Basisschool Sint Franciscus

Wijenweg 143 d 6446 AK Brunssum

  • Vooringang voor bezoekers, deur aan de rechterkant.
Leerlingen betreden de school via de speelplaats (zwarte poort rechts naast het gebouw).
  • Kringopstelling en digitaal schoolbord ondersteunen het lesgeven op 3 niveaus.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij nemen vanaf schooljaar 2018-2019 de eindtoets van Route 8 af. Wij kiezen voor deze toets vanwege het adaptieve karakter. De opgaven worden aangepast aan het niveau van de leerling o.b.v. zijn/haar antwoorden. Zo verloopt de toetsafname prettiger voor de leerling en kan er een passender resultaat behaald worden.

De Onderwijsinspectie kijkt voor de eindresultaten naar gemiddeldes van 3 schooljaren. Wij kijken zelf per jaar en per vak.

  1. In schooljaar 19-20 is de Eindtoets komen te vervallen wegens Corona.
  2. In schooljaar 20-21 hebben we bijna alle referentieniveaus behaald; alleen het hogere streefniveau 1S van rekenen behaalden te weinig leerlingen. Daar is destijds een actieplan voor opgezet met goed resultaat.
  3. In schooljaar 2021-2022 zijn de referentieniveaus ruimschoots behaald, ALLE leerlingen behaalden op elk vakgebied het basisniveau (1F). Ruim voldoende leerlingen hebben de hogere streefniveaus (2F en 1S) behaald. Hierbij lagen de percentages ver boven de signaleringswaarde en boven de landelijke gemiddeldes voor onze populatie.
  4. Vorig schooljaar (2022-2023) hebben we de referentieniveaus voor lezen en taal behaald, zowel op basisniveau (1F) als het hogere streefniveau (2F). Voldoende leerlingen hebben het basisniveau voor rekenen behaald maar te weinig leerlingen behaalde het streefniveau (1S) voor rekenen. Dit lag precies op de signaalwaarde. Het spreekt voor zich dat we hier aandacht aan besteden, zie 2.4 'kwaliteitszorg en schoolplan' en het schooljaarplan waarin interventies t.a.v. rekenen zijn opgenomen.
    Op het hogere streefniveau van lezen hebben we een supergoed resultaat behaald: bijna driekwart van onze leerlingen heeft dit behaald. Ons schoolgemiddelde ligt boven het landelijk gemiddelde voor onze populatie.

In onderstaande staafdiagrammen worden de percentages per niveau (basis/fundamenteel of streef) gemiddeld over alle vakken (rekenen, taal en lezen) en 3 schooljaren. Hier ziet u dat het percentage leerlingen op het basisniveau (1F) boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen liggen en ruim boven de signaalwaarde. Het percentage leerlingen op het streefniveau (2F en 1S) ligt rond het gemiddelde van vergelijkbare scholen en ook ruim boven de signaalwaarde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten met de toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem. De toetsen worden in groep 3 t/m 8 halverwege en aan het eind van het schooljaar afgenomen. In schooljaar 23-24 gaan we over op de nieuwe versie van het leerlingvolgsysteem van Cito, genaamd leerling in beeld (LiB). Dit is meer gericht op het zichtbaar maken van groei en ontwikkeling.
Vanaf schooljaar 21-22 nemen we geen Citotoetsen meer af in de kleutergroepen. De vaardigheden van deze jonge leerlingen worden in kaart gebracht met observatielessen van Onderbouwd en indien nodig aangevuld met aanvullende testen (leesvoorwaarden, rekenvoorwaarden).

Leerlingen worden ondersteund in het behalen van deze tussenresultaten door in de eerste plaats een veilig en prettig schoolklimaat te bieden waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en goede lessen te geven. De lessen krijgen vorm met de 4 sleutels voor een effectieve les (slim lesgeven) binnen het directe instructiemodel, waarbij we op 3 niveaus differentiëren.
Tevens wordt er gewerkt met het stellen van groepsdoelen en individuele doelen met de leerlingen. Hierdoor neemt de betrokkenheid en het eigenaarschap van leerlingen toe. Ze krijgen zicht op hoe ze leren of nog beter kunnen leren doordat de leerkracht met de leerlingen reflecteert op het leerproces en de doelen. Dit gebeurt o.a. aan het eind van de les en tijdens individuele kindgesprekken.
Vanaf schooljaar 22-23 is daar een verdieping aan toegevoegd met formatief handelen, zie hoofdstuk 3.1. (extra ondersteuning van leerlingen).

Daarnaast wordt ook door de leerkrachten gereflecteerd en geëvalueerd, bijvoorbeeld aan het eind van een blok m.b.v. de methode gebonden toetsen. De leerkracht gebruikt deze informatie om het volgende blok voor te bereiden en stemt zo af op wat de groep en individuele leerlingen nodig hebben zodat alle leerlingen succeservaringen opdoen.
De intern begeleider brengt de beheersing van de leerdoelen per groep in kaart met tweemaandelijkse effectmetingen (schoolbeeld). Groepsleerkrachten informeren de intern begeleider per blok over de resultaten van hun groep. Leerkracht en intern begeleider kijken samen naar de behaalde resultaten op methode gebonden toetsen en de vormgeving van het onderwijsleerproces (welke keuzes zijn gemaakt en werkt dat?). Deze waardevolle informatie wordt meegenomen in de voorbereiding en het aanbod van de nieuwe leerstof (thema- of blokvoorbereiding).

Tijdens voortgangscontrolebespreking (VCB) en vergaderingen wordt hier ook naar gekeken in teamverband. Door leerkrachten wordt een vorderingenanalyse gemaakt waarin resultaten op groepsniveau worden geanalyseerd. Door het MT (directie en IB'er) wordt een schoolzelfevaluatie opgesteld. Deze richt zich op trends en analyses op schoolniveau. Op basis hiervan worden interventies ter verbetering van het onderwijs opgesteld op school- en groepsniveau.
In schooljaar 20-21 is de schoolzelfevaluatie uitgebreider gemaakt; een schoolscan op 4 domeinen op school-, groeps- en leerlingniveau. Dit om de juiste interventies te kunnen bepalen voor het Nationaal Programma Onderwijs, zie hoofdstuk 2.4.
Vanaf schooljaar 21-22 stellen we een brede schoolzelfevaluatie op, o.b.v. 4 onderzoeksvragen: leren leerlingen genoeg? krijgen ze goed les? voelen ze zich veilig? krijgen ze een rijk en passend aanbod?

De overgang van leerlingen van groep 2 naar groep 3.

In groep 3 beginnen de kinderen met het aanvankelijk leesproces, rekenen en schrijven. Een grote, belangrijke stap voor de kinderen, waar ze natuurlijk ook aan toe moeten zijn. In groep 2 wordt hier heel nadrukkelijk spelenderwijs aan gewerkt op allerlei manieren. Denk aan voorbereidende schrijfoefeningen, rijmen, klanken herkennen, ordenen en tellen (getalbegrip) om te zorgen dat de taal/lees- en rekenvoorwaarden beheerst zijn.
Het kind moet echter vooral ook, op sociaal-emotioneel gebied, aan groep 3 toe zijn. Daarom leert het kind samenwerken, concentratie vasthouden, taakgericht werken, zelfstandig taken uitvoeren, enzovoort. Al deze aspecten worden in overweging genomen om een zo verantwoord mogelijke keuze voor uw kind te kunnen maken. Hetzij een overgang naar groep 3 of een beargumenteerde keuze voor kleuterverlenging in groep 2. Na overleg met de ouders beslist de school of doubleren wenselijk is voor de leerling en dit een duidelijke meerwaarde zal hebben voor de verdere schoolloopbaan. 

De overgang van leerlingen van groep 3 t/m 8.

Bij de keuze voor een overgang of een doublure kijken we niet uitsluitend naar de resultaten op kennisgebieden (methodegebonden / methode onafhankelijke toetsen), maar ook naar het sociaal-emotioneel functioneren van een leerling (b.v. welbevinden, faalangst). Daarnaast wordt gebruik gemaakt van gegevens van externen en ouders. Na overleg met de ouders beslist de school of doubleren wenselijk is voor de leerling en dit een duidelijke meerwaarde zal hebben voor de verdere schoolloopbaan. Het beleid t.a.v. de overgang van groep 2 naar 3 en de procedure rondom doublure groepen 3 tot en met 8 ligt vast in de kwaliteitskaart vertragen/versnellen (voorheen in het handboek Zorg) en wordt jaarlijks geëvalueerd.


Begeleiding naar SO en SBO

Ouders en leerlingen worden begeleid indien overstappen naar speciaal onderwijs (SO) of een speciale school voorbasisonderwijs (SBO) wenselijk of noodzakelijk is. Dit is een traject waarin ouders in een vroeg stadium betrokken worden. In overleg met de trajectbegeleider en evt. externe instanties die betrokken zijn, wordt gekeken naar optimale aansluiting bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Dit wordt georganiseerd middels ronde tafel overleggen, de zogenaamde RTO’s en multidisciplinaire overleggen (MDO’s). Een kijkje nemen op het SO of SBO behoort ook tot de mogelijkheden. Om terecht te kunnen in het SO of SBO heeft de leerling een toelaatbaarheidsverklaring van het Samenwerkingsverband nodig. In het RTO toelating kijken we samen (ouders, school, externen, SO/SBO) naar welke school het beste past bij de specifieke onderwijsbehoefte van de leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kansrijk adviseren
In 2020-2021 en 2021-2022 is de Eindtoets doorgegaan. Leerlingen hebben mogelijk last gehad van twee periodes onderwijs op afstand tijdens de lockdown (i.v.m. maatregelen Covid19) en konden op de Eindtoets misschien niet alles laten zien wat ze in hun mars hebben. Om leerlingen toch het juiste advies te geven en een onderadvies te voorkomen zijn er in 2021 afspraken gemaakt tussen PO en VO over kansrijk adviseren, kansrijk plaatsen en kansrijk begeleiden. Bovendien heeft het ministerie van OCW basisscholen gevraagd om net als in 2021 ‘kansrijk’ te adviseren. De minister vindt het belangrijk dat leerlingen het voordeel van de twijfel krijgen en op de plek terecht komen die het beste past bij hun capaciteiten, ontwikkeling en interesses.

Landelijke aanpassing: doorstroomtoets i.p.v. eindtoets
Het ministerie van OCW heeft een aanpassing doorgevoerd t.a.v. de eindtoets. In schooljaar 23-24 wordt dit de doorstroomtoets. Deze zal iets eerder in het schooljaar worden afgenomen, in februari (i.p.v. in april/mei). Hierdoor verandert het tijdpad. Ouders van leerlingen van groep 8 worden aan het begin van het schooljaar hierover geïnformeerd.

Adviesproces
We bespreken uitvoerig de kansen en mogelijkheden van leerlingen in een breed adviesteam. Dit adviesteam bestaat uit de: directeur, intern begeleider, leerkrachten en onderwijsondersteuners van unit 3 (groep 7/8). Om tot een weloverwogen advies te komen kijken we naar het leerlingvolgsysteem van Cito (met name naar resultaten van de vakken begrijpend lezen en rekenen maar ook technisch lezen en spelling in groep 6, 7 en 8), functioneren van de leerling in de klas (resultaten methodegebonden toetsen, mate van instructieafhankelijk zijn, executieve functies waaronder taak- en werkhouding).

Tijdpad
Eind groep 6 ontvangen leerlingen een voorzichtig advies VO.
Eind groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig (oftewel voorgenomen) advies VO.
Midden groep 8 (rond februari) ontvangen leerlingen een definitief advies VO.
Waarschijnlijk wijzigt dit tijdpad n.a.v. het invoeren van de doorstroomtoets door OCW.

Heroverwegen adviezen
Indien er sprake is van een hoger resultaat op de Eindtoets dan het definitieve advies heroverwegen we de adviezen van deze leerlingen. Dit houdt in dat het adviesteam in alle gevallen deze leerlingen opnieuw bespreekt. Dit kan leiden tot een aangepast (hoger) advies maar hoeft niet het geval te zijn. In schooljaar 21-22 is in bijna alle gevallen het advies naar boven bijgesteld, na gezamenlijke heroverweging.

Bezwaarprocedure (in ontwikkeling)
De onderwijsinspectie adviseert scholen om een bezwaarprocedure t.a.v. schooladviezen op te stellen. Deze is er binnen onze onderwijsstichting INNOVO en/of onze school nog niet (ouders kunnen nu enkel aangeven 'niet akoord', en dit is voor het VO zichtbaar).
In de tussentijd kunt u zich melden bij de schoolcontactpersoon van onze school, juf Melissa Willers, indien u bezwaar zou willen maken tegen het gegeven definitieve schooladvies VO aan uw zoon/dochter. Op basis van advies van deze schoolcontactpersoon is het een optie om een onafhankelijke persoon inschakelen (bijvoorbeeld de orthopedagoog die aan ons cluster verbonden is als CPO'er of contactpersoon VO) om de casus te bekijken en aan te geven welk advies hij/zij passend vindt. We hopen u zo voldoende gelegenheid te geven om bezwaar te maken.

Uitgebreide informatie over het adviesproces staat in onze kwaliteitskaart PO-VO. U kunt dit bij de directie of intern begeleider opvragen.

De schooladviezen voor 21-22 staan in het overzicht dat Vensters PO genereerd. 
De schooladviezen van 22-23 zijn nog niet zichtbaar, vandaar onze eigen opsomming (schooladvies en percentage):

  • Vmbo-basis 8%
  • Vmbo-basis/kader 0% 
  • Vmbo-kader 0%
  • Vmbo-kader/TL 16%
  • Vmbo-TL 20%
  • Vmbo-TL/HAVO 12%
  • HAVO 16%
  • HAVO/VWO 8%
  • VWO 20%
  • Onbekend 0%
  • TOTAAL 100%
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze slogan begint met: 'Voel je als een vis in het water'... Het welbevinden van leerlingen staat dus voorop. Dit is een belangrijke voorwaarde om te komen tot sociale ontwikkeling en leren. Op onze school zorgen we ervoor dat alle leerlingen zich als een vis in het water voelen middels School Wide Positive Behaviour Support (PBS). Goed gedrag is te leren en positieve bekrachtiging van gewenst gedrag zorgt voor een veilig en sociaal schoolklimaat. Door aandacht aan het gewenste gedrag te geven, neemt dit toe. We hebben een vastgelegde reactieprocedure en SWITCH-protocol t.a.v. omgaan met ongewenst gedrag. Elk teamlid reageert hierdoor op dezelfde manier en ouders worden op vaste momenten geïnformeerd en meegenomen. U leest meer hierover in hoofdstuk 3.2 'veiligheid op school'.

In hoofdstuk 5.4 'sociale ontwikkeling' leest u wat wij als school doen aan actief burgerschap en hoe we dit zien als belangrijke sociale opbrengst. Op basis van de monitoring van de sociale en fysiek veiligheid bepalen wij waar we extra aandacht aan moeten schenken. Op dit moment is dat de implementatie van het Gelukskoffer, de balans tussen PBS en SWITCH en de samenwerking met CMWW. Dit is ook opgenomen in het sociale domein voor het NPO en schooljaarplan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het voorjaar van 2013 heeft de inspectie van het onderwijs onze basisschool bezocht en een basisarrangement toegekend. De genoemde aandachtspunten uit het inspectierapport zijn opgenomen in het Plan van Aanpak 2013-2014. De accenten lagen op opbrengstgericht werken, waarbij het draait om het analyseren van data en de vertaalslag naar de dagelijkse onderwijspraktijk en het directe instructiemodel, waarbij leerkrachten op 3 niveaus instructie (uitleg) geven en zorgen voor afstemming op leerlingbehoeften in (de verwerking van) de opdrachten.

In schooljaar 2019-2020 heeft de inspectie een themagericht onderzoek uitgevoerd op onze school m.b.t. pedagogisch-didactisch handelen. Dit is een belangrijke indicator voor (toekomstige) schoolresultaten. De inspectie heeft de schoolverbetering (t.o.v. 2013) duidelijk waargenomen, gezien dat het pedagogisch en didactisch handelen voldoende kwaliteit heeft en geconcludeerd dat het basisarrangement (toezicht) gehandhaafd blijft. Van themagerichte onderzoeken maakt de inspectie geen verslagen. Ze gebruiken deze informatie voor de jaarlijkse uitgave 'de staat van het onderwijs'.

Terug naar boven