Basisschool De Havenrakkers

Nieuwland 32 1151 BA Broek in Waterland

Schoolfoto van Basisschool De Havenrakkers

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij monitoren de ontwikkeling van onze leerlingen
Om de vorderingen van de kinderen en de loop van het onderwijs in de gaten te houden, monitoren we de ontwikkeling van de kinderen. De leerlingen in groep 1-2 volgen we met betrekking tot sociale emotionele ontwikkeling, bewegen, spel, taal en rekenen. Voor de groepen 3 t/m 8 toetsen we minimaal twee keer per jaar alle kinderen op het gebied van rekenen, taal en (begrijpend) lezen. Deze toetsen geven enerzijds een beeld van hoe de kinderen individueel scoren ten opzichte van het landelijk gemiddelde, anderzijds geeft het de school ook inzicht hoe de school scoort op groeps- en schoolniveau ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Niet alle resultaten van ons onderwijs zijn direct meetbaar en vergelijkbaar. Daarom maken wij ook gebruik van het observatie-instrument Zien dat één keer per jaar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in kaart brengt. Hiermee worden individuele en groepsproblemen zichtbaar gemaakt.

Gedifferentieerd werken
Op basis van de behaalde resultaten van de leerlingen wordt het onderwijsaanbod voor de komende periode bepaald. In de praktijk betekent dit dat leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden geclusterd. Omdat leerkrachten niet meer dan drie verschillende niveaus kunnen hanteren in de groep leidt dit tot differentiatie in drie groepen:

  1. Instructieonafhankelijke leerlingen: dit zijn de leerlingen die vaak voldoende hebben aan een korte instructie.
  2. Instructiegevoelige leerlingen: dit is de basisgroep, waartoe over het algemeen het merendeel van de leerlingen behoort. Zij ontvangen de basisinstructie.
  3. Instructieafhankelijke leerlingen: dit zijn de leerlingen die meer instructie en begeleiding van de leerkracht nodig hebben. Zij ontvangen naast de basisinstructie verlengde instructie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. Eind groep 7 wordt een voorlopig advies gegeven. Dit advies is gebaseerd op de toetsgegevens, de werkhoudig en het gedrag van de leerling in de klas. Samen met de ouders wordt dit advies besproken. Begin januari, in groep 8, krijgt de leerling het definitieve advies. In de eerste 2 weken van februari wordt dan de doorstroomtoets (vroeger eindtoets genoemd) gemaakt. Eind maart moeten alle leerlingen zich hebben aangemeld bij een VO school. Mocht de uitslag van de doorstroomtoets hoger zijn dan het advies van de school dan kan het advies worden aangepast. Daarna stroomt de leerling vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk duidelijk te zijn waar we voor staan en wat de basis is van onze houding, gedrag en de taal die we gebruiken. Deze basis vatten we samen in de volgende kernwaarden:

Verantwoordelijkheid 
Verantwoordelijkheid betekent dat anderen jou kunnen aanspreken op het goed verrichten van jouw taken. Dat begint met verantwoordelijkheid nemen. Verantwoordelijkheid nemen voor jezelf, voor het effect van jouw gedrag op de ander en voor de wereld om je heen. Verantwoordelijkheid leer je door te reflecteren op je eigen gedachten en handelen.   

Respect
Wij staan open voor iedereen en handelen vanuit respect voor ieders achtergrond. We hebben respect voor onszelf, de ander en de omgeving.

Positiviteit
Dit is onze grondhouding. In alles wat we doen benaderen we de zaken vanuit een instelling die gericht is op mogelijkheden en kansen om verder te komen. 

Plezier 
De dynamiek tussen weten en nog niet weten, kunnen en nog niet kunnen en daarmee spelen en onderzoeken geeft ons dagelijks plezier in wat we doen. Plezier is ook durven te  ontwikkelen, laten zien wie je bent en wat je kunt en kunnen incasseren als het een keer mis gaat en het resultaat tegenvalt. Fouten maken moet en mag! Van fouten leer je! 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Respect
  • Positiviteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven