Kindcentrum de Wel

Kavelwei 13 a 9108 MC Broeksterwâld

  • Schoolfoto van Kindcentrum de Wel
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Wel
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Wel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om inzicht in de ontwikkeling van de kinderen te krijgen, volgen we in groep 1 en 2 de kinderen vooral op sociaal-emotioneel en taal- en rekengebied. We gebruiken hiervoor de Kanjertraining en de leerlijnen het jonge kind van Parnassys.  Kanjertraining werkt met een ankerverhaal waarin de verschillende petten met daarbij het gedrag wordt uitgelegd. Ook doen we vertrouwensoefeningen en rollenspelen bij de Kanjertraining. De leerlijnen voor het jonge kind van Parnassys worden gebruikt om door middel van thema's de activiteiten voor de ontwikkeling van kinderen te volgen, te plannen en te evalueren.
Om de vorderingen vanaf groep 3 “zichtbaar” te maken gebruiken we methode-afhankelijke en methode-onafhankelijke toetsen. De methode-afhankelijke toets geeft een beeld van de mate, waarin een kind de kort daarvoor behandelde leerstof beheerst. Bij een aantal methoden maken deze toetsen deel uit van het programma. De resultaten van deze toets zeggen echter niet, hoe die score is in vergelijking met leeftijdgenootjes. De methode-onafhankelijke toetsen kennen wel zo’n vergelijking. Door regelmatig deze toetsen af te nemen kunnen we de vorderingen “in beeld” brengen. Deze toetsen zijn een logisch vervolg op de doorgaande ontwikkeling van groep 1 en 2. Op de toetskalender staat voor elke leerkracht aangegeven wanneer welke toetsen afgenomen dienen te worden. In groep 8 wordt in april de Eindtoets afgenomen, mede als verantwoordingsdocument naar de inspectie v.w.b. de leeropbrengsten maar ook als ondersteuningsinstrument c.q. second opinion t.a.v. gemaakte schoolkeuzes naar het voortgezet onderwijs. Schoolkeuzes worden m.n. gebaseerd op de uitkomsten van de z.g. plaatsingswijzer VO. In deze plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Meer hierover kunt u lezen op: www.plaatsingswijzer.nl

Toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd en er worden conclusies getrokken over wat vervolgens moet worden gedaan om de kinderen de leerdoelen te laten halen. In de klas vindt dan de afstemming van onderwijs plaats, zodat de leerdoelen daadwerkelijk worden gehaald. Dit wordt geconcludeerd na evaluatiemomenten met hulp van toetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

90% van de leerlingen zit na 3 jaar nog steeds op het geadviseerde vervolgonderwijs. 10% van de leerlingen stroomt in 3 jaar of op naar een hoger niveau of af naar een lager niveau. Wij evalueren als school voortdurend om te kijken of we aanpassingen moeten doen om kinderen direct naar het goede vervolgonderwijs te laten gaan.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We gebruiken daarvoor onder andere de Kanjertraining en we doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de school/groepsbespreking besproken (team/leerkracht en kwaliteitsmedewerker). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sterke Identiteit
  • Rekening houden met elkaar
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Wel scoort in maart 2018 een voldoende bij de inspectie van het onderwijs. Er wordt door directie, IB en het team planmatig aan de kwaliteitszorg gewerkt. De school komt uit een situatie waarbij in 2017 een onvoldoende was gescoord. Er zijn toen een nieuwe directeur en Ib-er gekomen die met het team een plan van aanpak hebben gemaakt. De nadruk in dit plan lag op kwaliteitszorg, didactisch handelen en de zorg in de school. Er is door de hele school  hard gewerkt aan het verbeterplan en de inspectie heeft in maart 2018 geconstateerd dat de school weer voldoende is. De Wel heeft gebruik gemaakt van de situatie om het onderwijs te verbeteren. De inspectie heeft de school de opdracht meegegeven om verdieping aan te brengen in de analyses die gemaakt worden van toetsresultaten en in de afstemming in de klas en deze verbeteringen zijn we op dit moment aan het invoeren.

Terug naar boven