BS de Vlindertuin

Wijenweg 143a 6446 AK Brunssum

Schoolfoto van BS de Vlindertuin

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets van afgelopen jaren worden door Vensters PO uit BRON gehaald. Ondanks dat we de laatste jaren steeds boven het landelijk gemiddelde zitten zijn wij kritisch op onze resultaten. We kijken o.a.. naar de referentieniveaus om helder te krijgen waar wij ons onderwijs kunnen verbeteren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Na de midden toets worden de tussenresultaten met kinderen en ouders gedeeld en besproken in het voortgangsgesprek. De leerkracht zorgt ervoor dat hij/zij samen met de het kind aan de hand van de resultaten de doelen voor de periode erna vastlegt. In Parnassys worden de resultaten en afspraken opgeslagen. 

Aan het eind van het schooljaar vindt na de E toetsen voor de groepen 6 en 7 een voortgangsgesprek plaats en worden afspraken gemaakt over de doelen in de periode erna. Voor alle andere groepen is het derde gesprek facultatief en vindt plaats op initiatief van ouder of leerkracht. Deze doelen worden door de leerkrachten overgedragen naar de collega waarbij jullie kind het volgend schooljaar in de klas komt. In het nieuwe schooljaar zal er na een periode van 6-8 weken een startgesprek plaats vinden. Hierin worden de afgesproken doelen besproken en delen we ook informatie met elkaar hoe jullie zoon/dochter zich sociaal-emotioneel ontwikkeld in de groep. De komende jaren gaan we op zoek naar hoe we kinderen meer eigenaarschap kunnen geven in hun leren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 starten we met de focus richting het Voortgezet Onderwijs (V.O). De Cito-toetsen van groep 5 t/m 7 vormen de basis voor het voorlopig advies richting V.O. dat met de ouders vanaf eind groep 6 wordt besproken. Naast dit schooladvies wordt er, vanaf schooljaar 2023-2024, in groep 8 in de eerste week van februari de doorstroomtoets afgenomen. Deze toets bestaat uit twee onderdelen: Nederlandse taal en rekenen. Het onderdeel wereldoriëntatie is facultatief en telt bij de score niet mee. De school heeft de keuze gemaakt om hier niet aan deel te nemen. Met de doorstroomtoets kan jullie kind laten zien wat hij/zij in acht jaar op de basisschool geleerd heeft op het gebied van taal en rekenen. Twee tot drie weken na de toetsafname krijgt de school een leerlingrapport. Als een leerling de doorstroomtoets beter maakt dan het verwachte uitstroomadvies, moet de school het schooladvies (in samenspraak met ouders) heroverwegen. Als de score op de doorstroomtoets minder goed is dan verwacht, mag de school het advies niet aanpassen. De voorlopige adviezen in groep 6 (eind) en 7 (midden en eind) worden in overleg met de intern begeleider vastgesteld. Het verwachte uitstroomadvies in groep 8 wordt vastgesteld in overleg met de leerkrachten van groep 7, de leerkrachten van groep 8 en het zorgteam.

Adviesgesprek.
De voorlopige adviezen in groep 6 en 7 worden mondeling en schriftelijk met ouders gedeeld tijdens de voortgangsgesprekken in maart ( gr 7 ) en juni ( gr 6 ). Het adviesgesprek in groep 8 vindt plaats tijdens de voortgangsgesprekken in november. Tijdens het adviesgesprek over de vorderingen van de leerlingen van groep 8 wordt door de leerkracht(en) aangegeven op welk niveau het kind functioneert en wat voor hem of haar het meest geschikte vervolgtraject zou kunnen zijn. Wij hechten veel waarde aan het oordeel van de groepsleerkracht. Ook de ervaringen die het team tijdens de schoolloopbaan van het kind heeft opgedaan worden meegenomen. Natuurlijk kunnen jullie je eigen wensen en die van jullie kind kenbaar maken. Dit advies is leidend voor de plaatsing van jullie kind in het voortgezet onderwijs. Dit betekent dat de middelbare school jullie kind toelaat op basis van het schooladvies. De uitslag van de doorstroomtoets is slechts een tweede objectief gegeven.
In het adviesgesprek komt aan de orde:
Ø  Sociaal emotionele ontwikkeling
Ø  Werkhouding
Ø  Leerresultaten
Ø  Resultaten Cito Leerling in Beeld
Ø  Resultaten NSCCT
Ø  Voorlopige advies voor een bepaald schooltype                

Begin groep 8 ontvangen de leerlingen een informatiegids. Via school kunnen de kinderen zich opgeven voor de open dagen en proeflessen op de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs. Ook de ouders wordt geadviseerd informatie in te winnen bij de betreffende scholen.   Het voortgezet onderwijs vraagt van iedere leerling een onderwijskundig rapport waarin relevante gegevens staan met betrekking tot persoonlijke en onderwijskundige zaken. Dit wordt door de leerkracht van groep 8 verzorgd. Ook zal er een mondelinge, warme overdracht, plaatsvinden. In het eerste jaar van het vervolgonderwijs is er een terugkoppeling tussen de basisschool en de vervolgschool over de oud-leerlingen. Zodoende kunnen wij onze oud-leerlingen nog volgen t/m hun diploma.

Doorstroomtoets
De doorstroomtoets is in schooljaar 2023-2024 de vervanger van de Centrale Eindtoets. Dit is een toets die het taal- en rekenniveau van uw kind meet. De doorstroomtoets geeft een advies voor een schoolniveau en daarnaast wordt weergegeven of de referentieniveaus behaald zijn. De toets wordt op papier of digitaal afgenomen en de afname neemt ongeveer twee dagdelen in beslag. Uw kind krijgt een eigen inlogcode en uiteraard werkt uw kind in een beveiligde omgeving.    Adaptief  De digitale toets is adaptief. Adaptief betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van jullie kind. Ieder kind doorloopt op deze manier een eigen route door de toets en maakt dus een unieke toets. Zo krijgt jullie kind nooit teveel te moeilijke of juist te makkelijke vragen, maar wordt hij/zij wel altijd uitgedaagd tot de bovengrens van zijn of haar kunnen. Dit werkt prettig voor jullie kind en zo min mogelijk belastend. De doorstroomtoets moet worden gemaakt in de wettelijk vastgestelde periode, namelijk de eerste 2 weken van februari. De school bepaalt zelf op welke dag(en) de toets wordt afgenomen. Mocht jullie kind ziek zijn, dan kan de toets later in de periode worden afgenomen. Voor kinderen met een dyslexie/dyscalculie-verklaring zijn er ondersteuningsmogelijkheden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

 

School is bedoeld om te leren. Leren kan alleen als kinderen zich veilig voelen op school. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid. Wij hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school. 

1. We willen te vertrouwen zijn.

De meeste mensen willen te vertrouwen zijn. Op die manier willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. 

2. Wij, leerkrachten en ouders, zijn samen het gezag van fatsoen.

We zijn samen verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich op fundamentele menselijke waarden zoals; liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette en zorgvuldige manier aan te pakken. 

3. We geven het goede voorbeeld.

De kinderen voelen zich veilig als wij het goede voorbeeld geven.

- We gaan respectvol met elkaar om.

- We spreken respectvol over elkaar en de kinderen, ook op sociale media.

- Indien zich een probleem voordoet of als we ons zorgen maken, dan overleggen we met elkaar. We zoeken een oplossing die goed is voor alle betrokkenen en die recht doet aan de situatie. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven