RK BS De Caleidoscoop

Essenstraat 1 6444 CL Brunssum

Schoolfoto van RK BS De Caleidoscoop

Het team

Toelichting van de school

Op basisschool De Caleidoscoop is er een mix tussen jong en oud personeel. Daarbij valt op dat het grootste gedeelte (75,7%) tussen de 35 en 55 jaar is. Binnen Movare staat mobiliteit hoog in het vaandel. Dit maakt dat verschillende collega's de keus maken om elders te werken binnen het scholenbestand van Movare en tegelijkertijd verschijnen er jaarlijks nieuwe gezichten op onze werkvloer. Hierdoor is er dynamisch een  personeelsbestand.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We maken onderscheid in ziekteverlof en regulier verlof:

Ziekteverlof: • plotseling • kortdurend • langdurig

Regulier verlof: • (kort) buitengewoon verlof • zwangerschapsverlof • ouderschapsverlof • Duurzame inzetbaarheid

Procedure ziektevervanging:

1ste stap:

Leerkrachten dragen zorg voor een geordende klassenmap met: • een duidelijke plattegrond • een makkelijk te vinden lesrooster • een bijgehouden dag/weekprogramma • een goede bereikbaarheid van de materialen, handleidingen en schriften • een noodpakket (programma bij plotselinge afwezigheid/calamiteiten) 

2de stap:

Leerkrachten dragen zorg voor een juiste afmelding wegens ziekte of afwezigheid • liefst een dag van te voren bij één van de directieleden (dus niet bij collega’s of de conciërge of onderwijsassistente ziek melden) • leerkracht geeft aan hoe lang het (ziekte)-verzuim vermoedelijk gaat duren • de zieke leerkracht geeft zelf een dag van tevoren aan dat hij weer kan beginnen. (daarnaast informeert de directie ook zelf belangstellend naar het ziekteverloop).

3de stap:

Directie schat in/beoordeelt hoe lang de vervanging noodzakelijk is

4de stap:

Directie zorgt voor een oplossing van de vervanging en hanteert daarbij een vaste volgorde:

• externe vervangers benaderen vanuit de invallerspool van Clooser • interne vervangers benaderen zoeken binnen de parttime leerkrachten van de eigen school: - 1e duo-partner (indien parttime leerkracht ziek is) - 2e andere parttimer. • wisselen van werkzaamheden vaste teamleden gedurende korte periode verplaatsen van leerkrachten (bijv. leerkracht van groep 3/4 met bovenbouwcapaciteiten uit de eigen groep halen en in bovenbouw inzetten) • ruilen van dagen • verdelen van de groep over de andere groepen voor maximaal één dag of dagdeel (noodoplossing) • taakrealisatie van intern begeleider en adjunct-directeur verschuiven voor een te bepalen maximaal aantal dagen wisselen (dus niet laten vervallen) de adjunct directeuren is zoveel mogelijk, maar niet principieel, vrijgesteld van ziekte vervangingstaken. Teveel invallen kan leiden tot managementproblemen

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In Brunssum heeft 8,2 procent van de kinderen van 5 en 6 jaar overgewicht, zo blijkt uit cijfers van de GGD.  De gemeente Brunssum investeert in een  gezondere leefstijl voor jongeren, onder meer in het programma ‘Brunssum in actie’. Het doel van ‘Brunssum in actie’ is om kinderen, en hun ouders, alles te leren over bewegen en gezond eten. Die kennis wordt dan in praktijk gebracht door het aanbieden van bewegingsactiviteiten. Daarnaast worden onze gymlessen gegeven door een vakleerkracht Lichamelijke opvoeding die tevens tussenschoolse spelactiviteiten organiseert en coördineert.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Door de invoering 'Passend Onderwijs' is het wettelijk verplicht dat iedere school beschikt over een actueel schoolondersteuningsprofiel. In een ondersteuningsprofiel beschrijft een school de mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen. Hierdoor worden gegevens opgenomen die direct en indirect betrekking hebben op de mogelijkheden van de school; gericht op het bieden van hulp aan leerlingen. (met name leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften). Met het ondersteuningsprofiel proberen wij als school helder te krijgen welke zorg we kunnen bieden, waar onze expertise ligt en op welke punten wij ons verder kunnen ontwikkelen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Team BS De Caleidoscoop volgt de cursus EDI waardoor we nog betere instructie kunnen geven.

Eén leerkracht volgt de opleiding tot rekenspecialist.

De lessen meer- en hoogbegaafdheid krijgen een blijvend en structureel karakter.

Portfoliogesprekken zullen het eigenaarschap bij de leerlingen vergroten.

De coach VVE zal ook in de groepen 1 en 2 ingezet gaan worden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven