Basisschool De Opstap

Prins Bernhardstraat 40 c 6441 AL Brunssum

Schoolfoto van Basisschool De Opstap

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende het schooljaar wordt er in de kleuterbouw gebruik gemaakt van de leerlijnen ParnasSys Jonge Kind en wordt er in groep 2 tevens het protocol Dyslexie midden- en einde schooljaar afgenomen.

In groep 3 worden de signaleringstoetsen van Veilig Leren Lezen afgenomen. 

Verder worden er in groep 3 t/m 8 de methodegebonden toetsen afgenomen en verwerkt in het leerlingvolgsysteem ParnasSys.Tevens meten we tussentijds de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. We gebruiken de volgende toetsen van Cito Leerling in Beeld:Rekenen/Wiskunde , DMT, AVI, Begrijpend lezen/luisteren en Taalverzorging. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde toetskalender. Ouders worden tijdens de oudergesprekken geïnformeerd over de toetsresultaten.  

In groep 5, 6 en 7 wordt de NSCCT afgenomen.

Tevens vullen we vanuit de Kanjertraining de Kanvaslijst en sociale veiligheidslijst in.Ook wordt in groep 1 t/m 8 het SIDI-protocol afgenomen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als school waarborgen wij het onderwijsproces rondom kansrijk adviseren en de doorstroom/afsluiting van onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Wij houden hierbij zicht op het vervolgsucces van onze oud-leerlingen in ParnasSys I Ultimview om onze schooladviesprocedure continu te evalueren, verantwoording erover af te leggen en de dialoog intern en extern aan te gaan. De doorstroom VO vormt een belangrijke basis van de kwaliteitskaarten in de MOVARE kwaliteitskalender om kansengelijkheid te stimuleren. Er wordt met regelmaat gecommuniceerd met betrokkenen rondom dit proces zoals leraren, intern begeleiders en MOVARE-onderwijsadviseurs.

Kansrijk adviseren bestaat uit vaste uitgangspunten:

• wij bouwen het voorlopig schooladvies ruim op tijd en meerjarig op;

• wij organiseren met regelmaat tegenspraak over ons voorlopig schooladvies, bv met collega’s, deouder, de leerling of neutraal bv met een MOVARE-onderwijsadviseur;

• wij gaan uit van het actuele leerlingbeeld en, indien bekend, het potentieel van de leerling;

• wij geven bij twijfel tussen twee VO-niveaus een dubbel schooladvies.

De doorstroom VO bestaat uit een vaste aanpak:

• wij nemen de doorstroomtoets af in de eerste twee volle weken van februari, behoudens leerlingen die een gegronde reden ontheffing van deelname hebben;

• wij stellen het voorlopig schooladvies in principe bij als het resultaat van de doorstroomtoets daar aanleiding toe geeft (toetsadvies > voorlopig schooladvies);

• wij motiveren in alle gevallen op een plek in het leerlingdossier waarom wij, meestal in het belang van een leerling, het voorlopig schooladvies niet bijstellen;

• wij maken na de doorstroomtoets ons voorlopig schooladvies definitief;

• wij onderbouwen zorgvuldig het schooladvies in het leerlingdossier ParnasSys in de groeinotitie Uitstroomprofiel. Hierin staat meerjarig een didactische, cognitieve en sociaal emotionele onderbouwing in relatie tot de gegeven voorlopige en het definitieve schooladvies;

• wij zetten na inzage door ouder(s)/verzorger(s)/verzorgers het onderwijskundig rapport (OKR) met minimaal de 4 notities: de groeinotitie Compenserende factoren, de groeinotitie Belemmerende factoren, de groeinotitie Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en de groeinotitie Uitstroomprofiel klaar middels een overstapdossier met ParnasSys voor de VO-school van aanmelding;

• wij organiseren of sluiten aan bij een eventuele warme overdracht waarin ruimte is voor verhelderende vragen vanuit de notities van het onderwijskundig rapport. Hier wordt geen nieuwe informatie gedeeld dan wat al bekend is en waarin inzage is geweest door ouder(s)/verzorger(s)/verzorgers

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wil een kind zich goed ontwikkelen, dan is de sfeer waarin het moet werken en opgroeien van groot belang. Kinderen moeten elke dag met plezier naar school komen. Een goede samenwerking tussen bestuur, schoolleiding, leerkrachten, kinderen en ouder(s)/verzorger(s) vormt de basis voor een goed schoolklimaat: een goede school maken wij met zijn allen.

Het werken in en het samenwerken met onze school staat in het teken van respect voor elkaar en rekening houden met elkaar. Er moet ruimte zijn om jezelf te zijn en wij vinden het belangrijk dat alle betrokkenen het gevoel hebben optimaal te kunnen functioneren. Het leren wordt beschouwd als een vanzelfsprekende en plezierige activiteit met als doel het steeds zelfstandiger worden. Het samen leren, samenwerken en zorg dragen voor elkaar staat hoog in het vaandel.

Wij stellen ons actief op om de onderwijsachterstanden ten gevolge van sociale, economische en culturele omstandigheden op te heffen en/of te verminderen. Vanuit geborgenheid en vertrouwen worden vaardigheden aangeleerd op sociaal (ik en de ander), emotioneel (ik en gevoel), motorisch (ik en bewegen), cognitief (ik en het leren), en creatief (ik en vindingrijkheid) gebied, met als doel bij te dragen in de ontwikkeling tot een zelfstandig en positief kritisch denkend mens.

Daarom wordt er gewerkt met methoden en/of onderwijsleermiddelen die rekening houden met de verschillen tussen onze leerlingen en die ook zelfstandig en samenwerkend leren mogelijk maken. Met behulp van het leerlingvolgsysteem worden de ontwikkelingen van individuele leerlingen nauwlettend gevolgd om zorg op maat te geven, want leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) hebben recht op een professionele begeleiding. Daarom heeft de school een actief na- en bijscholingsbeleid voor haar personeel.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvol samenwerken
  • Respectvol samen leren

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste kwaliteitsonderzoek dateert uit 2016. Daaruit bleek dat basisschool De Opstaphaar kwaliteit op orde heeft en dat de inspectie het basisarrangement handhaaft. Het verslag is opgenomen als bijlage. In 2018 werd de school in het kader van een thema onderzoek rondom gelijke kansen door de adviesprocedure nogmaals bezocht. Hier is geen schriftelijk verslag van opgesteld.

Terug naar boven