Deze link op de INNOVO website helpt u bij de procedure gericht op klachten: https://www.innovo.nl/klachten-en-klachtenprocedure.html
De klachtenregeling wordt momenteel geactualiseerd waardoor de tekst van de link mogelijk iets kan afwijken van onderstaande tekst.
De klachtenprocedure in het kort
De klachtenprocedure is verwoord in een stappenplan. Dit stappenplan is de route die bij voorkeur wordt gevolgd bij de behandeling van een klacht opdat deze zo zorgvuldig en efficiënt mogelijk wordt opgelost. Degene tot wie een klager zich met zijn klacht wendt, informeert de klager over dit stappenplan.
Stap 1
Getracht wordt de klacht eerst binnen de schoolorganisatie op te lossen tussen de direct betrokkenen.
Stap 2
Lukt dit niet, of niet naar genoegen, dan kunnen klagers met hun klacht naar de schoolcontactpersoon binnen de school stappen. De schoolcontactpersoon zal het verhaal aanhoren en met u bekijken welke (vervolg)stappen u wilt en kan maken.
Het kan ook dat u geen vervolgstappen wilt zetten. In dat geval wordt de klacht wel anoniem geregistreerd.
Stap 3
De klager kan overgaan tot vervolgstappen waarbij we proberen we er gezamenlijk uit te komen. Bij optie d wordt een officieel klachttraject gestart.
Stap 4
Indien een officiële klacht wordt ingediend bij het bevoegd gezag of de interne klachtencommissie, wordt de klacht onderzocht door de interne klachtencommissie en brengt deze advies uit aan het bevoegd gezag hierover. De klachtencommissie geeft advies over:
a. de (on)gegrondheid van de klacht
b. het nemen van maatregelen
Stap 5
Binnen 4 weken na ontvangst van het advies van de interne klachtencommissie maakt het bevoegd gezag het besluit per brief kenbaar.
De schoolcontactpersoon
De schoolcontactpersoon is de ‘wegwijzer’ binnen school bij een klacht. De schoolcontactpersoon bekijkt samen met u waar u uw klacht het beste kunt neerleggen en om al dan niet een van de twee vertrouwenspersonen in te schakelen. De contactpersoon is er niet om uw klacht inhoudelijk op te lossen.
De vertrouwenspersoon
Naast de schoolcontactpersonen zijn er ook twee onafhankelijke vertrouwenspersonen waarbij u uw verhaal kwijt kunt en waarmee u rechtstreeks - al dan niet anoniem - contact kunt opnemen (zonder eventuele tussenkomst van de schoolcontactpersonen).
De vertrouwenspersonen kennen de cultuur binnen het onderwijs en hebben veel ervaring op het gebied van klachten binnen het onderwijs. Zij kunnen reflecteren op uw situatie en u begeleiden en adviseren om de communicatie met school te behouden of te herstellen. De vertrouwenspersoon gaat eerst na of door begeleiding en advisering een oplossing kan worden bereikt. Mocht de vertrouwenspersoon tot de conclusie komen dat dit niet haalbaar is, dan gaat deze na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij de interne klachtencommissie.
De klager zelf bepaalt uiteindelijk of deze een klacht wel/ niet indient bij de interne klachtencommissie. De vertrouwenspersoon verwijst de klager, indien en voor zover noodzakelijk of wenselijk, naar andere instanties gespecialiseerd in opvang en nazorg. Uit de aard van de functie volgt dat de vertrouwenspersoon een geheim-houdingsplicht heeft, tenzij er sprake is van wettelijke verplichtingen. De functie van vertrouwenspersoon is onverenigbaar met het lidmaatschap van de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en niet verbonden aan één van onze scholen.
INNOVO heeft gekozen voor twee vertrouwenspersonen: één vrouw en één man.
Amanda Klein
E [email protected]
M 06-44474692
Patrick van Well
E [email protected]
M 06-46631403
Privacy
Op school gaan wij zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. Op de website van INNOVO kunt u meer lezen over de privacyverklaring, persoonsgegevens bij aanmelding en privacy in de klas en tijdens online lessen. Zie: https://www.innovo.nl/privacy.html
Medezeggenschap
Medezeggenschap in het onderwijs vinden wij belangrijk en is wettelijk geregeld in de Wet Medezeggenschap op Scholen (de WMS). Deze wet bepaalt, dat alle scholen een medezeggenschapsraad moeten hebben. Besturen met meer dan twee scholen dienen een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad in te richten.
Daarnaast benoemt de WMS de rechten van de medezeggenschap, te weten overlegrecht, informatierecht, instemmings- en adviesrecht. Het instemmingsrecht heeft veelal betrekking op zaken die het personeel betreffen. Het adviesrecht gaat meer over zaken die de organisatie aangaan. Ten slotte geeft de WMS handreikingen voor verkiezingen, de werkwijze van de raad, de wijze waarop geschillen aanhangig gemaakt kunnen worden en benoemt de wet de verplichting van de MR om jaarlijks een activiteiten- of jaarplan en een jaarverslag te maken.
In een MR behoren personeel en ouders in gelijke mate vertegenwoordigd te zijn. Onze MR bestaat uit 3 ouders en 3 leerkrachten. Samen kijken zij naar het beleid, dat door de school wordt uitgezet, bespreken dit met het bevoegd gezag (meestal de directeur) en geven gevraagd en/of ongevraagd hun mening hierover. In het medezeggenschapstatuut wordt de wijze waarop binnen de organisatie vorm gegeven wordt aan de medezeggenschap door bevoegd gezag en raad vastgelegd. Haar eigen werkwijze benoemt de MR in haar huishoudelijk reglement.
De MR vergadert ongeveer 5 keer per schooljaar. Deze kunt u als toehoorder bijwonen, zie schoolagenda voor de data en tijden van de MR vergaderingen. U kunt contact opnemen met leden van de MR: Susan van Avermaete (ouder en voorzitter van de MR), Sjo Crapels (ouder), Fanny Bruijkers (ouder), Milou Vrolijk (personeelslid), Amy Minnaard (personeelslid). Er is momenteel 1 vacature in de personeelsgeleding van de MR.
Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)
Behoren er twee of meer scholen tot een bevoegd gezag, dan zal het voorkomen, dat er besluiten genomen worden die voor al die scholen gelden. Een bestuur dient dan een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad in te richten. INNOVO heeft dus ook een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). De GMR van INNOVO heeft in totaal 12 zetels, gelijk verdeeld tussen de oudergeleding en de personeelsgeleding. De leden van de GMR worden door de MR-en gekozen uit de kandidaten, die zich verkiesbaar stellen. Deze kandidaten kunnen uit het hele personeelsbestand van INNOVO komen en uit alle ouders die een kind op een INNOVO-school hebben. De kandidaten hoeven geen lid te zijn van een MR van een school. Uitgebreide informatie over medezeggenschap kunt u vinden op: https://INNOVO - Medezeggenschap