Basisschool De Havenrakkers

Nieuwland 32 1151 BA Broek in Waterland

Schoolfoto van Basisschool De Havenrakkers

Het team

Toelichting van de school

Wij vinden de inzet van vakleerkrachten belangrijk. Vakleerkrachten voegen iets extra toe aan hun vakgebied waar de leerkracht geregeld niet aan toe komt. Wij hebben een vakleerkracht bewegingsonderwijs en muziek.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Mocht een leerkracht niet aanwezig zijn dan zoeken we op de eerste plaats een vervanger. Is deze niet voorhanden dan wordt de groep verdeeld of de directeur of IB-er gaat voor de klas. Soms huren wij een kunstenaar in als een leerkracht afwezig is. Wij vinden dat een hele mooie oplossing omdat kinderen op deze manier in contact komen met allerlei vormen van kunstzinnige vorming. Mocht er niemand in de mogelijkheid zijn de klas op te vangen dan wordt ouders verzocht hun kind die dag thuis te houden. Dit komt overigens zelden voor. We doen er alles aan de kinderen goed onderwijs te geven.


Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wat kenmerkt onze leerkrachten?
Onze leerkrachten zijn betrokken. Ze nemen kinderen serieus en bouwen een vertrouwensband op door naar hen te luisteren en vragen te stellen. Ze zijn bewust op zoek naar wat een leerling nodig heeft en proberen zo goed mogelijk een persoonlijke aanpak te bieden. Ze zijn duidelijk over grenzen en als het nodig is spreken ze de ander op een respectvolle manier daar op aan. Onze leerkrachten zijn echte professionals. Naast hun pedagogische en didactische vaardigheden zijn ze er op uit hun vakmanschap te verdiepen en te verbreden. Vanuit onderzoek kennis ontwikkelen en delen, is daarvan de basis. De leerkrachten zijn betrokken bij hun klas maar ze voelen zich ook verantwoordelijk voor de school als geheel en ze werken graag samen aan de realisatie van schoolbrede ontwikkelingen. Ze zijn gelijkwaardig aan elkaar maar niet gelijk. Ieder brengt zijn expertise en passie in zodat anderen daarvan kunnen profiteren. Samen creëren ze een  goede sfeer in de school, waar openheid en vriendelijkheid voorop staan.

Wat zijn onze doelen?
Naast ons streven naar goed onderwijs hebben we met het team een aantal specifieke doelen geformuleerd:

  • We blijven bouwen aan een stevige basis in kennis van taal, rekenen, lezen en algemene ontwikkeling.
  • We spelen in op verschillende manieren van leren. Vormen van leren zijn coöperatief leren en onderzoekend leren.
  • Ons programma "kijk waar je leeft" heeft een vaste plek in het rooster en dat willen we borgen.
  • Wij gaan de komende jaren gerichter aandacht schenken aan het vak burgerschap.
  • Wij willen de kinderen "verbredende activiteiten" gaan aanbieden. Denk aan schaken, debatteren, yoga, techniek enz.

Hoe houden we onszelf scherp?
We organiseren ieder jaar teamtrainingen en studiedagen rond onze ontwikkelthema's met externe deskundigen en trainers. Op basis van de leerling- en groepsbesprekingen scherpen we onze werkprocessen aan. Eén keer per kwartaal organiseert de interne begeleider een inloopoverleg met een onderwijskundig thema waar we onderwijsinhoudelijke thema's bespreken. Daarnaast hebben we PLG's (professionele leergemeenschap) die een bepaald onderwerp uitwerken en deze voor leggen aan het hele team. Zo leren we met en van elkaar.

Hoe is ons team samengesteld?
Ons team wordt aangestuurd door de directeur, die daarin nauw samenwerkt met de bouwcoördinatoren en de intern begeleiders. De bouwcoördinatoren zijn leerkrachten met de speciale taak de dagelijkse gang van zaken van de onderbouw, middenbouw en bovenbouw te coördineren en op onderwijsinhoudelijk gebied zaken samen af te stemmen. De intern begeleiders zijn belast met het coördineren van de zorg en begeleiding voor kinderen die dat nodig hebben. Dit kan zijn op cognitief, sociaal of gedragsmatig gebied. De leerkrachten zijn verantwoordelijk voor het overbrengen van kennis en vaardigheden aan hun groep. Hierbij worden ze indien nodig praktisch ondersteund door een onderwijsassistent. Leerkrachten zijn daarnaast ook vaak opgeleid als specialist. Zo hebben we een ICT-coördinator, Leescoördinator en Rekencoördinator. Daarnaast hebben we vakleerkrachten voor beweging en muziek. Ons team wordt ondersteund door een administratief medewerker en een conciërge.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ontwikkelingsgericht onderwijs in de kleutergroepen


In de kleutergroepen zitten kinderen (4-6 jaar) door elkaar in zogenaamde heterogene groepen. Elke kleuter vervult daardoor de rol van jongste (groep 1) als oudste (groep 2). Dit ondersteunt de sociale ontwikkeling op een natuurlijke wijze. Bovendien geldt voor de oudste leerlingen: wat je aan anderen kunt leren, beheers je echt goed en dat heeft een positieve invloed op het zelfvertrouwen van deze leerlingen. Kleuters werken op eigen niveau. De leerkracht houdt goed bij (met een registratiesysteem) wat een leerling kan of wat een leerling nog moet leren. Aan de hand van observaties wordt gerichte leerstof aangeboden die het kind nodig heeft.

In de kleutergroepen wordt gewerkt aan de hand van thema's. Deze thema's worden aan het begin van een schooljaar door de leerkrachten besproken. Thema's sluiten aan bij actuele thema's in de rest van de school of in de samenleving. Denk hierbij aan thema's over de seizoenen of aan het thema circus als het circus op het plein voor de school zijn tent opzet.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leren rekenen, lezen en schrijven in groep 3

In  groep 3 leren de kinderen de beginselen van het rekenen, lezen en schrijven. Ze oefenen veel van deze vaardigheden in het werkwiel. Het werkwiel is een instructiemodel in circuitvorm waarbij kinderen in kleine groepjes instructie krijgen en oefenen met verschillende betekenisvolle activiteiten. op deze manier verkleinen we de overgang van groep 1/2 naar groep 3, in de groepen 1/2 wordt ook geregeld in circuitvorm gewerkt.

Vanaf groep 4 werken we met het zogenaamde Expliciete Directe Instructiemodel
Dit model zorgt ervoor dat de basiskennis en basisvaardigheden worden ontwikkeld. Lessen met een duidelijke lesopbouw waarin kinderen met de leerkracht, samen en zelfstandig werken. Hierbij worden duidelijke doelen gesteld, geëvalueerd en gerichte feedback gegeven. 's Ochtends houden we ons voornamelijk bezig met rekenen, taal, lezen en spelling. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen deze vakken goed beheersen. In de middag werken we bijvoorbeeld met Faqta, een geïntegreerde methode voor aardrijkskunde, natuurkennis, geschiedenis, techniek en burgerschap. Kinderen gaan veelal in groepjes op een onderzoekende manier door de leerstof. Coöperatieve werkvormen en onderzoekend leren wisselen elkaar af. Iedere leerling heeft een Chromebook om zelf informatie op te zoeken en te verwerken. Wij gebruiken de weektaak om te werken aan de zelfstandigheid, planning en organisatie. Deze weektaak wordt ingezet op vaste tijdstippen of zodra de kinderen klaar zijn met het basisaanbod. Door deze manier van werken worden kinderen meer eigenaar van hun werk.

We geven leerlingen ook verantwoordelijkheid over hun eigen leren. Dat betekent dat we kinderen zelf doelen leren stellen, dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun weektaak en dat ze leren in een gesprek met hun leerkracht en vader of moeder hun eigen rapport te bespreken. Wij vinden het belangrijk om met kinderen te praten in plaats van over ze te praten.

Vanaf groep 4 beschikt ieder kind over een eigen Chromebook. Deze Chromebooks worden in verschillende lessen gebruikt. We blijven steeds kritisch kijken naar het gebruik van de Chromebooks. Wanneer werken de kinderen digitaal, wanneer werken ze in een schrift?

Kinderen uit groep 1 t/m 3 kunnen werken op een I-pad. Op de I-pads staan diverse programma's waarmee de kinderen hun kennis kunnen ontwikkelen.


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij monitoren de ontwikkeling van onze leerlingen
Om de vorderingen van de kinderen en de loop van het onderwijs in de gaten te houden, monitoren we de ontwikkeling van de kinderen. De leerlingen in groep 1-2 volgen we met betrekking tot sociale emotionele ontwikkeling, bewegen, spel, taal en rekenen. Voor de groepen 3 t/m 8 toetsen we minimaal twee keer per jaar alle kinderen op het gebied van rekenen, taal en (begrijpend) lezen. Deze toetsen geven enerzijds een beeld van hoe de kinderen individueel scoren ten opzichte van het landelijk gemiddelde, anderzijds geeft het de school ook inzicht hoe de school scoort op groeps- en schoolniveau ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Niet alle resultaten van ons onderwijs zijn direct meetbaar en vergelijkbaar. Daarom maken wij ook gebruik van het observatie-instrument "Zien" dat één keer per jaar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in kaart brengt. Hiermee worden individuele en groepsproblemen zichtbaar gemaakt. 

Interne begeleiding op maat
De interne begeleider coördineert de ondersteuning voor de kinderen, in nauw overleg met de leerkrachten en directie. Zij komt periodiek in de groepen en biedt ondersteuning aan leerkrachten. Ondanks het feit dat we rekening houden met verschillen tussen kinderen, kan het voorkomen dat de ontwikkeling van een kind niet volgens verwachting verloopt. De leerkracht en intern begeleider gaan na waar dit aan kan liggen en richten zich vooral op hoe het opgelost/werkbaar kan worden. Ouders worden door ons geïnformeerd over de extra ondersteuning die aan hun kind wordt geboden. Op de Havenrakkers zijn 2 intern begeleiders, samen werken zij 6 dagen als intern begeleider.Bedie Ib-ers zijn in opleiding en worden ondersteund door een kenniscoordinator (1dag per week). Wij zijn een lerende organisatie en geven iedereen een kans om te groeien en te werken aan de eigen talenten en vaardigheden. dat geldt voor de leerkrachten en dus ook voor andere functies in de school.

Tijd nemen om een goed gesprek te voeren
Soms is het nodig om een kind te bespreken in een multidisciplinair team omdat hij of zij  worstelt met ernstige tegenvallende resultaten of gedragsmatige problemen heeft. Het doel is dan te kijken wat er nodig is om dit kind weer in het zadel te tillen. Zo’n gesprek kan soms lastig en moeilijk zijn, voor zowel de ouders als de school. Complicerende factor is dat er weinig tijd beschikbaar is en er in sommige gevallen veel emoties zijn. Als het nodig is plannen we met de ouders een gesprek in, ruim voor het “officiële gesprek”. Even met elkaar om de tafel, geen agenda, geen notulen, maar een goed gesprek op basis van gelijkwaardigheid.  

Afhankelijk van de behoeften kan de leerkracht bijvoorbeeld vragen om thuis wat extra met het kind te lezen of de tafels te oefenen. Als er meer specifieke onderwijsbehoeften zijn, proberen we uit te zoeken hoe we het kind verder kunnen helpen in zijn/haar ontwikkeling. Soms vragen we advies aan de schoolarts of andere deskundigen, zoals logopedist, fysiotherapeut, orthopedagoog, of bespreken we de aandachtspunten in het Ondersteuningsteam. Als verder onderzoek nodig is, kunnen we soms de hulp van bijvoorbeeld een schoolbegeleidingsdienst inschakelen. Als na intensieve extra hulp een kind nog steeds heel specifieke onderwijsbehoeften blijft houden, kunnen wij adviseren om het kind naar het Expertisecentrum Passend Onderwijs  te laten gaan. Dit alles natuurlijk in overleg met de ouders.

Wat als het kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft?
Voor leerlingen die zowel intellectueel als sociaal emotioneel een steeds grotere voorsprong op hun leeftijdgenootjes nemen, bekijken we hoe we hen kunnen prikkelen door dieper op de leerstof in te gaan. Verder is er de mogelijkheid om hoogbegaafde leerlingen aan te melden bij de bovenschoolse plusgroep Vostok waarin hoogbegaafde kinderen meer uitdaging krijgen door een dagdeel per week onderwijs te krijgen van gespecialiseerde leerkrachten.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij monitoren onze leerlingen nauwkeurig. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben worden besproken met de leerkracht en de intern begeleider. Samen stellen zij een plan op om de leerling die ondersteuning te geven die hij nodig heeft. Mochten de leerkracht en de Ib-er niet de juiste ondersteuning aan kunnen bieden dan worden specialisten ingeschakeld. Samen met de leerkracht wordt dan een goed ondersteuningsplan opgesteld. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken samen met het kinderdagcentrum van Stichting Kinderopvang Waterland (SKW) waarin een peuterspeelzaal en een kinderdagverblijf zijn gehuisvest. Onze samenwerking houdt in dat als kinderen 4 jaar worden en naar groep 1 van Obs De Havenrakkers gaan, er met toestemming van ouders een warme overdracht plaatsvindt. De ontwikkeling van het kind wordt besproken en eventueel gesignaleerde leer- en ontwikkelingsproblemen worden overgedragen. Door deze vroegtijdige onderkenning van eventuele problematiek, kan de juiste invulling van de onderwijsbehoefte van het kind sneller tot stand komen. Zo verloopt de overstap van kinderdagcentrum naar de basisschool voor uw kind vanzelfsprekend.

Wij werken ook samen met Sportifykids. Deze kinderopvang haalt de kinderen van school en gaat naar een locatie buiten de school.

Terug naar boven