basisschool Titus Brandsma

De Gasperistraat 5 6441 JJ Brunssum

  • Schoolfoto van basisschool Titus Brandsma
  • Schoolfoto van basisschool Titus Brandsma
  • Schoolfoto van basisschool Titus Brandsma
  • foto's LOO-TV
  • foto's LOO-TV

Het team

Toelichting van de school

Het team van basisschool Titus Brandsma beschikt over een goede mix van jong en oud én man en vrouw. Ons team kenmerkt zich door de vele full-timers.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We maken onderscheid in ziekteverlof en regulier verlof. Bij regulier verlof (bijvoorbeeld ouderschapsverlof, zwangerschapsverlof of kort buitengewoon verlof) zal de leerkracht in kwestie dit tijdig aangeven. Bij ziekteverlof zal de leerkracht zich (bij voorkeur een dag van tevoren) ziek melden bij de directie. Onze school heeft in samenwerking met bs Caleidoscoop, bs Opstap en bs de Trampoline een aantal leerkrachten die de vervanging bij ziekteverlof invullen voor deze scholen. Indien daar niemand meer van beschikbaar is, zal er naar een andere passende oplossing worden gezocht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De thuisgroep

Aan het begin van de ochtend verzamelen de kinderen zich in hun eigen thuisgroep, zodat aan- of afwezigheid van leerlingen direct wordt opgemerkt door de thuisgroepleerkracht. Tijdens de dagopening in de thuisgroep bespreken de kinderen de dingen die zij hebben meegemaakt, nieuws- en gevoels-onderwerpen, het thema van waaruit gewerkt wordt of een onderwerp dat door de leerkracht wordt ingebracht. Er wordt verteld hoe de dag eruit zal gaan zien. Er zijn 7 thuisgroepen. Eén thuisgroep in de onderbouw (groep 1-2), drie thuisgroepen in de middenbouw (jaargroepen 3, 4 en 5 gecombineerd) en drie thuisgroepen in de bovenbouw (jaargroepen 6, 7 en 8 gecombineerd). Elke thuisgroep heeft een eigen leerkracht. De thuisgroepen zijn zoveel mogelijk evenredig samengesteld. De thuisgroep heeft een eigen lokaal waar de basis ligt en de kinderen de meeste tijd doorbrengen. Ze komen hier bij elkaar en hebben het grootste gedeelte van de dag les in dit lokaal. De thuisgroepleerkracht is de directe coach, mentor en begeleider voor de kinderen. Hij of zij volgt de ontwikkeling van de kinderen en is het eerste aanspreekpunt voor ouder(s)/verzorger(s).

Leerstofaanbod

Binnen het dagritme komen alle vakgebieden aan bod. Denk hierbij aan rekenen, taal, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Na het bespreken van de dag in de thuisgroep staat er een rekenronde op het programma. Ieder kind rekent minimaal 1 uur per dag op eigen differentiatieniveau. Binnen de rekenronde wordt gebruik gemaakt van de rekenmethode ‘Getal en Ruimte Junior’ en de extra rekenaanpak ‘Met Sprongen Vooruit’. Ook tijdens taal werken de kinderen binnen een verplicht leerstofaanbod op hun eigen ontwikkelings- en leerniveau. Wij maken daarbij gebruik van de methodes ‘Onderbouwd’ (groep 1 en 2), ‘Veilig Leren Lezen’ (groep 3), ‘Staal (groep 4-8) en ‘Kidsweek’ voor begrijpend lezen (groep 6-8). Daarnaast is er eenmaal in de week ruimte voor studievaardigheden.   Kinderen die minder uit zichzelf tot leren komen bij rekenen, lezen, schrijven en spellen en ook meer ondersteuning nodig hebben op deze vak- en vormingsgebieden krijgen extra tijd en aandacht tijdens “stoei- en groeitijd”. Wij werken in deze gevallen met een gestructureerd programma als waarborg voor een gedegen reken-, lees-, schrijf- én spellingaanbod. Kinderen worden in dit geval voor deze vakgebieden waar nodig extra begeleid.

Opeduca

Zaakvakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, burgerschap, natuurkunde worden gevangen binnen Opeduca. Binnen Opeduca werken we met 4 hoofdthema’s: water, bouwen, energie en voeding. In deze thema’s komen de kerndoelen en doorlopende leerlijnen voor wereldoriëntatie (inclusief techniekonderwijs) aan bod. Ook besteden we aandacht aan burgerschap. Schooljaar 2023-2024 heeft het hoofdthema ‘water’. We starten elk schooljaar met een centrale mindmap rondom het hoofdthema. Gedurende het schooljaar wordt deze aangevuld met informatie uit de grej (workshops) en kennisvluchten (onderzoekend leren). De kennisvluchten starten elke keer met een grej. Een grej is een korte les/workshop over een onderwerp binnen het hoofdthema. Voorafgaand aan de grej krijgen de leerlingen een raadsel mee naar huis. Zo kunnen de kinderen eerst zelf onderzoeken wat het onderwerp is van de eerstvolgende les. De kinderen gaan vanuit nieuwsgierigheid onder leiding van hun coach in kleine groepjes op onderzoek uit.  Binnen Opeduca worden ook andere kennispartners uit onze regio betrokken bij de thema’s. Met behulp van b.v. een expert in school of een leeruitstap buiten de school kunnen wij kinderen zodoende helpen met het onderzoeken en beantwoorden van hun eigen leervragen.  

Portfolio

Op de Titus Brandsmaschool krijgen de leerlingen geen traditioneel rapport met beoordelingen. In plaats van een rapport hebben alle leerlingen een eigen leerlingportfolio. Het portfolio is een bewaarmap waarin kinderen stukken verzamelen om aan te tonen waarin ze zijn gegroeid en wat ze hebben geleerd. Denk hierbij aan: leer- en ontwikkelingslijnen, resultaten zoals methodetoetsen en scores CITO leerling in beeld (Cito-LIB). Ook worden in het portfolio zaken verzameld waar kinderen trots op zijn, zoals: werkstukken, diploma’s, verslagen of foto’s van een presentatie. Het portfolio gaat geregeld mee naar huis om ouders/verzorgers mee te nemen in de ontwikkeling van hun kind. Door het jaar heen voeren kinderen met enige regelmaat portfoliogesprekken met de thuisgroepleerkracht. Tijdens het portfoliogesprek bespreekt het kind aan de hand van het portfolio zijn ontwikkeling en stelt samen met de thuisgroepleerkracht nieuwe doelen op voor een periode.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleuterbouw werken wij thematisch. Binnen de thema's worden de vakken geïntegreerd. Via spel, hoeken en kring komen de leerlingen voortdurend gericht met een opbouwend aanbod in contact. De leerkracht volgt het kind in zijn ontwikkeling met behulp van ParnasSys leerlijn 3-7 jaar. Daarbij maken wij gebruik van de methode ‘Onderbouwd’.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De school kiest voor methoden die dekkend zijn voor de kerndoelen. Wij gebruiken hiervoor de volgende methoden:

•    Rekenen/wiskunde: Getal en ruimte junior 

•    Nederlandse taal: Staal

•    Spelling: Staal

•    Aanvankelijk lezen: Veilig Leren Lezen (KIM versie)

•    Begrijpend lezen: Kidsweek

•    Schrijven: Schrijven in de basisschool

•    Studievaardigheden: Blits

•    Wereldoriëntatie: Opeduca

•    Sociaal-emotioneel & burgerschapsonderwijs: Kwink

•    Engels: Groove me

•    Verkeer: Rondje verkeer (VVN) & VVN verkeersmethode

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In principe is ieder kind welkom, zolang de leerkracht van nu en in de toekomst het aan kan. Dat laatste wordt grotendeels bepaald door de reeds aanwezige complexiteit in de groep, de groepsgrootte in relatie tot de ruimte in het lokaal en de bij het kind behorende extra ondersteuning.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het kader van passend onderwijs en het denken in oplossingen om leerlingen met verschillende en mogelijk complexere ondersteuningsbehoeften, waar mogelijk regulier onderwijs te laten volgen en niet door te verwijzen naar het Speciaal (basis)Onderwijs, is er 3 jaar geleden de startklas in het leven geroepen. Een initiatief waarbij kinderen die na de peuterperiode nog niet startklaar zijn voor het ‘reguliere’ basisonderwijs, intensieve ondersteuning en begeleiding krijgen geboden door een combinatie van onderwijs en zorg. Met behulp van deze werkwijze wordt deze kinderen een betere kans geboden op een succesvolle start in het reguliere basisonderwijs. De startklas is binnen het Cluster van Brunssumse/Beekdaelse scholen gesitueerd op ABbs. Meander. Als op de voorschool twijfels zijn of een leerling met succes kan starten in een reguliere groep van de basisschool wordt er een voorschools knooppunt georganiseerd. In dit traject wordt de moederschool( de school van de keuze van de ouders waar het kind regulier onderwijs zou gaan volgen) al van meet af aan meegenomen in het overleg en de besluitvorming. Mocht het kind eerst naar de startklas gaan, dan blijft  de moederschool betrokken tijdens de periode van maximaal één jaar dat een kind in de startklas verblijft. De moederschool is eigenaar én eerstverantwoordelijke voor het onderwijs aan desbetreffend kind. Zodra blijkt dat het kind er klaar voor is om terug te vloeien naar de moederschool, welke inmiddels klaar is om de benodigde zorg en ondersteuning over te nemen en toe te passen binnen hun geboden onderwijs, wordt dit geeffectueerd. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met BSO Humankind en peuterspeelzaal Pluk. Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.

Terug naar boven