Openbare Basisschool De Meerpaal

Dreef 4 4311 AK Bruinisse

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Meerpaal

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als school analyseren we de eindtoets volgens het 4Dmodel.

Analyse van 2023:

De resultaten van de eindtoets 2023 zijn op de gebieden taalverzorging boven verwachting. De ambitie lag op 95% 1F en maar 25% 2F. Dit was op 2F gebied lage maar een reële  ambitie. De groep presteert al jaren relatief zwak op alle spelling onderdelen.  Op het vakgebied taalverzorging is de afgelopen jaren veel extra leertijd ingezet. In deze extra leertijd zijn veel verschillende werkvormen gebruikt. We zagen te weinig resultaat tijdens de M8 toetsen. De periode die volgde is nog meer ingezet op werkwoordspelling. Dagelijks is er geoefend met werkwoordspelling.  Gelukkig hebben al deze interventies bijgedragen aan een mooi resultaat op het gebied van spelling

Op het gebied van begrijpend lezen heeft 1 leerling net de 1F niet gehaald waardoor we net onder het LG scoren. Het percentage wat 2F gehaald heeft is ver boven het LG. De 1F score is naar verwachting en voldoen we aan onze gestelde ambitie. Het percentage 2F is ruim hoger dan onze gestelde ambitie.

Op rekengebied 1F hebben we onze ambitie niet bereikt. Er zijn 2 leerlingen die het 1F niveau niet gehaald hebben.  We scoren hiermee onder het LG. Het percentage 1 S  is 10 % hoger dan onze gestelde ambitie en het LG. Op het gebied van rekenen hebben 2 leerlingen het 1F doel niet gehaald, terwijl zij dit op de middentoetsen wel hebben gedaan.

Op alle vakgebieden hebben onze leerlingen, op het 2F/1S niveau, boven verwachting gescoord.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten geven ons zicht op de ontwikkeling. Voor ons staat Zicht op Ontwikkeling aan de basis van goed onderwijs: weten waar je als school, groep, kind vandaag in de ontwikkeling staat, deze duiden en verklaren zodat je weet wat er nodig is om elke dag weer de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.

We verzamelen met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem systematisch informatie over de ontwikkeling van haar leerlingen en groepen. We registreren de ontwikkeling van de kinderen in het observatiesysteem KIJK! en IEP leerlingvolgsysteem. We volgen en sturen de ontwikkeling cyclisch volgens de grote-, midden- en kleine zorgcyclus volgens het 4D model data duiden doelen doen.

Leerlingen leren meer als je laat zien en uitspreekt dat je hoge verwachtingen van ze hebt. Sterker nog, leerlingen leren hierdoor beter, omdat ze gestimuleerd worden om in zichzelf te geloven en het meeste uit zichzelf te halen. Dit geldt naast kwalificatie zeker ook voor socialisatie en persoonsvorming’. We streven ernaar om vanuit hoge verwachtingen minimaal de referentienormen te halen passend bij de schoolweging volgens het onderwijsresultatenmodel van de Inspectie van het Onderwijs. Cyclisch werken aan kwaliteit start vanuit ambities en een helder overzicht van waar je nu staat. De referentieniveaus zijn hierin ankerpunten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om tot een gedegen advies te komen volgen wij de leerlingen met het leerlingvolgsysteem, onze observaties en onze aanpak die wij afstemmen op wat de leerling nodig heeft.

De volgende zaken nemen wij ook mee:

- Werkhouding en taakaanpak: hoe werkt een leerling aan zijn werk, hoe is de zelfstandigheid, werktempo, stelt een leerling vragen, hoe wordt het huiswerk gemaakt

- Toetsresultaten van IEP en methode gebonden toetsen: op welk niveau heeft de leerling de afgelopen 3 jaar ‘gescoord’

- Sociaal gedrag: kan een leerling samenwerken, maakt het makkelijk contact - algemene interesse van de leerling: is een leerling nieuwsgierig, wil het graag nieuwe dingen leren

- Leerlingmotivatie: de mate van motivatie en welke richting wil een leerling naar toe.

- Leerkracht-afhankelijkheid van de leerling: in welke mate heeft de leerling de leerkracht nodig om tot werken te komen en zich te ontwikkelen.

Het schooladvies is het advies van de school. Gedurende de schoolloopbaan is het van belang ouders goed op de hoogte te stellen van de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast willen wij transparant en helder naar ouders communiceren hoe wij tot het schooladvies komen. Het advies wordt niet pas opgesteld in groep 8 maar is al in ontwikkeling vanaf eind groep 6.

Het tijdspad voor groep 8 in 2023-2024 is als volgt:

Oktober           Afnemen drempelonderzoek, informatie avond groep 8

November        Afnemen IEP groep 8, Oudergesprekken voorlopig advies    

Januari            Afnemen DMT    

Februari          Afnemen doorstroomtoets    

Maart              Uitslag doorstroomtoets, Definitief Advies, Aanmeld week VO                        

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ruimte

Wij vinden het belangrijk dat iedereen (leeftijdsadequaat) verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen keuzes, ontwikkeling en gedrag. We scheppen ruimte zodat leerlingen eigenaarschap kunnen nemen. Leerlingen ontwikkelen zich hierin door zelf keuzes te maken, gedrag bespreken, ruimte en vrijheid te krijgen/ervaren om verantwoording te dragen. We willen een oefenplaats zijn waar leerlingen mogen groeien en elke dag een nieuwe kans krijgen om zich hierin verder te ontwikkelen. Als schoolteam laten wij hierin voorbeeld gedrag zien.

Samen

Als school, leerlingen, leerkrachten, ouders en de buurt, zijn wij de mini-maatschappij waarin wij weten: 'Alleen ga je sneller, samen kom je verder'. Wij geloven in de synergie van 1 + 1 = 3. We dagen kinderen uit om die vaardigheden te leren om succesvol samen te werken. Samenwerken is een vaardigheid die je blijvend moet oefenen. Samen bespreken hoe het 'samenwerken' ging, welke keuzes er zijn gemaakt en wat het resultaat was zorgt ervoor dat de toolbox van de leerling steeds groter wordt om succesvol samen te werken. Samen is niet alleen samen werken maar is ook zorgen voor elkaar, onderdeel uitmaken van een gemeenschap. We leren leerlingen vaardigheden om ook uit te kijken naar en te zorgen voor anderen.

Eigenheid

Iedereen is uniek. Op de Meerpaal zien wij elkaar, de leerling en de ouder. We stellen ons oordeel uit om elkaar de ruimte te geven om uniek te zijn. We hebben oog voor de verschillen maar ook voor de overeenkomsten. We leren kinderen om te (onder)zoeken wat hun kwaliteiten zijn en hoe zij deze optimaal kunnen inzetten. Als team zijn wij hier een voorbeeld in door elkaars kwaliteiten te benutten bij het bieden van onderwijs.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ruimte
  • Samen
  • Eigenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven