Rooms Katholieke Basisschool St. Pancratius

Oude Eerbeekseweg 5 6971 BL Brummen

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St. Pancratius

In het kort

Toelichting van de school

De St. Pancratius is een open katholieke basisschool in de wijk Pothof in Brummen. We realiseren ons dat kinderen zich in een eigen tempo en op een eigen manier ontwikkelen, daarom geven we kinderen de ruimte die ze nodig hebben. Zo werken we bijvoorbeeld met dag- en weektaken, zodat kinderen zelf aan de slag kunnen. Uiteraard altijd met de hulp van een leerkracht.

Op de St. Pancratius krijgen alle kinderen vanaf groep 1 les in de Engelse taal. Engels is niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Behalve dat vele leenwoorden onze taal zijn binnengedrongen, wordt Engels ook steeds meer als voertaal gebruikt in het vervolgonderwijs en het bedrijfsleven.

De school is gehuisvest in sfeervolle ‘schoolwoningen’. De kleutergroepen en de groepen 3 en 4 zijn gehuisvest op de benedenverdieping. De groepen 5, 6 en 7 krijgen les op de bovenverdieping. Groep 8 krijgt les in de ruime en moderne aanbouw die in mei 2021 is opgeleverd. Om de school is de laatste jaren een uitdagend groen speelplein aangelegd dat uitdaagt tot spelen en bewegen.  

De school werkt vanuit drie pijlers aan goed onderwijs voor de leerlingen. Deze pijlers zijn: 1. didactisch handelen van de leerkrachten, 2. Onderzoekend en ontdekkend leren (Thinking for Learning) en 3. Bewegend leren.  

Didactisch handelen: De kwaliteit van didactisch handelen (en van de pedagogische interactie) van leerkrachten is essentieel. Leerkrachten leren van en met elkaar, er heerst op school een professionele cultuur waarin iedereen leert. De didactische expertise van leerkrachten maakt dat zij op een professionele en ontspannen manier met leerlingen kunnen reflecteren over de lesstof én over hun leergedrag. Bekwame leerkrachten helpen kinderen verder in hun ontwikkeling!      

Onderzoekend en ontdekkend leren vanuit Thinking for Learning (T4L): Er wordt onderzoekend en ontdekkend gewerkt aan verschillende betekenisvolle wereld oriënterende thema’s. Leerkrachten laten kinderen nadenken over hun eigen leren, zodat zij zelf regie (eigenaarschap) pakken. Hierdoor leren leerlingen beter en sneller (zij ontwikkelen leervermogen). Ook hebben leerlingen meer zin en plezier in school, zijn ze beter betrokken en nemen meer verantwoordelijkheid.      

Bewegend leren (Gezonde School): De buitenruimte rond de school is ontwikkeld tot groen speelplein dat uitdaagt tot bewegen. Op de grote uitdagend speelplaats zijn o.a. een rekenplein, een buitenlokaal, een moestuin en een waterpomp met wadi aangelegd. Alles is erop gericht om zowel in als buiten de klas, waar mogelijk, bewegen en bewegend leren te integreren in lessen en activiteiten. De school is al sinds 2019 gecertificeerd als Gezonde School waarbij de focus ligt op ‘Bewegen en sport’.          

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Veiligheid
  • Sportief
  • Communicatie
  • Kwaliteit
  • Verbondenheid

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Het aantal leerlingen op de St. Pancratiusschool is de afgelopen jaren gegroeid. Wij streven er altijd naar om groepen zo efficiënt mogelijk in te richten. We vinden het belangrijk om kleinere groepen in de onderbouw te hebben. Dat heeft een positieve invloed op het aanleren van de basisvaardigheden
Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
175
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Continurooster  

Op de St. Pancratius werken we met een continurooster. Voor onze school geldt dat wij vijf dagen van 08.30 – 14.00 uur naar school gaan. Dit houdt in dat alle kinderen tussen de middag op school blijven. Om 12.00 uur eten zij samen met de klasgenoten en de leerkracht in de eigen klas op school. Daarna spelen alle kinderen buiten. 

Eten en drinken op school    

Al onze kinderen blijven tussen de middag over op school. De lunch eten zij gezamenlijk met hun eigen leerkracht in hun eigen klas. De kinderen moeten zelf hun eigen lunch meenemen. Daarna is er een pauze. Het toezicht tijdens de lunchpauze wordt uitgevoerd door de leerkrachten. Ook voor in de pauze ‘s ochtends nemen de kinderen iets te eten en te drinken mee. Wij vragen u vriendelijk geen snoep, koek of koolzuurhoudende dranken mee te geven. Dit geldt ook voor het eten tussen de middag; wij vragen u te zorgen voor een gezonde lunch.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. 

De meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling helpt de school bij een vermoeden van geweld of mishandeling in de thuissituatie van?een kind. De school doorloopt vijf stappen voordat zij een melding doet bij Veilig Thuis. Sinds 1 juli 2013 werken alle medewerkers van een school met een meldcode wanneer zij vermoeden dat er bij de leerling?thuis geweld plaats vindt. Dit is vastgelegd in?de wet Verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Ook organisaties rond het onderwijs die met kinderen werken hebben een meldcode, zoals de leerplichtambtenaar, kinderopvang en zorginstanties.

Doel van de meldcode? 

De meldcode is er om leerlingen die te maken hebben met huiselijk geweld of mishandeling snel goede hulp te bieden. Met de Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling stelt de professional, in dit geval het bevoegd gezag van de school een eigen meldcode met een stappenplan vast. De medewerkers in de school moeten het stappenplan doorlopen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling.

Vijf verplichte stappen? In de meldcode staan?de volgende vijf verplichte stappen:

  1. Stap: in kaart brengen van signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling.
  2. Stap: overleggen met een collega en eventueel navragen bij?Veilig Thuis.
  3. Stap: gesprek met leerling en/of de ouders, afhankelijk van de leeftijd en situatie.
  4. Stap: wegen van?het huiselijk geweld of de kindermishandeling; bij twijfel gaat de school altijd in overleg met?Veilig Thuis.
  5. Stap: beslissen?aan de hand van het afwegingskader.

Afwegings- en handelingskader 

Vanaf 1 januari 2019 zijn ook medewerkers in het?onderwijs?verplicht te werken met het afwegingskader in stap 4 van de meldcode. Dit afwegingskader geeft aan wanneer een melding bij Veilig Thuis altijd noodzakelijk is. Dat geldt voor?situaties waarin de veiligheid van de gezinsleden ernstig bedreigd is. De?leraar of andere medewerker van school?moet bij (vermoedens van) acuut of structureel onveilige situaties van kindermishandeling of?huiselijk geweld een melding doen. Ook als de school zelf hulp verleent.

Deze?animatie?geeft meer duidelijkheid over het afwegingskader in de meldcode (stap 4 en 5). Naast het afwegingskader is er door de Beweging tegen Kindermishandeling (BtK) een handelingskader opgesteld om aan te geven hoe de meldcode gebruikt moet worden. Dit kader benoemt ieders rol/taak, de randvoorwaarden en wie geraadpleegd kan worden. Er hoort een infographic bij waarin ieders rol en verantwoordelijkheid staat vermeld.

Meldcode in schoolgids en op website? 

Het is belangrijk dat iedereen op school op de hoogte is van de meldcode. Niet alleen de medewerkers maar ook de ouders. Daarom hebben wij de meldcode hier vermeld. De Onderwijsinspectie controleert of scholen een meldcode hebben en actief gebruiken.

Onterechte melding

Soms wordt een melding bij Veilig Thuis onjuist ingezet. Ouders kunnen tegen een melding bij Veilig Thuis een klacht indienen tegen het schoolbestuur. Dit gaat volgens de klachtenregeling van de school.

Meldplicht seksueel misbruik 

Bij seksueel misbruik door een medewerker of vrijwilliger van de school geldt?een meldplicht. Dan moet er altijd een melding plaats vinden. De medewerker meldt zijn vermoedens?bij het bevoegd gezag van de school. En die neemt contact op met?de vertrouwensinspecteur van de Onderwijsinspectie. Lees hierover meer op?de website van School & Veiligheid

Terug naar boven