basisschool Titus Brandsma

De Gasperistraat 5 6441 JJ Brunssum

  • Schoolfoto van basisschool Titus Brandsma
  • Schoolfoto van basisschool Titus Brandsma
  • Schoolfoto van basisschool Titus Brandsma
  • foto's LOO-TV
  • foto's LOO-TV

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlingen worden constant gevolgd door observaties van leerkrachten en intern begeleider. Om snel en regelmatig op de hoogte te blijven van de vorderingen van elke leerling is het nuttig toetsen af te nemen. Naast de toetsen die er zijn binnen de methode (taal, lezen, rekenen en dergelijke) zijn er ook toetsen die niet methode gebonden zijn. Deze toetsen zijn o.a. afkomstig van Cito Leerling in Beeld. Deze toetsen moeten op een vastgesteld moment afgenomen worden. We bieden ouders de mogelijkheid om resultaten van deze toetsen met ons te bespreken. De combinatie van observaties, methode gebonden toetsen en de niet methode gebonden toetsen resulteren in een groepsplan. Dit wordt ook besproken in groepsbesprekingen en leerlingbespreking en met de intern begeleider (handelingsgericht werken).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ieder kind is uniek. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Om de kinderen zoveel mogelijk kansen te kunnen bieden, proberen we veel tijd te besteden aan een goed pedagogisch klimaat dat voor alle leerlingen ondersteunend en uitdagend is. Ons pedagogisch klimaat is gerelateerd aan ons huidig pedagogisch beleid en visie op de maatschappij. Binnen onze school worden de gezamenlijke normen en waarden van de Titus Brandsmaschool schoolbreed uitgedragen. In onze visie over de huidige en toekomstige maatschappij zien wij een grote vraag naar zelfstandig denkende mensen. Binnen deze maatschappij vraagt men een hoog ontwikkeld kritisch bewustzijn van mensen en een democratische manier van omgaan met elkaar. Op onze school zijn alle kinderen welkom. Competenties ontwikkelen, leren verantwoordelijkheid dragen, zelfstandigheid, onafhankelijk leren denken, samenwerken en zorg voor elkaar, dragen bij aan een respectvolle omgang met elkaar. Zo willen wij samen bouwen aan een wereld waarin verdraagzaamheid een waardering is voor de eigenheid van iedereen. Doordat wij onze leerlingen vanuit echte situaties sociaal gedrag aanleren, is er op ieder moment van de dag aandacht voor een prettig klimaat. Het ontdekken van de eigen kwaliteiten staat centraal in onze opvoedkundige visie, evenals het trots zijn op wie je bent en wat je kunt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • relatie
  • competentie
  • autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven