Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Voor schooljaar 2024 - 2025 hebben wij 10 groepen.
Deze zijn als volgt ingedeeld:
- Startklas - juf Claar, juf Natascha (onderwijsassistent), juf Miranda (Radar) & juf Monique (Xonar)
- Groep 1 - juf Debby & juf Natascha
- Groep 2 - juf Kim & juf Nancy
- Ondersteuning groep 1 & 2 - juf Elma
- Groep 3A - juf Nadine & juf Inge
- Groep 3B - juf Juliënne
- Groep 4 - juf Kirsten
- Groep 5 - juf Sue & juf Annemiek
- Groep 6 - juf Wendy
- Ondersteuning groep 4 t/m 6 - juf Michelle
- Groep 7 - juf Tessa & juf Lèneke
- Groep 8 - Meester Joey
- Ondersteuning groep 7 en 8 - meester Bas
Muziekles; Meer Harmonie in de Samenleving
De school doet mee aan het programma Meer Harmonie in de Samenleving en streeft ernaar een rijke leeromgeving te bieden waarin alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Door muzikale ontwikkeling te integreren in ons curriculum bevorderen we culturele participatie, inclusie, welbevinden, socialisatie en burgerschap. We streven ernaar om een inspirerende omgeving te creëren waarin alle leerlingen de mogelijkheid hebben om hun muzikale talenten te ontdekken en te ontwikkelen, en waarin ze kunnen groeien als individuen en actieve deelnemers in de samenleving. Het programma Meer Harmonie in de Samenleving zorgt voor een structurele wekelijks aangeboden doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 vormgegeven door een gekwalificeerde vakdocent en/of eigen docenten van de school. Op onze school geeft juf Marjolein les op elke maandag aan de groepen 1 t/m 8.
Passend Primair onderwijs in Zuid-Limburg Het realiseren van Passend Onderwijs binnen MOVARE gebeurt vanuit de Regiovisie Onderwijskaart PO Zuid-Limburg. Deze visie is ‘inclusief onderwijs thuisnabij’ en ‘regulier waar het kan en speciaal waar het moet’.
Hoe dragen wij hier aan bij?
In elke bouw is er een extra schil van ondersteuning gerealiseerd. Bij Meander bepalen de leerkrachten zelf waar de extra onderwijsondersteuning nodig is en hoe de beschikbare capaciteit het beste kan worden ingezet.Vanaf het schooljaar 2019-2020 is er een startklas op onze locatie gesitueerd. Hierin wordt er gedurende een jaar gewerkt aan persoonlijke doelen van kinderen en is er samenwerking/afstemming tussen onderwijs en zorg. We verwijzen u graag naar de businesscase Startklassen voor meer informatie.
Daarnaast kent onze school een samenwerking met de externe zorgpartners Xonar en Radar.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school heeft voor de komende vier jaar verbeterthema’s vastgesteld. De volgende verbeterthema's hebben o.a. te maken met het begeleiden van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften:
- Op onze school breiden wij de zorgreikwijdte uit, onder andere op het gebied van gedrag.
- Op onze school hebben wij een gericht aanbod voor de meer- en (hoog)begaafde leerlingen.
- We hebben een integrale samenwerking gerealiseerd met de IKC-partners.
De school werkt met bovenstaande organisaties nauw samen. Bij alle kinderen vindt er een warme overdracht plaats. Dat wil zeggen dat wij samen met zowel de peuteropvang als de kinderopvang en de ouders een gesprek hebben over de ontwikkeling van het kind. De leidsters van de peuterspeelzaal hebben regelmatig overleg met de leerkrachten van de groepen 1 en er worden een paar keer per jaar gezamenlijke momenten georganiseerd.
In de groepen 1 en 2 werken de leerkrachten en onderwijsassistenten met de methode Onderbouwd. Het speels, bewust en doelgericht stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen vormt de basis van Onderbouwd. Een goed doordachte en wetenschappelijk onderbouwde kleutermethode die zorgt voor de nodige prikkels, een belangrijke voorwaarde voor het leren.
Bij Onderbouwd wordt uitdagend ontwikkelingsmateriaal doelbewust ingezet.
Bij jonge kinderen bestaat er een duidelijke verhouding tussen spelen en het opdoen van kennis. Door middel van het spelen van een spel kan een kind bepaalde leerdoelen behalen. Het zorgt ervoor dat kleuters op een ontspannen manier kennis opdoen die zij in een later stadium nodig hebben om de leerstof te kunnen begrijpen. Grondbeginselen van taal, rekenen en schrijven zijn zo eenvoudig aan te leren. Het doelbewust inzetten van uitdagend ontwikkelingsmateriaal is daarbij belangrijk. Want als je met het juiste materiaal aansluit bij de behoefte aan spelend leren, zorg je ervoor dat ze al handelend hun doelen behalen! Onderbouwd maakt spelenderwijs leren mogelijk door de inzet van het leerpakket, de bijbehorende handpoppen en ontwikkelingsmateriaal. De handpop zorgt voor een verrassend eenvoudige prikkel en biedt het kind een veilig gevoel. Elke handpop is gekoppeld aan een leerdoel. Het doel komt tot leven en krijgt betekenis voor het kind. Als kinderen de spannende avonturen met de handpop hebben gehad, geeft de juf les over het doel. Dit doet zij aan de hand van de leerkaarten in het Onderbouwd leerpakket. Door te werken met ontwikkelingsmateriaal wordt het doel tastbaar gemaakt.