nl
Jennifer Hendriks
jennifer.hendriks@innovo.nl

Groep 5/6:
Esther Smeets
esther.smeets@innovo.nl

Groep 7/8:
Jamie Courtens
jamie.courtens@innovo.nl

Onderwijsondersteuners in unit 2
Monique Overbeek-Heijnen
monique.vanoverbeek@innovo.nl
Anke Haagmans
anke.haagmans@innovo.nl

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Door het tekort aan leerkrachten wordt de invulling van vervangingen steeds moeilijker. Soms kunnen we vervangingen intern meteen opvangen en merkt u hier weinig van. Binnen ons bestuur zijn clusters van scholen ingericht welke de vervanging zelf moeten organiseren  binnen hun cluster. Voor Het Avontuur betekent dit dat er binnen het cluster Zuid West Midden Limburg nauw wordt samengewerkt met bs. 't Keuningshöfke te Koningsbosch, bs. Swentibold te Born, bs. Triangel te Linne en bs. De Draaiende Wieken te Posterholt. 

Wanneer wij vervanging nodig hebben, volgen we onderstaande stappen:   

We zoeken naar interne oplossingen om voor de groepen zoveel mogelijk regulier onderwijs te waarborgen. Er wordt daarbij gekeken naar:

  • Welke leerkrachten ambulant zijn op de eigen school en eventueel ingezet kunnen worden; 
  • Extra inzet van parttimers door urenuitbreiding (indien mogelijk);
  • Inzet van onze onderwijsondersteuners, onder toezicht van een bevoegde leerkracht;
  • Inzet van (ambulant) personeel op een van scholen binnen ons cluster (indien mogelijk).                                                                                 

Op de eerste ziektedag stellen we alles in het werk om de opvang intern op te lossen. Voorgaande maatregelen houden ook in dat uw kind te maken kan krijgen met meerdere leerkrachten gedurende het ziekteverlof van de groepsleerkracht.

Helaas kan het ook voorkomen dat het niet mogelijk is om een groep op te vangen. Wanneer dit het geval is, ontvangt u de dag voorafgaand  uiterlijk om 17.00 uur hierover een bericht op ISY. Zo bent u nog in de gelegenheid om opvang te regelen voor de dag(en) erna. Zijn groepen genoodzaakt thuis te blijven dan zal er zo spoedig mogelijk worden overgeschakeld naar 'onderwijs op afstand'. 

Vervangingsproblemen worden altijd door school gemeld via www.lerarentekortisnu.nl conform  afspraak binnen het schoolbestuur. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de afgelopen twee schooljaren zijn we gestart met onderwijs anders organiseren waarbij de inzet van onderwijsondersteuners een bewuste keuze binnen de formatie is geworden. Binnen de school werken wij in units waarbij de leerlingen van de groepen 1, 2 en 3 unit 1 vormen en de leerlingen van de groepen 4 t/m 8 unit 2.
Binnen een unit werken leerkrachten en onderwijsondersteuners intensief samen. Daarnaast hebben wij de organisatie zo ingericht dat onze specialisten voor Taal/Lezen/Dyslexie en Gedrag en Rekenen gefaciliteerd worden om hun specialisme binnen de school vorm te geven.

In schooljaar 2023-2024 hebben we, naast de vakleerkracht muziek, met de financiële impuls van de NPO-gelden wederom gekozen voor de inzet van twee extra vakdocenten: Handvaardigheid/Tekenen en Bewegingsonderwijs. We hebben de organisatie van de lessen van de vakdocenten zo ingericht dat we onze specialisten in die tijd kunnen faciliteren om hun specialismen in te zetten ten behoeve van de schoolontwikkeling.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Al spelend komt het jonge kind de school binnen. Hierop aansluitend hebben veel activiteiten een onderzoekend/ontdekkend karakter. We besteden in deze fase van ontwikkeling veel aandacht aan het creëren van een uitdagende leeromgeving. Er is een verdeling gemaakt in de vakken maar in de praktijk lopen activiteiten in elkaar over aangezien er in deze groepen thematisch gewerkt wordt. Verwerking van de leerstof m.b.t. taal en/of rekenen vindt plaats in het werken met ontwikkelingsmaterialen tijdens de werkles. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De wettelijke opdracht is de onderwijstijd evenwichtig over de verschillende "vakken" te verdelen. Waar mogelijk worden "vakken" in samenhang gegeven. Zo kan een thema bij wereldoriëntatie leiden tot een onderwerp voor een teken- of handvaardigheidsactiviteit. De methode Nieuwsbegrip gebruikt de actualiteit om strategieën van begrijpend lezen aan de orde te stellen.

Het kan ook zijn dat we op basis van leerresultaten besluiten aan een bepaald vakgebied, bijvoorbeeld rekenen & wiskunde, gedurende een bepaalde periode school breed of in één of meerdere groepen extra tijd te besteden.

Link INNOVO website:

Verantwoording verplichte onderwijstijd 

Gronden voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is het School ondersteuningsprofiel?

Als we merken dat we kinderen niet meer de zorg kunnen bieden, die ze nodig hebben, zal er in overleg met de reeds ingeschakelde trajectbegeleiding een SBO of SO verwijzing bekeken worden.

Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke onderwijsbehoefte kan worden geplaatst op onze school. Elke aanmelding wordt expliciet beoordeeld. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal telkens een afweging gemaakt worden. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoefte en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Het gaat daarbij om de balans tussen de hulpvraag van het kind en de (on)mogelijkheden van onze school. Ook dient daarbij meegenomen te worden of externe hulp ingeschakeld kan worden. Bij elke aanmelding wordt gekeken naar een reeks aspecten. Wat vraagt het kind met betrekking tot:

  • Pedagogische aanpak;
  • Didactische aanpak;
  • Kennis en vaardigheden van het team;
  • Organisatie binnen de school en binnen de klas;
  • Materiële aspecten (gebouw, meubilair);
  • De positie van de medeleerlingen;
  • De rol van de ouders;
  • De externe ondersteuning.

Beschikbare ondersteuning extern:                                                                                                                                               

  • Logopedist;
  • Ergotherapeut;
  • Jeugdarts;
  • Schoolmaatschappelijk Werk PIW;
  • Clusterverbinder Passend Onderwijs (CPO) Innovo.    

Specialisaties leerkrachten:

  • Taal- /lees- en dyslexiespecialist;
  • Specialist meer-en hoogbegaafdheid;
  • Gedragsspecialist.                                                                                                                                                                      

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Met onze ambities voor schooljaar 2023-2024 willen we we onze leerlingen nog beter kunnen begeleiden:

1. Leerresultaten zijn passend bij de leerlingpopulatie

  • Analyse document INNOVO-Doorkijk 2.0;
  • Focus didactisch handelen: EDI-model/ vier sleutels / Vaardigheidsmeter;
  • Focus op Technisch en Begrijpend lezen.

2. Versterken van eigenaarschap van leerlingen: meer inzicht en verantwoordelijkheid voor eigen ontwikkeling en leren

  • Teamscholing kindgesprekken binnen cluster ZWML;
  • Kindgesprekken;
  • Leren zichtbaar maken effectieve feedback.

3. Er is binnen het cluster ZWML en op schoolniveau beleid op aanpak meer- en hoogbegaafde leerlingen

  • Inzet clusterwerkgroep HB;
  • Inzet specialist HB;
  • Plusaanbod Bs Het Avontuur/Swentibold.

4. Digitalisering in het kader van Onderwijs Anders Organiseren

  • Ontwikkelen van visie op de inzet van ICT die integraal past binnen ons onderwijs;
  • Coaching van leerkrachten.

5. Afstemming tussen leraar, ouder en leerling: een gouden driehoek

  • Inzet ouderpanel;
  • Leerlingenraad;
  • Ouder- Kind gesprekken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuterspeelzaal Ukkepuk, een van de locaties van Spelenderwijs, is gehuisvest in onze school. Kinderen zijn hier vanaf 2 jaar welkom en komen minimaal 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal. De openingstijden lopen parallel aan de  ochtendtijden van onze school. Er is een goede samenwerking tussen school en peuterspeelzaal en leerkrachten en pedagogisch medewerkers zijn op vaste momenten met elkaar in gesprek over onderwerpen als 'warme overdracht' van peuters naar groep 1, waarbij de pedagogisch medewerker met de leerkracht van groep 1 bespreekt welke onderwijsbehoefte de betreffende leerling heeft en welke ondersteuning dit van de leerkracht vraagt. Ander onderwerpen die besproken worden tijdens het gezamenlijk overleg zijn:

  • Planning van gezamenlijke thema's; 
  • Inzet van leerlingen uit de hogere groepen t.b.v. bijvoorbeeld een taalactiviteit voor de peuters;
  • Kijkochtenden van peuters in de kleutergroep;
  • Observatiesysteem en verslaglegging;
  • Methodieken.

Peuterspeelzaal Ukkepuk is geen VVE-peuterspeelzaal.

Terug naar boven