Openbare Basisschool De Meerpaal

Dreef 4 4311 AK Bruinisse

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Meerpaal

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Meerpaal is onderdeel van Obase. Zodra er vervanging nodig is bij ziekte wordt er gebruik gemaakt van een van de volgende opties:

- vervanging door collega uit de vervangingspool

- vervanging door een collega die extra komt werken

- vervanging door een onderwijsassistente

- groep wordt verdeeld over de andere groepen

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Teamindeling 2023

Groepen:

Groep 0/1:  Kirsten Olree: ma, di, vr                 Marian Ruitenbeek: wo, vr

Groep 1/2:   Marian Mol: ma, di, wo                   Janine Ooms: do, vr

Na de herfstvakantie: Marian Mol: wo                 Els de Zeeuw: ma, di, do, vr

Na de kerstvakantie: Jeanine van den Hoek: ma, di       Maria Habraken: wo, do, vr

Groep 3/4:   Nelleke Tegelaar: ma, di, wo           Anoushka van Krugten: do, vr

Groep 5/6:   Kevin Kostense: ma t/m vr

Groep 6/7:   Yolande Meyer: ma, di, wo, vr         Barbara Wielaart: do

Groep 8:      Petra de Bruine: ma, di, wo             Floortje van der Spek: do, vr

Onderwijsondersteunend personeel: 

Intern Begeleiding:  Marian Ruitenbeek: ma, di-ochtend

Administratie:         Janet Olree: di-ochtend, do-ochtend

Directeur a.i.:         Cécile Segers, di, wo, do

Taken:

Vertrouwenspersoon: Els de Zeeuw & Barbara Wielaart

Contactpersoon / antipest-coördinator: Barbara Wielaart

MR: Yolande Meyer, Nelleke Tegelaar & Maria Habraken

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Hierboven geven wij een globale indeling van de onderwijstijd bij de eerste twee leerjaren. Bij het onderwijsaanbod voor de jongste kinderen lopen de vakgebieden door elkaar en zijn leerdoelen in elkaar verweven. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op onze school willen we de leertijd effectief en efficiënt besteden. Leertijd is een belangrijke factor om succesvol te leren. We proberen verlies van leertijd te voorkomen. We plannen weloverwogen voldoende leertijd voor de verschillende vakken, zodat de leerlingen zich het leerstofaanbod eigen kunnen maken. We hebben de leertijd afgestemd zoals hierboven beschreven. Zodra wij merken dat leerlingen of groepen meer leertijd nodig hebben voor een bepaald vakgebied kunnen wij een bewuste keuze maken waar de extra leertijd vanaf gaat. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We streven ernaar om ons onderwijs af te stemmen op de mogelijkheden van de kinderen. Wij streven naar een ononderbroken ontwikkeling.  We werken doelgericht per leerjaar, groep en kind. Maatgevend hierbij is, dat kinderen snappen wat ze doen en op hun niveau vooruitgang boeken. Als we ons onderwijs zo goed mogelijk op de ontwikkeling van de kinderen willen afstemmen, moeten we er voor zorgen dat we die ontwikkeling scherp in beeld hebben. 

Een goed ontwikkeld en goed functionerend leerlingvolgsysteem en duidelijke afspraken omtrent de wijze waarop de resultaten van de kinderen worden getoetst, verkrijgen door middel van we een overzicht van de vorderingen van de leerlingen afzonderlijk en als groep. Wij gebruiken hiervoor  de 'KIJK registratie' en het 'IEP leerlingvolgsysteem'. Omdat we opbrengstgericht werken,  vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Als het nodig is, stellen we het lesgeven of het aanbod bij of geven we de kinderen extra ondersteuning. Voor sommige kinderen is alleen een aanpassing niet voldoende, maar is het versnellen of juist vertragen in de lesstof van belang voor een ononderbroken ontwikkeling.

Als kinderen bij ons op school beginnen, hebben wij met ouders en eventueel de kinderopvang een intake gesprek om goed in te kunnen schatten welke onderwijsbehoeften een kind heeft. Elke groep wordt bij de start van het nieuw leerjaar 'warm' overgedragen. Leerkrachten bespreken elk kind en zijn onderwijsbehoeften zodat de nieuwe leerkracht hier direct op kan inspelen.

Als kinderen de school na acht jaar verlaten, dragen wij ze over naar het Voortgezet Onderwijs door ze persoonlijk met de nieuwe mentor van de school te bespreken.

In ons zorgplan staat beschreven wanneer en hoe wij extra ondersteuning bieden, wanneer wij versnellen of vertragen in lesstof en hoe wij de doorstroom van 'voorschool' naar school en van basisschool naar het Voortgezet onderwijs vormgeven.

Zorgplicht 

Sinds de invoering van het Passend Onderwijs hebben schoolbesturen zorgplicht. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn om te onderzoeken of de school aan een leerling met extra onderwijs- en ondersteuningsbehoeften passend onderwijs kan bieden, eventueel met de inzet van extra ondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband Kind op 1.Soms is van tevoren niet duidelijk of en zo ja welke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften de leerling heeft. Dan heeft de school zes weken na schriftelijke aanmelding door de ouder(s)/verzorger(s) de tijd om te onderzoeken welke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften de leerling heeft en of de school passend onderwijs kan bieden. De periode van zes weken kan eenmalig met vier weken worden verlengd. Dit moet wel aan de ouders worden gemeld. Kan een school deze benodigde ondersteuning niet bieden, dan zoekt zij samen met ouders naar een passende plek op een andere school. Het Samenwerkingsverband kan hierin ondersteunen, maar het schoolbestuur blijft verantwoordelijk.

Zicht op ontwikkeling

Voor ons staat Zicht op Ontwikkeling aan de basis van goed onderwijs: weten waar je als bestuur, school, groep, leerling vandaag in de ontwikkeling staat, deze duiden en verklaren zodat je weet wat er nodig is om elke dag weer de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Alle Obase scholen verzamelen met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem systematisch informatie over de ontwikkeling van haar leerlingen en groepen. Scholen zijn vrij in het kiezen van genormeerde toetsen, observatiesystemen en methodieken. We volgen en sturen de ontwikkeling cyclisch volgens de grote-, midden- en kleine zorgcyclus volgens het 4D model data duiden doelen doen.AmbitiesLeerlingen leren meer als je laat zien en uitspreekt dat je hoge verwachtingen van ze hebt. Sterker nog, leerlingen leren hierdoor beter, omdat ze gestimuleerd worden om in zichzelf te geloven en het meeste uit zichzelf te halen. Dit geldt naast kwalificatie zeker ook voor socialisatie en persoonsvorming’.

We streven ernaar om vanuit hoge verwachtingen minimaal de referentienormen te halen passend bij de schoolweging volgens het onderwijsresultatenmodel van de Inspectie van het Onderwijs. Cyclisch werken aan kwaliteit start vanuit ambities en een helder overzicht van waar je nu staat. De referentieniveaus zijn hierin ankerpunten.BasisondersteuningVanuit het Samenwerkingsverband Kindop1, dat als taak heeft Passend Onderwijs te organiseren voor leerlingen in het Primair Onderwijs binnen de Oosterscheldregio en Walcheren, is afgesproken dat scholen een standaard basisondersteuning bieden.

Deze basisondersteuning is ten minste op orde als deze voldoet aan de basiskwaliteit zoals gesteld door de Inspectie van het Onderwijs. Scholen ontvangen jaarlijks een bijdrage vanuit het Samenwerkingsverband ten behoeve van het vormgeven van basisondersteuning. Deze bijdrage wordt ingezet voor het versterken van Passend Onderwijs in de school. Denk aan het organiseren van een multidisciplinair overleg (MDO) of de inzet van preventieve en licht curatieve interventies. Ook voor extra ondersteuning kan de school een beroep doen op ondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband Kindop1. We kennen voor de basisondersteuning drie zorgniveaus; standaard, structureel intensief / verdiept, extra ondersteuning.

Zorgniveau standaard

Binnen de basisondersteuning Standaard wordt ondersteuning geboden door de leerkracht. De ontwikkeling van de groep en leerling wordt besproken binnen de groepsbespreking met intern begeleider.

Zorgniveau structureel intensief / verdiept

Binnen de basisondersteuning Intensief/ verdiept wordt ondersteuning geboden door de leerkracht ondersteund door de intern begeleider. De ontwikkeling van de leerling wordt besproken in de leerlingbespreking met de intern begeleider.

Zorgniveau extra ondersteuning

Binnen de basisondersteuning Extra wordt ondersteuning geboden door de leerkracht bijgestaan door externe specialisten waaronder:

- De ambulant begeleider;

- De schoolmaatschappelijk werker;

- De jeugdconsulente;

- Vitruvio (hoogbegaafdheidsonderwijs);

- Het Speciaal basisonderwijs (SBO);

- Het Taal Expertise Centrum (TEC)

De ontwikkeling van de leerling wordt besproken met de leerkracht, ouders, de leerling, de interne of externe begeleider en vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP).In ons zorgplan staat de structuur, de organisatie, werkwijze en onze ambities beschreven.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren hebben we de komende ambities om ervoor te zorgen dat wij leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden:

- versterken leerkrachtvaardigheden t.a.v. gebruik van het 4Dmodel bij het analyseren van de onderwijsresultaten.

- implementeren van een nieuwe rekenmethode

- afstemmen en versterken van de instructievaardigheden van leerkrachten

- verstevigen van de doorgaande lijnen in aanbod en aanpak in de gehele school op alle vakgebieden

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij bieden aan de jongste kinderen, in groep 1 en 2, thematisch onderwijs. De doelgerichte activiteiten zijn afgestemd op een thema. In de groep zijn er verschillende hoeken waar de kinderen door middel van spel werken aan doelen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen goed en met plezier starten aan hun schoolloopbaan. We nemen dan ook ruim de tijd voor het wennen aan het naar schoolgaan en het fijn voelen in een groep. Door een voorspelbare en herkenbare omgeving te bieden zien wij dat ook de jongste kinderen met plezier naar school komen. Goed contact met ouders over het welzijn van de leerlingen vinden wij dan ook heel belangrijk.

We volgen de kinderen door het observatiesysteem KIJK-registratie in te vullen. Vandaaruit kunnen wij onze activiteiten doelgericht afstemmen op de zone van de naaste ontwikkeling van de kinderen. De methode schatkist biedt ons ideeën en handvatten om activiteiten (binnen het thema) vorm te geven. In ons aanbod zoeken we een goede mix in gestuurde en vrij activiteiten. Creativiteit, samenwerken en bewegen vinden wij een belangrijk onderdeel van ons aanbod. Engels is ook een onderdeel op het programma.

De peuters van KIBEO, die binnen een half jaar naar school gaan, komen samen met hun Pedagogische Medewerker, ongeveer twee keer per week in de kleutergroep. Op deze wijze kunnen de kinderen alvast wennen en versterken we de samenwerking en afstemming tussen school en KIBEO.

Terug naar boven