Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken met enkelvoudige groepen en combinatiegroepen. In alle groepen wordt gewerkt op minimaal drie niveaus; de basisgroep, de groep die meer instructie-onafhankelijk kan werken en de groep die meer instructie nodig heeft. Daarnaast hebben de meeste groepen leerlingen met een eigen leerlijn op één of meer vakgebieden. Vanaf groep 5 is er voor de leerlingen die meer aankunnen een uur om de week apart les. Zij krijgen dan vakken aangeboden die niet standaard in het reguliere curriculum voorkomen.
De school heeft een Hoorns Model, dit betekent dat de hele school op woensdagmiddag (vanaf 12.30) en vrijdagmiddag (vanaf 12.00) vrij heeft. Per schooljaar wordt berekend hoeveel uren extra onderwijstijd nodig zijn om met dit model voldoende onderwijstijd te verzorgen.
Deze extra uren worden op vrijdagmiddag gedraaid. Voor het begin van ieder schooljaar is bekend wanneer deze vrijdagmiddagen worden gedraaid.
Voor het schooljaar 2023-2024 gaat het om drie vrijdagmiddagen. De eerste drie vrijdagmiddagen na de herfstvakantie worden hiervoor ingezet.
Naast de vakles gymnastiek maken de leerkrachten ook gebruik van de lessen Bewegend Kind. Deze lessen zijn geïntegreerd in het lesprogramma, los van de bewegingsles van de vakleerkracht. De lessen bewegingsonderwijs worden door de groepsleerkracht en de vakleerkracht bewegingsonderwijs gegeven. Hier is rekening gehouden met de wettelijke eis van 2 vakuren bewegingsonderwijs per week.
Daarnaast krijgen de groepen 4-5 om de week een uur zwemonderwijs.
cbs Op Dreef is een reguliere basisschool met een basis-ondersteuningsprofiel. In principe zijn alle kinderen welkom, ongeacht hun hulpvraag. We kijken per kind wat het nodig heeft en of we aan deze vraag kunnen voldoen. Indien nodig, vragen we ondersteuning van het samenwerkingsverband. In overleg met hen en met ouders wordt de beste ondersteuning voor het kind gezocht. Dit kan zowel in als buiten de school zijn.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de komende schooljaren zal, net als de vorige schooljaren, gekeken worden waar de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen ligt en welke mogelijkheden binnen de school aanwezig zijn.
cbs Op Dreef en Kibeo Op Dreef vormen een natuurlijke vorm van IKC: doordat beide organisaties in één gebouw zitten en er regelmatig formeel en informeel contact is tussen beide organisaties, ontstaat er voor ouders, kinderen en medewerkers een natuurlijke eenheid, waarbij iedereen de kinderen kent, regels gelijk zijn en een gedeelde verantwoordelijkheid is ontstaan.
Er wordt hetzelfde leerlingvolgsysteem gebruikt, waardoor kinderen al vanaf jong gevolgd kunnen worden en naadloos overgaan van kinderopvang naar basisschool.
We stemmen de peuter-kleutermomenten met elkaar af (denk aan gezamenlijk buitenspelen, aanbieden bewegingsmoment door de vakleerkracht, gezamenlijk fruitmoment, voorlezen) Daarnaast willen we in het schooljaar 2023-2024 een gezamenlijke nieuwsbrief uitbrengen en de teams van onderwijs en opvang meer samen laten werken.
Komend schooljaar staan er structurele opvang-onderwijsmomenten op de jaarplanning, waarbij aan de doorgaande lijn gewerkt wordt.