Basisschool Sint Franciscus

Wijenweg 143 d 6446 AK Brunssum

  • Vooringang voor bezoekers, deur aan de rechterkant.
Leerlingen betreden de school via de speelplaats (zwarte poort rechts naast het gebouw).
  • Kringopstelling en digitaal schoolbord ondersteunen het lesgeven op 3 niveaus.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangerspool opgeheven
INNOVO had vaste medewerkers in dienst die de vervangingen invulden tijdens vaderschaps-, zwangerschaps- en bevallingsverlof. Zij werkten in de INNForce. Door het lerarentekort is de vervangerspool van INNOVO niet meer mogelijk. Er zijn geen leerkrachten om deze pool te bemensen waardoor de INNforce m.i.v. schooljaar 23-24 is opgeheven. Dit betekent dat we zaken zelf moeten opvangen zoals bijvoorbeeld zwangerschapsverlof. 

Interne opvang - flexibele schil
Door in schooljaar 23-24 7 groepen te maken is het mogelijk intern (binnen school) opvang te regelen. Vier teamleden (leerkrachten en onderwijsondersteuners) staan in de flexibele schil (enkele dagen niet in een vaste groep) waardoor ze kunnen bijspringen als leerkrachten afwezig zijn. Elke dag staan 1 of 2 van deze teamleden stand-by.
Taakuitbreiding van parttimers en uithelpen in het cluster (wij werken samen met 7 INNOVO-scholen uit Cluster Heerlen 1) zijn mogelijkheden die we inzetten. Dit is altijd in overleg en voor een bepaalde periode.

Externe opvang - oproepkracht en gastdocenten
Wij zijn in de gelukkige omstandigheden om over een vaste oproepkracht te beschikken. Juf Marie-Jose Degens, bekend van de Communie- en Vormsellessen. Zij is oproepbaar op maan-, dins-, en donderdag afhankelijk van haar overige werkzaamheden.
Bij langdurige afwezigheid kunnen we gastdocenten inzetten via Qrabbl. Dit zijn creatieve professionals die leerlingen goed kunnen begeleiden in talentontwikkeling. We kijken altijd naar de groep waar de leerkracht afwezig is en wat deze nodig heeft om een eventuele match met een gastdocent van Qrabbl te maken.

Andere kortdurende oplossingen
Indien de interne en externe mogelijkheden ontoereikend zijn dan benutten we kortdurende oplossingen zoals intern begeleider of directeur voor de klas en het verdelen van één groep leerlingen over de overige groepen. De laatste twee worden alleen kortdurend ingezet bijv. een dag/dagdeel i.v.m. de impact op de onderwijskwaliteit.

Inwerken en informeren vervangers
Vervangers worden opgevangen door collega's in de unit. Ze vinden alle benodigde informatie om goed aan de slag te kunnen in Teams (innovo 365 digitale omgeving), en het logboek van de klas. Indien een leerkracht kort verlof heeft of scholing dan is vooraf informatie doorgegeven, mondeling of schriftelijk.

Lestuival beperken
Het komt voor dat er kortdurende problemen zijn t.a.v. de personele bezetting. Dit komt enkel voor al er meerdere teamleden tegelijk afwezig zijn. Er is dan sprake van personele onderbezetting. Helaas kunnen we hierdoor incidenteel niet alle groepen op school opvangen en lesgeven. Dit komt vooral door het lerarentekort. Wij doen er alles aan om deze lesuitval te voorkomen. Binnen een unit wordt lesuitval gespreid over de verschillende groepen. Indien een groep geen les op school kan krijgen dan wordt er gezorgd voor thuiswerk of online lessen. Ook dit is afhankelijk van de mogelijkheden (team en leeftijd leerlingen).

Mocht u hierover vragen hebben dan kunt u terecht bij de directie.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Indeling in units
Ons onderwijs krijgt vorm door het te organiseren vanuit units. Dit is opgestart voor Covid-19 en komt voort uit onze lange termijn ambities en de wens om de motivatie, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en eigen regie van leerlingen te stimuleren. Daarnaast biedt het kansen om beter tegemoet te komen aan verschillen tussen leerlingen, meer zorg te bieden en passend onderwijs beter vorm te geven. Na Covid-19 zijn we weer meer gaan werken vanuit de leerstofjaarklassen. De teamleden werken in units echter nog steeds intensief samen t.b.v. het leerstofaanbod en werkwijze. Ze werken hier samen aan tijdens het unitoverleg.

Ons onderwijs is georganiseerd in jaargroepen voor de kernvakken (leerstofjaarklassen), zodat de instructies in kleinere groepen gegeven kunnen worden. Het groepsdoorbrekend werken wordt minder toegepast. We kijken naar mogelijkheden om dit met de rijke schooldag weer op te pakken. Het kan voorkomen dat we een leerling laten aansluiten bij een lager/hoger instructieniveau (andere jaargroep). Dit laatste gebeurt in overleg met ouders. Ten tijde van Covid-19 en volgende schooljaar is dit minder ingezet.

Groepsindeling schooljaar 23-24
In schooljaar 23-24 maken we 7 groepen. Zo kunnen we intern opvangmogelijkheden creëren bij afwezigheid van leerkrachten. Dit doen we door een flexibele schil met 4 teamleden. Elke dag staan er 1 of 2 teamleden stand-by die kunnen bijspringen.
Groep 1 tot en met 5 blijven enkele groepen en vormen unit 1 en 2. Unit 3 bestaat volgend schooljaar uit twee combinatiegroepen: groep 6/7 en groep 7/8.

Groepsbezetting schooljaar 2023-2024 
Unit 1

Groep 1 (+instromers) ‘kikkers’: juf Renee (ma-di) en juf Danique (wo-do).
Groep 2 ‘visjes’: juf Melissa (ma), juf Nicole (di-wo-do) en juf Danique (vrij).     
Groep 3 ‘zwanen’: juf Amy (ma-di-wo) en juf Melissa (do-vrij).
Onderwijsondersteuner unit 1: juf Bianca OIO-stage (2 dagen).

Unit 2
Groep 4: juf Maxime (ma t/m do) en juf Petra (vrij) .  
Groep 5: juf Pien (ma-di) en juf Esther Sturmans (wo-do-vrij).
Onderwijsondersteuner unit 2: juf Milou (2 dagen).  

Unit 3
Groep 6/7: juf Esther Hofman.
Groep 7/8: juf Aileen.
Onderwijsondersteuner groepen unit 3: juf Francis (1 dag en 2 ochtenden).

Extra ondersteuning
NPO: Juf Bianca (1 dag), juf Petra (1 dag).
Coördinatie Rijke schooldag: juf Francis (2 middagen).

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de kleuters werken we vanaf schooljaar 20-21 met de methode Onderbouwd. Onderbouwd werkt op basis van doelen, dit vormt ons uitgangspunt voor de invulling van de kringactiviteiten, de werkles, het spel en hoekenwerk.

Vanaf schooljaar 23-24 heeft groep 1 een vierdaagse schoolweek. Op vrijdag is geen les voor groep 1, behalve bij feesten en vieringen zoals Carnaval en Koningsdag.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De aangegeven uren geven een indicatie van de leertijd. Wanneer blijkt dat een bepaald vakgebied extra aandacht behoeft, wordt er leertijd toegevoegd en wordt er een weloverwogen keuze gemaakt waar deze lestijd in mindering wordt gebracht. De leerkracht handelt op basis van afspraken die per vak in kwaliteitskaarten zijn vastgelegd en wijkt enkel in overleg met de intern begeleider af.

Onder kunstzinnige en creatieve vorming vallen onder andere handvaardigheid, tekenen, project 'Lekker fit', samen koken in de keuken.
Kwink, actief burgerschap, PBS, kriebels in de klas en het Gelukskoffer vallen onder Sociaal Emotioneel Leren.

Wereldoriëntatie bestaat uit geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek, levensbeschouwing, verkeer en studievaardigheden. Hierbij werken we steeds meer themagericht en koppelen dit aan begrijpend lezen (door lezen de wereld ontmoeten). Thema's van actief burgerschap kunnen ook vallen onder WO.

Voor meer informatie over de invulling van de onderwijstijd en gronden van vrijstelling voor onderwijsactiviteiten kunt u klikken op de volgende links:

https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html

https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is integraal onderdeel van het schoolplan en voor onze school het uitgangspunt voor communicatie met ouders en andere betrokkenen over mogelijke ondersteuning en plaatsing van leerlingen. Hier volgt een samenvatting van ons profiel:

1. De onderwijsinspectie heeft een basisarrangement toegekend.

2. De indicatoren t.a.v. planmatig en handelingsgericht werken zijn in ruim voldoende mate aanwezig, zie pdf SOP 2021 op de website of Vensters PO.

3. Onze school voorziet in specifieke ondersteuning t.a.v. veiligheid, gedrag en rekenen. Op het gebied van Dyslexie is de ondersteuning bijna dekkend en werken we samen met ketenpartners. Ten aanzien van hoogbegaafdheid is ondersteuning nog niet dekkend. Naast externe expertise wordt ook interne expertise binnen INNOVO benut. Een voorbeeld hiervan is de inzet van de CPO'ers (Clusterverbinders Passend Onderwijs). Zij helpen en ondersteunen ons zodat we toegang hebben tot alle expertise die nodig is.

4. Bepalend voor een goede ondersteuningsstructuur zijn de doorgaande lijnen op didactisch en pedagogisch gebied, middels het directe instructiemodel en PBS/SWITCH. We beschikken in ruime mate over diagnostische materialen op reken- en taal/leesgebied. Het Brede Schoolgebouw biedt extra mogelijkheden zoals een lift en overzichtelijke leerpleinen.

Wij bieden onderwijs aan voor leerlingen in de basisschoolleeftijd (4-12 jarigen) die qua onderwijsbehoeften baat hebben bij een reguliere basisschool met een stevig aanbod op de kernvakken in een veilige en gestructureerde omgeving, die bovendien rijk en uitdagend is. Hierbij is het van belang dat leerlingen kunnen omgaan met meerdere prikkels, (groeps)wisselingen (meerdere leerkrachten, onderwijsondersteuners en vakleerkrachten) en het werken in grotere groepen (units/groepsdoorbrekend). Hiervoor is een bepaalde mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid nodig. Leerlingen die baat hebben bij 1-op-1 begeleiding en/of veel sturing door bijv. complexe of meervoudige onderwijsbehoeften passen niet binnen ons schoolondersteuningsprofiel.

Ons pedagogisch concept
Iedereen = Ieder één. Een uitdagende en boeiende leeromgeving, waar je je mens mag voelen en jezelf mag zijn!

We vinden het belangrijk dat kinderen en leerkrachten met plezier naar school komen, waar welbevinden en veiligheid centraal staan om jezelf te kunnen ontwikkelen.
Dit kan alleen in een pedagogisch klimaat dat gekenmerkt wordt door respect, rust, ruimte en structuur, waarbij we duidelijke omgangsregels hanteren. We gaan ervan uit dat gedrag te beïnvloeden is door een positieve benadering en bekrachtiging van gewenst gedrag. Dit doen we middels Positive Behaviour Support (PBS). Leerlingen worden beloond met fiches of digitale tokens en wisselen deze in voor een beloning van de beloon-me-nu kaart. De beloningen die op de beloon-me-nu kaart staan worden in samenspraak met de leerlingen bepaald. Hierdoor kunnen ze per groep verschillend zijn en draagt dit bij aan een hoge betrokkenheid van de kinderen. Daarnaast heeft elke groep ook een groepspotje en kan de hele groep in één keer beloond worden.

Naast deze preventieve basisaanpak voor alle leerlingen, zetten we een extra preventieve interventie in voor leerlingen die hier behoefte aan hebben. Dit doen we middels de Check-in-check-out (CICO) waarbij ouders betrokken worden en een rol hebben. Deze aanpak wordt door de intern begeleider uitgevoerd. Wekelijks checkt het kind in (startgesprek gericht op gewenst gedrag, alternatieve mogelijkheden) en uit (reflectie en evaluatiegesprek). De leerkracht vult alleen een formulier in dat de leerling en intern begeleider bespreken in de CICO. Voor leerlingen met een gedragsstoornis brengen we het gedrag uitgebreid in kaart. De specifieke aanpak wordt vastgelegd in de vorderingenanalyse.

Ons didactisch concept
Binnen het jaarklassensysteem geven we vorm aan convergente differentiatie (leerlingen werken aan hetzelfde doel maar de route die ze volgen kan verschillen). Dit doen we m.b.v. het directe instructiemodel en de 4 sleutels voor een effectieve les. Hierbij differentiëren we op 3 niveaus in instructie en verwerking. De leerkracht en intern begeleider bespreken o.b.v. leerprestaties (observaties, controle op begrip, schaduwtoetsen, methodegebonden en Citotoetsen) en leerlingkenmerken welke instructieroute het meest passend is bij het kind. Leerkrachten maken zelf bewuste keuzes op basis van formatief handelen.

Route 1 voor de groene groep
De verkorte instructie voor de instructie onafhankelijke leerlingen. Deze leerlingen mogen eerder aan de slag en maken minder van de basisverwerking (alleen onderhoud). Vervolgens werken ze aan uitdagende opdrachten met verrijking/verdieping. Indien nodig ontvangen deze leerlingen een prikkelende uitleg op hoog niveau tijdens de blokuren.

Route 2 voor de gele groep
De basisinstructie wordt gegeven aan de instructiegevoelige leerlingen. Deze leerlingen hebben een krachtige en gedegen instructie van de basisstof nodig. Na de instructie gaan ze aan de slag met de verwerking van de leerstof. 

Route 3 voor de rode groep
De verlengde instructie wordt verzorgd voor leerlingen die instructie afhankelijk zijn. Na de basisinstructie ontvangen deze leerlingen een extra uitleg, die afgestemd wordt op specifieke behoeften bijv. visuele ondersteuning, werken met concreet materiaal, stapje terug of tussenstap. Ze werken langer onder begeleiding van de leerkracht, de begeleide inoefening. De zelfstandige verwerking is compact.

Formatief handelen
Het doel van formatief handelen is kwaliteitsbewustzijn bij leerkrachten en leerlingen bevorderen om leerlingen optimaal tot ontwikkeling te laten komen. We werken op basis van doelen (en leerlijnen) waarbij we betere en meer kansen bieden om succeservaringen op te doen en leerlingen niet meer afgerekend worden op hun (Cito)toetsresultaat.

Formatief handelen is:
het proces van regelmatig verzamelen, gebruiken en interpreteren van informatie over het leerproces door leerkrachten, leerlingen en medeleerlingen;
over waar leerlingen staan in hun leerproces;
om op basis van deze informatie beslissingen te nemen over vervolgstappen in het onderwijsproces;
die beter of beter onderbouwd zijn dan de beslissingen die zouden zijn genomen zonder deze verzamelde informatie.

Dit leidt tot bewustwording, werken op basis van doelen, dynamisch differentiëren en activerende didactiek in de instructieroutes. Hierbij kijkt de leerkracht naar rijke data (informatiebronnen) en stelt steeds bij n.a.v. controle op begrip (checkmoment: waar staat de leerling nu en wat is de beste volgende stap?) waarbij we gaan voor succeservaringen voor ALLE leerlingen.

Doorgaande ontwikkeling en flexibel organiseren
We streven naar een ononderbroken ontwikkelingsproces en begeleiden leerlingen zo, dat zij gegeven hun eigen individuele mogelijkheden, maximale ontwikkelingskansen krijgen. De weg naar werken in units is ingezet waardoor er meer kansen en mogelijkheden ontstaan. Unit 2 en 3 verwerken leerstof onder begeleiding van een onderwijsondersteuner en gebruiken hierbij een weektaak. In groep 3 wordt deze manier van werken ook toegepast (werkkaart van veilig leren lezen, weektaak rekenen is opgenomen in WIG 5). Vanaf schooljaar 2020-2021 zijn we gestart met groepsdoorbrekend werken binnen de unit op instructieniveau, zowel naar boven als beneden.

Afstemming 0-14 jaar
Uiteraard is bij een doorgaande ontwikkeling met maximale kansen ook afstemming nodig met de voorschool (peuterspeelzaal) en het voortgezet onderwijs. Hier besteden wij zorgvuldig aandacht aan met VVE-beleid (voor- en vroegschoolse educatie) en de tienervoorziening (extra afstemming en doorgaande lijnen PO-VO met een warme overdracht en ik-presentatie). Zie hoofdstuk 2.3 en 5 voor meer informatie.

Alle scholen vallen onder een samenwerkingsverband om passend onderwijs goed vorm te geven. Meer info hierover kunt u lezen door te klikken op de volgende link:

https://www.innovo.nl/informatie-samenwerkingsverbanden.html

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zouden graag een taal-leesspecialist toevoegen aan ons onderwijsteam. In schooljaar 23-24 start een leerkracht met de post HBO-opleiding master SEN (special educational needs). Zij zal zich richten op taal en lezen en zich na deze opleiding hierin verder specialiseren.

Binnen ons cluster is ingezet op meer- en hoogbegaafdheid. Wij gaan op termijn hierbij aansluiten zodat we leerlingen met een ondersteuningsbehoefte op dit gebied beter kunnen begeleiden. Op dit moment is HB-beleid in ontwikkeling en gaan we dat in schooljaar 23-24 implementeren. Hierbij maken we gebruik van bovenschoolse expertise.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderwijs aan het jonge kind (groep 1 en 2)
Wij willen goed voor onze kinderen zorgen. Dat betekent dat wij kijken naar wat een kind/een groep nodig heeft op het gebied van leerstof, aandacht, omgangsvormen enzovoort. Wij dragen zorg voor het welzijn en de ontwikkeling van onze kinderen en zorgen dat onze groep zo is ingericht dat elk kind zo veel mogelijk tot zijn recht komt. Elk kind leert en ontwikkelt zich anders. Elk kind heeft zijn of haar eigen talenten. En elk kind heeft recht op onderwijs op maat.
Ook staat spel bij onze kleuters centraal. Wij werken thematisch en passen hier ons lokaal en speelhoeken op aan. Zo sluiten wij aan bij de belevingswereld van de kinderen en werken zij met veel plezier spelenderwijs aan sociaal-emotioneel, taal –en rekendoelen.

Onderbouwd 
In groep 1 en 2 werken we met de methode ‘Onderbouwd’. 

Speels werken aan doelen:
Het speels, bewust en doelgericht stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen vormt de basis van Onderbouwd. Bij deze methode horen 2 leertorens: Villa Letterpret en de Rekenflat. Deze vrolijke torens zijn de woonplekken van de handpoppen die wij gebruiken. Met deze handpoppen worden nieuwe taal- en reken- en motoriekdoelen spelenderwijs aangeboden. Elk onderdeel heeft een eigen handpop, zodat kinderen weten waar ze aan gaan werken.  

Doelgericht aanbod door middel van spel:
Kinderen leren door spel.  Op hun eigen tempo, met hun eigen interesses en op hun eigen manier. In de hoeken is alles zo ingericht dat kinderen spelend kunnen ervaren en vooral ontdekken. We gaan uit van het spelend leren en werken met thema’s, die terug te vinden zijn in de hoeken en in de klas. Elke dag maken kinderen kennis met ontwikkelingsmaterialen, waarbij de leerdoelen centraal staan. We volgen de persoonlijke ontwikkeling van alle kinderen en zorgen voor een passend aanbod.  Qua werkruimte spelen en leren de kinderen van de onderbouw in de groepslokalen als ook in de hal en hoekenklas. 

Leerlingvolgsysteem 
Bij elk thema volgen observaties om te kijken of het kind het doel van de les heeft behaald. Kinderen leren en spelen in deze hoeken met materialen die op ieders niveau aansluiten bij het spelen, ontdekken, ervaren enz. Door de voortgang van iedere leerling dagelijks bij te houden ontstaat er een overzichtelijk en duidelijk leerling portfolio.  Bij het voorbereiden van het thema dragen wij met ouders en kinderen er zorg voor dat er een hele rijke leeromgeving is ingericht.    

VVE 
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang.  We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school: Pluk West.   

Bij VVE-thuis krijgen de ouders een actievere rol bij het uitvoeren van het VVE-programma in de thuissituatie. We onderhouden een goede relatie met de peuterspeelzaal, er is qua onderwijsaanbod duidelijk sprake van een doorgaande lijn en er is in alle gevallen van plaatsing op de basisschool sprake van een warme overdracht. Ook zijn er door het jaar heen verschillende activiteiten die we samen plannen.  

Met betrekking tot VVE:  
- Beschikken we over doorgaande leerlijnen qua aanbod (wat);  
- Is het educatief handelen op elkaar afgestemd (hoe);  
- Is de zorg en begeleiding op elkaar afgestemd;  
- Richt de kwaliteitszorg zich (ook) op VVE;  
- Is er sprake van een warme overdracht.

Terug naar boven