Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Een korte toelichting bij de verdeling van leerlingen:
- De leerlingen uit leerjaar 1 en 2 zijn heterogene groepen ingedeeld in de leeftijd 4 t/m 6 jaar.(verschillende leeftijden én verschillende niveaus)
- De leerlingen uit leerjaar 3 t/m 8 zijn ingedeeld in homogene groepen.
Deze tijden zijn gemiddelden. Leerkrachten plannen per vakgebied de doelen. Indien een bepaald doel bij benadering meer tijd nodig heeft dan zorgen wij ervoor dat wij dit inplannen. Dit doen wij om de mogelijkheid te benutten om af te stemmen in onderwijsbehoefte
Deze tijden zijn gemiddelden. Binnen het werkuur krijgen kinderen de ruimte meer tijd te besteden aan een vakgebied als dit wenselijk is. Dit doen wij om de mogelijkheid te benutten om af te stemmen in onderwijsbehoefte.
We gebruiken de volgende Methoden:
Lezen: VLL, Estafette, Nieuwsbegrip en Citotrainer
Taal: Staal
Rekenen: SemSom (groep 1 t/m 3)
Rekenen: Wereld in getallen 5 (groep 4 t/m 8)
Engelse Taal: Groove me
Wereldoriëntatie: Argus Clou
Schrijfvaardigheid: Pennenstreken
Studievaardigheden: Blits 2
SEL: Kwink!
Wij zorgen voor een eigentijds en passend onderwijscurriculum door:
* Een pedagogisch klimaat dat veilig, ondersteunend en uitdagend is;
* Een structureel aanbod gericht op sociaal emotioneel leren en sociale veiligheid;
* Een onderwijsconcept dat tegemoet komt aan de verschillende behoeftes van leerlingen;
* Een flexibel aanbod te realiseren binnen de leerlijnen door te werken vanuit leerjaaroverstijgende (EDI-)instructies;
* Summatieve en formatieve informatie te gebruiken om de vorderingen van leerlingen in kaart te brengen;
* De leerlingen te volgen in hun ontwikkeling middels de inzet van een rapportfolio;
* Naast de kernvakken ook een gericht lesaanbod te verzorgen t.a.v. cultuur en burgerschapsvorming;
* Een gestructureerde HGW-cyclus van leerlingenzorg te hanteren;
* Bewust bezig te zijn met voeding en beweging als Gezonde Basisschool (van de Toekomst).
Wij zijn in ontwikkeling om leerlingen zo passend mogelijk te bedienen in hun onderwijsbehoeften. Ook kinderen welke specifieke ondersteuning nodig hebben, zoals ondersteuning m.b.t. dyslexie, begaafdheid of op het gebied van sociale veiligheid en gedrag behoren tot deze groep leerlingen. Hiervoor hebben wij de expertise in huis en ontwikkelen wij deze continu door of zijn wij momenteel hierin aan het werk om deze te verwerven. Daarnaast bieden wij een verhelderend zicht op de ontwikkeling van de leerlingen d.m.v. de inzet van rapportfolio's en zijn we hierin volop in ontwikkeling. Dit zodat er ook voor ouders een heldere en transparante manier van communiceren ontstaat, waarin we samen kunnen optrekken om de ondersteuning voor het kind zo optimaal mogelijk af te stemmen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met het oog op het toekomstige IKC zoekt de school de verbinding met Peuterspeelzaal en Kinderdagverblijf. Om de onderwijsresultaten te verhogen, gaan wij per schooljaar 2023-2024 gebruik maken van:
- Voor rekenen: de methode Semsom voor rekenen in leerjaar 1 t/m 3, Wereld In Getallen 5 voor leerjaar 4 t/m 8
- Voor taal: de methode Staal voor leerjaar 4 t/m 8
Daarnaast verstevigen wij ons beleidsplan voor Cultuur en Burgerschap, waarbij wij de verbinding met de directe omgeving blijven zoeken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.